Gå til innhold

kjære alle gode mennesker, nå ber jeg om hjelp og råd.


Anbefalte innlegg

Ja Gud vet hva du egentlig vil enda bedre enn deg! Han vet mye bedre enn oss hva som er best for oss!

Slapp av, Gud vil ikke gjøre noe du har bedt om hvis du egentlig ikke vil det!

....forklart barna deres at "gud" er i dag 100% motbevist med vitenskap.

 

Feil. Gud er overhodet ikke motbevist. Langtifra 100% ihvertfall. Syns heller ikke at det hjelper trådstarter på noen særlig måte at det blir en mer eller mindre aggressiv diskusjon om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke.

Så du fornekter at at evolusjon årsaken til at vi sitter her i dag?

ape460.jpg

 

Bevisene er massive :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør kunne skille fantasi og virkelighet. Hvis man ikke kan det kan man fort få problemer.

 

Å tro noe er slik bare fordi noen påstår det i en bok, gammel eller ikke er ikke helt bra.

Hvis noen sier de har sett den ekte Elvis Presley på Karl Johan i går kveld, eller Napoleon Bonaparte for den saks skyld, da vil normalt oppegående personer trekke på smilebåndet og avfeie det som tøv.

Men hvis en kristen påstår han stadig vekk har lange samtaler med Gud, eller at han har sett engler med vinger og det hele skal han derimot bli trodd?

Andre som hører stemmer inne i hodet sitt blir tross alt lagt inn hvis de forteller om det.

 

Ha heller et nøkternt forhold til virkeligheten og husk at hittil har ingen kunne vise til at det er mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen kan bevise.

Hjernen er derimot svært glad i å spille oss puss, og vi ser eller føler gjerne ting som ikke er der.

Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

 

Er du helt sikker på det? Hvem blir kristen uten "opplæring"? Hvem stikker på biblioteket og låner en bok, biblen feks. leser denne og tenker at dette er noe jeg må tro på, gud finnes...

 

det går faktisk ikke det, man må bli opplært/indoktrinert/hjernevasket eller lignende for å bli religiøs

Lenke til kommentar

Mine uavhengige "comon sense" tips:

 

- Ikke overlat dine problemer til høyere makter eller andre, men prøv å ta tak i dem selv

- Lær deg om å tenke positivt.(google, eller kjøp en bok)

- Sykle, gå tur eller lignende mosjon gjerne daglig

- Spis sundt, drikk masse vann

- kom deg ut og dyrk dine interesser/hobbyer

- Unngå medisiner i lengst mulig grad

- Kjøp av en "jorden rundt billet" vil by på fantastiske eventyr og opplevelser, samt definitivt gi nye og bedrede perspektiver på livet. Dette kan gjøres med venner eller alene, og man treffer uansett alltid på andre turister man blir kjent med underveis. Om dette blir for dramatisk, så hva med en liten helgetur til f eks Praha eller noe heller?

- Igjen TENK POSITIVT!!

 

Bare noen få ting dette jeg kommer på i farten. Sikkert masse annet jeg kunne skrevet også. Ønsker deg god bedring, og ro i sinnet slik at du kan begynne å nyte dette livet som du har vært så ufattelig heldig å få! Lykke til!:)

Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

For det første: konklusjonen din er dessverre helt på jordet. At man er mange som tror på noe har ingenting så si for hvor sannsynlig det er at det er sant. Som et eksempel trodde alle før Copernicus at jorden var flat, og det visste seg å være feil.

 

Ateister er så langt fra sinnsyk som man kan komme, fordi de forholder seg kritiske til ting man ikke kan bevise. De bruker hjernen. En hjerne som er i bruk er typisk friskere enn en hjerne som ikke er i stand til å tenke kritisk.

 

Den ene vokste opp i et fanatisk miljø, den andre ikke. Jeg er også imot indoktrinering av barn, og jeg anser det som overgrep. Man tror at barn er evolusjonært sett "programmert" til å tro på sine foresatte. Forenklet sett er argumentet at barna som ikke gjorde dette typisk ble drept av dyret som foreldrene av erfaring visste var farlig. Det er denne tiltroen og naiviteten foreldre utnytter når de indoktrinerer barna sine.

Lenke til kommentar
Så du fornekter at at evolusjon årsaken til at vi sitter her i dag?

Jeg vil ihvertfall fornekte at evolusjon uten en overnaturlig og interlligent designer er mulig.

 

Angående lidende bilder og nyheter av barn så lever vi jo i en ond verden etter syndefallet. Lidelsens problem kan ikke motbevise Bibelens Gud siden Bibelen til en i stor grad har svaret på verdens problemer.

