Gå til innhold

viftekontroller å cpu vifte


Anbefalte innlegg

kjøpte en zalman multi fan speed controller,har lyst til å kunne styre cpu vifta å med den men cpu vifta har fire ledninger å controlleren har bare tre,trenger noen lure tips kan å lodde hehe

hovedkortet må også kunne påvirke hastigheten i tillegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ha en 4 pin-kontakt på en 3-pinkontroller dersom du ønsker automatisk styring.

- Eller, det er mulig dersom du kobler 3 pinner på kontrolleren, og den siste pinnen på hovedkortet. (jeg vet ikke om det funker)

 

På kontrolleren kan du bare klippe bort det lille plaststykket som er i veien.

Lenke til kommentar

hovedkortet må også kunne påvirke hastigheten i tillegg

Sånn generellt skal viftehastighet i bios stå på fullt (100%) når man benytter ekstern viftestyring (på de viftene det gjelder)

 

Hadde du satt ei vifte til f.eks. 40% i bios, så risikerer du at eksterne viftekontroller ikke fungerer optimalt

Lenke til kommentar

Hvis du plugger CPU viften direkte i hovedkortet, hvis du har 4 pin der da, så kan du bruke Speedfan for automatisk justering.

 

Det er litt knotete å sette opp første gangen, for det kan

være en del prøving og feiling med enkelte ting, men når det

er gjort, så er det bare å la den gå og du slipper å tenke på det.

 

edit:

 

Ser ikke helt grunnen til å ha automatisk styring, jeg..

 

Hos meg er det av en enkel og fin grunn, og det er stillhet.

Når man spiller eller ser film, så gjør det ikke

om vifta går litt, men når man sitter og surfer,

eller jobber i office, så vil man helst at det skal

være litt stille.

Og ingen orker å manuelt styre dem for hver gang man skal det ene eller andre.

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar

Hvis du plugger CPU viften direkte i hovedkortet, hvis du har 4 pin der da, så kan du bruke Speedfan for automatisk justering.

 

Det er litt knotete å sette opp første gangen, for det kan

være en del prøving og feiling med enkelte ting, men når det

er gjort, så er det bare å la den gå og du slipper å tenke på det.

 

edit:

 

Ser ikke helt grunnen til å ha automatisk styring, jeg..

 

Hos meg er det av en enkel og fin grunn, og det er stillhet.

Når man spiller eller ser film, så gjør det ikke

om vifta går litt, men når man sitter og surfer,

eller jobber i office, så vil man helst at det skal

være litt stille.

Og ingen orker å manuelt styre dem for hver gang man skal det ene eller andre.

går det ann å koble fra cpu vifta fra hovedkortet å styre den manuelt,eller vil pc'n protestere på dette?,må jeg eventuelt gjøre forandringer i bios?

Lenke til kommentar

Ja og nei, kommer ann på hovedkortet egentlig. Noen vil ikke

starte, og man må stille inn i bios, og noen vil ikke starte

i det hele tatt uten vifte i pluggen. Noen starter hvis pluggen

er trukket ut, uten instillinger. Er bare å prøve, og ha

fingeren på av/på knappen på strømforsyningen. Piper den,

slå av strømmen med en gang (slapp av, du har en god del sekunder på deg) og plugg den tilbake slik at du kommer deg inn i bios

for å lete etter instillinger.

Hvor du finner det, og hva det heter vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Kommer kanskje opp feilmelding som du må F1'e. Ett tastetrykk ekstra. Forferdelig.

Ofte kan man stille dette i BIOS, og dette er faktisk den vanligste måten å gjøre det på.

 

Argumentet om støy holder rett og slett ikke. Med mindre du slår av viften fullstendig, vil ikke en vifte på lav hastighet gjøre at maskinen blir for varm. Og dessuten, hvis støy er grunnen til at en ønsker automatisk viftestyring - så vil jo viften leve sitt eget liv, og man har null kontroll over støyen.

 

De aller fleste gidder å skru på et lite hjul når de setter igang tyngre saker. SpeedFan funker også bare med et knippe hovedkort, og er etter min mening en veldig dårlig og ustabil måte å styre vifter og temperatur på.

Lenke til kommentar

Kommer kanskje opp feilmelding som du må F1'e. Ett tastetrykk ekstra. Forferdelig.

Ofte kan man stille dette i BIOS, og dette er faktisk den vanligste måten å gjøre det på.

 

Argumentet om støy holder rett og slett ikke. Med mindre du slår av viften fullstendig, vil ikke en vifte på lav hastighet gjøre at maskinen blir for varm. Og dessuten, hvis støy er grunnen til at en ønsker automatisk viftestyring - så vil jo viften leve sitt eget liv, og man har null kontroll over støyen.

 

De aller fleste gidder å skru på et lite hjul når de setter igang tyngre saker. SpeedFan funker også bare med et knippe hovedkort, og er etter min mening en veldig dårlig og ustabil måte å styre vifter og temperatur på.