Endret av jkrist
Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

 

Er du helt sikker på det? Hvem blir kristen uten "opplæring"? Hvem stikker på biblioteket og låner en bok, biblen feks. leser denne og tenker at dette er noe jeg må tro på, gud finnes...

 

det går faktisk ikke det, man må bli opplært/indoktrinert/hjernevasket eller lignende for å bli religiøs

 

Nei, man må faktisk ikke det. Tro det eller ei, men det er mange som har valgt å bli kristne av seg selv. Folk familie eller omgangskrets hvor ingen tror på Gud.

 

Men dette er vel OT?

Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

 

Er du helt sikker på det? Hvem blir kristen uten "opplæring"? Hvem stikker på biblioteket og låner en bok, biblen feks. leser denne og tenker at dette er noe jeg må tro på, gud finnes...

 

det går faktisk ikke det, man må bli opplært/indoktrinert/hjernevasket eller lignende for å bli religiøs

 

Man er kristen når man trur på Gud. Hva det innebærer er veldig individuelt. Vi kan jo ikke "fasiten". Det står mye i Bibelen, men dette er jo bare historier folk har skrevet. Jeg mener at de folk ikke bør ta bibelen bokstavlig, slik mange gjør, både kristne og ateister. Ha et åpent sitt.

 

I løpet av oppveksten vil man garantert høre om gud, om det er av venner, sosiale sammenkomster av forskjellige slag osv osv. Trur du virkelig at man ikke kan bli kristen uten at man har fått det gjennom oppveksten?

 

Jeg skjønner veldig godt at de som er oppvekst kristne, mister sin tro når de blir litt eldre og skjønner mer hva det omhandler, men jeg skjønner også at de som ikke er oppvokst kristne kan tru på gud.

Lenke til kommentar
Så du fornekter at at evolusjon årsaken til at vi sitter her i dag?

Jeg vil ihvertfall fornekte at evolusjon uten en overnaturlig og interlligent designer er mulig.

Det er på grunn av at du ikke har satt deg inn i bevisene, men bedøvet deg selv med religiøs tenkning som i utgangspunktet ble laget på en tid før vitenskapen begynte å avdekke mysteriene med livet og universet.

At religion og "guder" oppsto for noen tusen år siden i menneskenes kultur er en helt naturlig, men nå burde vi ha kommet så langt av slik tenking er unødvendig. Vi finner svarene i vitenskapen og bevismengden er nå helt vannvittig stor.

 

 

Forresten gjør du deg avhengig av dagligdagse ting som vitenskapen har gitt oss. Datamaskinen for eksempel.... Er ikke du litt hykler?

Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

For det første: konklusjonen din er dessverre helt på jordet. At man er mange som tror på noe har ingenting så si for hvor sannsynlig det er at det er sant. Som et eksempel trodde alle før Copernicus at jorden var flat, og det visste seg å være feil.

 

Ateister er så langt fra sinnsyk som man kan komme, fordi de forholder seg kritiske til ting man ikke kan bevise. De bruker hjernen. En hjerne som er i bruk er typisk friskere enn en hjerne som ikke er i stand til å tenke kritisk.

 

Den ene vokste opp i et fanatisk miljø, den andre ikke. Jeg er også imot indoktrinering av barn, og jeg anser det som overgrep. Man tror at barn er evolusjonært sett "programmert" til å tro på sine foresatte. Forenklet sett er argumentet at barna som ikke gjorde dette typisk ble drept av dyret som foreldrene av erfaring visste var farlig. Det er denne tiltroen og naiviteten foreldre utnytter når de indoktrinerer barna sine.

 

Jeg mener ikke at det er sant, jeg mener at det er forståelig at folk trur på noe større. Det er ikke bra å kalle noen sinnsyke for at du selv ikke kan rasjonalisere deg frem til deres tankegang. Gud ga oss fri vilje, så du kan såklart mene hva du vil, men litt omtanke har aldri skadet noen :)

 

Man kan jo tru på gud samtidig som man er kritisk til hans eksistens. Det er mine favorittkristne, om kan kalle det det. Det er ikke sånn at alle kristne ignorer helt det vitenskapelige aspektet. Uheldigvis er det mange som gjør. Selv om man er enig med det vitenskapelige, syns jeg det er rasjonelt å tenke at det er noe større. At vår eksistens ikke er tilfeldig.

Lenke til kommentar

Selv om man er enig med det vitenskapelige, syns jeg det er rasjonelt å tenke at det er noe større. At vår eksistens ikke er tilfeldig.

Dette er noe vi kan kalle for Puddle thinking (no offence).

 

. . . imagine a puddle waking up one morning and thinking, 'This is an interesting world I find myself in, an interesting hole I find myself in, fits me rather neatly, doesn't it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!' This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, it's still frantically hanging on to the notion that everything's going to be all right, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for.
"Puddle thinking" er en analogi først brukt av Douglas Adams som en satire til menneskets forståelse av seg selv og sine omgivelser ( Anthropic principle )

 

Intelligens er hos noen mennesker begrenset til å se et svært smalt "bånd" av realitet. For eksempel er det naturlig for oss mennesker å tenke på tidsaspekter i området sekunder opp til en menneskealder. Vi har også problemer å fatte ting utenfor for vår sanseområde. Ta avstander for eksempel. En hårsbredd som nederste lengdemål og opp til noen hundre kilometer.

Vekt fra noen gram opp til noen tonn er også helt enkelt for en hjerne å forestille seg.

 

Noen av oss klarer heldigvis å se utenfor disse usynlige grensene som hjernen vår setter og av slike vil menneskearten sakte men sikkert evolvere inn i fremtiden. Heldigvis er vi flere og flere som sprenger disse grensene. Vitenskapen hadde vært dødsdømt hvis all tenkning foregikk innenfor disse naturlige sperrene som er innebygd i hjernene våre. :)

Lenke til kommentar

Siden mange tror på det samme, iallefall en gud, betyr jo nettopp det at de ikke er sinnsyke. Så når flere trur på gud, så er det vi ateister som er sinnsyke?

 

De to personene du nevner, har tydeligvis vokst opp i et litt "fanatisk" miljø. Jeg er veldig imot at foreldre oppdrar barna inn i religion de ikke skjønner før de er eldre, men alle som har en tro er ikke indoktrinert.

 

For det første: konklusjonen din er dessverre helt på jordet. At man er mange som tror på noe har ingenting så si for hvor sannsynlig det er at det er sant. Som et eksempel trodde alle før Copernicus at jorden var flat, og det visste seg å være feil.

 

Ateister er så langt fra sinnsyk som man kan komme, fordi de forholder seg kritiske til ting man ikke kan bevise. De bruker hjernen. En hjerne som er i bruk er typisk friskere enn en hjerne som ikke er i stand til å tenke kritisk.

 

Den ene vokste opp i et fanatisk miljø, den andre ikke. Jeg er også imot indoktrinering av barn, og jeg anser det som overgrep. Man tror at barn er evolusjonært sett "programmert" til å tro på sine foresatte. Forenklet sett er argumentet at barna som ikke gjorde dette typisk ble drept av dyret som foreldrene av erfaring visste var farlig. Det er denne tiltroen og naiviteten foreldre utnytter når de indoktrinerer barna sine.

 

Jeg mener ikke at det er sant, jeg mener at det er forståelig at folk trur på noe større. Det er ikke bra å kalle noen sinnsyke for at du selv ikke kan rasjonalisere deg frem til deres tankegang. Gud ga oss fri vilje, så du kan såklart mene hva du vil, men litt omtanke har aldri skadet noen :)

 

Man kan jo tru på gud samtidig som man er kritisk til hans eksistens. Det er mine favorittkristne, om kan kalle det det. Det er ikke sånn at alle kristne ignorer helt det vitenskapelige aspektet. Uheldigvis er det mange som gjør. Selv om man er enig med det vitenskapelige, syns jeg det er rasjonelt å tenke at det er noe større. At vår eksistens ikke er tilfeldig.

 

Hei. Jeg mener seriøst at det de kristne tror på er sinnsykt. I praksis er imidlertid mange kristne velfungerende mennesker. Dette kan man delvis forstå ved å se på hvordan de vrir og vender på vitenskapelig oppdagelser slik som fossiler slik at vitenskapen blir "kompatibel" med troen på guds eksistens. Dette er en tidkrevende og sløsefull prosess. Tenk hvis de hadde brukt tankekraften på ting relatert til det virkelige liv.

 

Angående omtanke så har jeg flere kristne venner. De er gode mennesker selv om de er hjernevasket. Og ofte veldig dømmende. Det er faktisk ekstremt frustrerende å ikke kunne hjelpe mennesker man er glade i. Denne følelsen deler sikkert kristne hver gang de mislykkes i misjonering.

 

Og ja, det VAR forståelig at folk trodde på noe større. I dag har vi logiske og etterprøvbare forklaringer på hvorfor ting er som de er. Dessuten er verden fantastisk nok som den er, sett gjennom vitenskapelige øyne. Hva får deg egentlig til å tro at vår eksistens ikke er tilfeldig?