 

Les hele tråden en gang til du, og så redigerer du posten din.

Ingen har klagd på et ekstra tastetrykk, så vel som ingen har klagd på støy, ei heller noe som klager på å gidde å skru på en knapp.

Trådstarte spør ganske enkelt om en måte å styre

viften på automatisk, thats it.

 

Dessuten funker Speedfan helt UTMERKET så lenge man vet hvordan

man bruker det, det er en liten prøve/feile periode før man får

det stillt inn riktig, men når man vet hvor man skal, så er det

lekende lett.

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar

Ingen har klagd på et ekstra tastetrykk, så vel som ingen har klagd på støy, ei heller noe som klager på å gidde å skru på en knapp.

 

Jeg hinta aldri til at noen hadde klagd over å trykke F1. Jeg bare understreket at jeg ikke syns det er irriterende. At andre kanskje syns det har jeg såklart respekt for, uansett.

Og tror det er du som må lese gjennom tråden en gang til:

Hos meg er det av en enkel og fin grunn, og det er stillhet.

Og ingen orker å manuelt styre dem for hver gang man skal det ene eller andre.

 

Trådstarte spør ganske enkelt om en måte å styre

viften på automatisk, thats it.

 

Har jo gitt forslag på det.

 

Dessuten funker Speedfan helt UTMERKET så lenge man vet hvordan

man bruker det, det er en liten prøve/feile periode før man får

det stillt inn riktig, men når man vet hvor man skal, så er det

lekende lett.

 

Dårlig støtte for hovedkort, og en veldig (veldig) misvisende temperaturmåler. IMO et dårlig valg, sammenlignet med en skikkelig HW-kontroller.

Lenke til kommentar

Ingen som velger manuelt framfor automatisk i slike tilfeller. Ordlyden din var også ganske så sarkastisk, skulle tro du satt

og himlet med øynene når du skrev det, noe jeg synes er unødvendig.

 

Ang speedfan, så støtter den mange, mange hovedkort. I de tilfellene den ikke viser noe målinger, så er det som oftest bare en forandring i oppsettet på programmet selv.

Ang temp målinger, så viser speedfan4.40 ganske så gode tall

med rot i virkeligheten. Om den bommer med en grad eller to,

greit nok, still det inn i settings, så kompenserer du der.

Har selv en sensor manuelt festet i bunnen med kjøleribben,

og den viser 2 grader mindre enn speefan, ikke minst viser

den det samme som BIOS. Tviler på at alle disse gjengir feile verdier.

 

Skal ikke si meg uenig i at en god hw kontroller er best, det

er det ingen tvil om. Men det koster penger. Speefan og lignende er som oftest gratis, og byr ikke på noe montering av sensorer o.l.

 

Såfremt hovedkortet er støttet, er speedfan et genialt gratisprogram som gjør veldig god jobb. Eneste minuset er alt oppsettet med det, tar litt tid.

Lenke til kommentar

Ingen som velger manuelt framfor automatisk i slike tilfeller. Ordlyden din var også ganske så sarkastisk, skulle tro du satt

og himlet med øynene når du skrev det, noe jeg synes er unødvendig.

 

Korrekt observert. Det var sarkasme. Sarkasme som ikke var rettet mot andre enn saken.

 

Taler du for alle når du sier at 'ingen' velger manuell framfor automatisk?

Lenke til kommentar

Kan du ikke sammenligne en bil og en tannpirker mens du er igang? :p

 

Si meg en ting Jon; hvorfor er det mer lettvint å la støy og temperatur bli styrt utenfor din kontroll? Er ikke poenget at det skal være best tilpasset ditt behov, på det aktuelle tidspunktet?

 

For enkle brukere som ikke stiller krav til ytelse, eller ikke ser på støy som et problem, så kan jeg skjønne at det er en grei metode. Men om man vil ha fleksibilitet i forhold til hvordan maskinen oppfører seg fysisk, når du bruker den til en spesifikk oppgave - så kan jeg ikke skjønne hvordan automatisk styring er bedre.

 

Så runder jeg av med å si at en maskin ikke er for varm før man opplever ustabilitet eller andre skavanker.

Lenke til kommentar

 

Si meg en ting Jon; hvorfor er det mer lettvint å la støy og temperatur bli styrt utenfor din kontroll? Er ikke poenget at det skal være best tilpasset ditt behov, på det aktuelle tidspunktet?

 

 

Men det er jo det jeg gjør jo... tilpasser programmet slik at det

oppfører seg slik jeg vil. Den går ikke opp og ned av seg selv

bare sånn tilfeldig, men slår inn på fullt når behovet melder

seg, og går ned til 30% igjen når tempen synker vesentlig.

 

Tror ikke du helt har fått det til når du har prøvd, for

du virker nærmest vantro, noe som er meg fullstendig uforståelig

med mindre programmet ikke virket pga spesifikke kompabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...