 

EDIT: studier viser at internettforum gjerne brukes til å "teste ut" argumenter. Innleggene fra meg i denne tråden var aldri ment å krenke, støte eller såre noen, men heller å sparke igang en sunn diskusjon.

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Gerrardo: uansett om du ønsker å kvitte deg med eller beholde troen din så er det andre ting du kan gjøre for å bekjempe depresjon:

 

- vær fysisk aktiv! Finn en aktivitet du kan trives med over lengre tid.

- spis sunt, dvs spis mer fisk og grønnsaker, og prøv gjerne å kutt ned på karbo slik som PL610 nevner, spesielt hvis du sliter med overvekt. Men viktigst av alt: få deg nok omega-3 fra fisk!

- oppsøk psykolog hvis du finner det nødvendig.

 

EDIT:

kilder:

- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17685742

- http://www.fitness.gov/mentalhealth.htm

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Hormonforstyrrelser har ikke noe med overvekt å gjøre. Enkelte slike kan man se i form av overvekt, men jeg tror ikke man må være overvektig for å bli påvirket psykisk.

 

Trodde det var en sammenheng mellom overvekt og hormonelle forstyrrelser. Sa aldri at overvekt var et absolutt kriterium...

Lenke til kommentar

Kremt....

Hvordan i all verden fikk dere ideen om at dette er et medisinsk problem? :roll:

 

@ Gerrardo: Du har startet mange tråder nå, der du sier at du sliter tungt. Kan du fortelle litt om hvilke tanker du sliter med og ikke minst om du har en mening om hvorfra disse vanskelige tankene kommer fra.

Er det som skremmer noe du har lest eller har dette noe med hva dine foreldre eller er det i en større forsamling du har hørt dette?

Kanskje å prate om tingene vil lette på problemet.....

Lenke til kommentar

Bare lufter muligheten for at det kan være noe så enkelt som er årsaken, jeg påstår ikke at det nødvendigvis er det. :)

 

Mange problemer har kompliserte og gjerne skjulte årsaker, og hvis man begynner i feil ende blir det fort unødvendig komplisert. Ved å eleminere de enkle tingene først er mye forhåpentligvis gjort.

Lenke til kommentar

Hei. jeg skal gjøre et forsøk på å hjelpe deg.

 

Du bør ikke bekymre deg for eventuelle konsekvenser av det du gjør.

Uavhengi av hva vi foretar oss ender vi nok opp på det samme stedet. Det foreligger absolutt ingen dokumentasjon på at bibelens, eller andre religiøse skrifters ord er sanne. Slike bøker er skrevet for lenge siden, og på den tiden hadde man ikke noen vitenskapelige forklaringer å støtte seg til. Religion var derimot en viktig ressurs i samfunnet. Den ga menneske klare regler å leve etter, skapte trygghet og hjalp de som hadde det vanskelig. Budskapet og verdiene kunne være gode retningslinjer, men fremstillingen av en guddommelig eksistens er noe man selv må avgjøre om man vil tro på.

 

Du skal ikke føle noe redsel for å bli straffet. Forhold deg heller til den reelle virkeligheten. Bruk energien på å ha det hyggelig med menneskene rundt deg.

 

Grunnene til at folk tror på det du referer til som eventyrbøker er mange, og sikkert svært personlige grunner. Selv kan jeg tenke meg, at det først og fremst skaper trygghet. Vi er gode til å lyve for oss selv, og vi har problemer med å frastå fra det vi fikk inn med morsmelk. Et evig i liv i paradis høres fantastisk ut, men det er dessverre ikke fullt så sannsynlig at vi får opppleve dette.

 

Hva som er meningen med livet er vanskelig å svare deg på. Det virker som du har en dårlig og negativ innstilling til tilværelsen, noe som er et dårlig utgangspunkt. Livet er jo så bra! Hva du velger å gjøre med det er opp til deg. Det er så fleksibelt at du selv kan velge. I bunn og grunn har det nok ingen mening, det er helt opp til hver enkelt hvordan man velger å leve det. Fyll livet med du har lyst til at livet skal være fullt av!

 

Mvh Børt :)

Lenke til kommentar

Jeg har slettet to innlegg som forsøkte å gjøre dette til nok en evolusjonsdebatt, og ett som angrep en bruker for å forvirre trådstarter med kristendom. Like it or not, både troende og ateister har ytringsfrihet her på forumet, og når tråden nå engang har det temaet den har så er begge deler on topic.

 

Reaksjoner tas som alltid på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...