Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk tregt på min pc, ikke min samboers


Anbefalte innlegg

Fikk nytt nett igår og har litt problemer med det trådløse nettverket.

På min pc fungerer det fint med kabel, men trådløst går utrolig tregt. På min samboers pc går det ganske greit. Kan det være trådløse nettverkskortet mitt? :\

 

Har en dlink router etter modemet.

 

Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde faktisk samme problemstilling selv. Det løste seg ved at aksess-punktet ble flyttet 2 meter.

 

Av egen sure erfaring har jeg lært at trådløse nettverkskort på laptoper ofte fungerer mye bedre enn trådløse kort installert på stasjonære maskiner. Hvorfor det er slik vet jeg ikke.

 

Hvilket trådløst kort har du?

Lenke til kommentar

Jeg har også laptop. Fungerte utmerket for 2 dager siden. Flyttet og fikk nytt nett/router igår. Da det startet :hmm:

Er forresten Intel PRO/Wireless

 

Først av alt, for å få nøyaktige data på hva som er tilfellet, gjør følgende:

 

- ta www.tptest.se med og uten kabel. norter resultatene til forumet.

 

- ta en ping log på trådløst. start -> kjør (eller søkefeltet i win7) og skriv "cmd" og trykk enter. skriv så ping www.vg.no -t -l 1000 > minpingtest.txt . La den gå minst 10-15 minutter og finn eller søk frem filen og legg den ved posten din.

 

- Last ned programmet "inssider" (bare google det, det er gratis) og installer og start det. trykk "start scanning" og ta et screenshot av bildet etter det har fått noen sekunder på å oppdatere seg. Dette vil gi oss oversikt over om det er andre nettverk i området som kolliderer med frekvensen ruteren din bruker og om vi bør gi deg råd om hvordan du endrer kanalen for å unngå dette.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Sånn.

 

Internetten fungerer ofte fint i 2-5 minutter etter jeg har koblet meg opp, så dabber det av sånn etter litt :ermm:

 

 

 

edit: glemte å poste fra tptest.se.

 

Men trådløst og kabel hadde samme hastigheten, som skal stemme med min linje.

minpingtest.txt

post-145330-1267814546,2116_thumb.jpg

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Ok, et par ting her som jeg ser så langt:

 

Fra din pingtest så ser vi fra både varierende og relativt høy pingtid + 8% pakketap at forbindelsen din ikke er særlig stabil. Jeg vil annta at dette er et problem som oppstår i den trådløse forbindelsen da det ermest vanlig, og at du ikke merker problemer med kablet forbindelse - men det er verdt å nevne at vi kunne også fått samem resultat om problemet var ingernettlinjen din ut av huset og ikke det trådløse. Du kunne tatt samme test på kabel for å utelukke denne muligheten, men som sagt tror jeg vi med rimelig sikkerhet her kan konkludere med at den trådløse forbindelsen ikke er av særlig høy kvalitet slik som den er nå.

 

Fra screenshottet ditt av inssider så ser jeg at det er både mange nettverk i området, og tydeligvis mange relativt nært også. Det vil nok gi god "grobunn" for interferens problemer. Vi vet gjerne ikke om dette er det eneste problemet, men det vil nok være lurt i din situasjon å prøve å optimisere dette så mye som mulig ihvertfall.

 

Du har dog glemt å fortelle oss hva navnet på ditt nettverk er... det er nødvendig å vite om vi skal kunne lese den grafen riktig tross alt :) Når du oppgir dette så skla jeg prøve å komme med konkrete råd på hvordan du kan forbedre signalkvaliteten.

 

PS: Når jeg snakker om signalkvalitet så vær obs på at du ikke kan stole blind på signalstyrke måleren i windows og mange andre programmer. De gir ofte en god pekepinn, men de måler bare en av flere viktige faktorer, så det er fullt mulig å få oppgitt at du har "god signal" men likevel oppleve problemer. Mange stoler litt for blindt på slike målere, og det kommer ofte opp i slike diskusjoner, så jeg bare nevner det raskt her på slutten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

glory glory er min router. Jeg sitter kun 5-6 meter fra routeren uten noe vegg nå.

 

Jeg prøvde å svare nå, men fikk at siden ikke svarer. Når jeg prøvde å pinge vg samtidig, hadde jeg 30-40 ms.

 

Ok, det var det jeg var redd for - i så tilfelle så er det som du ser ingen virkelig god luke vi kan bruke som ikke uansett vil bli overlappet av andre nett. Du kan gjerne tjene litt på å hoppe ned på kanal 8 i stedet for 9, men om det blir nok til å bedre situasjonen din vet jeg ikke.

 

Vet du hvordan du endrer dette på ruteren din? De aller fleste rutere har kanalvalg på ruterens webgrensesnitt.

 

Kan være greit om du forteller oss modellen av trådløs ruter du bruker også.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja jeg vet hvordan. Er en D-Link DI-524 jeg har.

 

Takker for svar uansett :)

 

 

Nå stoppa nettet helt opp. Hjelper en liten stund hvis jeg tar

 

ipconfig /release

ipconfig /renew

 

 

Men blir like dårlig etter noen minutter.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Har prøvd å installere ny driver. Men fungerte ikke. Syns det hele virker rart. I det ene funker nettet fint, men så funker det plutselig ikke. Klarer ikke loade en film på youtube. Det hender den starter bra, men så stopper den plutselig.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Har prøvd å installere ny driver. Men fungerte ikke. Syns det hele virker rart. I det ene funker nettet fint, men så funker det plutselig ikke. Klarer ikke loade en film på youtube. Det hender den starter bra, men så stopper den plutselig.

Akkurat den situsjonen er et klassisk eksempel på interferens, det som jeg synes er pussig er at det ikke gjelder for den andre maskinen som kjører på det samme nettet. Har du prøvd å kjøre ping tester på begge maskiner samtidig? Og klarer maskinen din å kjøre Net Stumbler? Hvis du har en maskin som klarer å kjøre det så kan du bruke den til å se hvilke kanaler de andre nettene rundt deg bruker men du må skru av din egen router mens du tester dette. Hvis du klarer å finne en oversikt over de rundtliggende nettene så kan du i værste fall prøve og sette opp en teoretisk fordeling av kanaler med minst mulig overlapp og interferens. Så kan du jo snakke med naboene og forklare dem problemet og prøve og få satt opp alle routerne til kanaler som forstyrrer hverandre minst mulig. Det er litt drastisk men hvis du har problemer så er det jo garantert at flere av naboene dine også har det. PS. Det finnes andre programmer som også finner kanaler. Men hvis du har en bærbar så er sjansen stor for at WZC brukes og da ser man ikke hvilke kanaler som er i bruk, WZC ser heller ikke forskjell på f.eks 3 routere som heter linksys og vil liste dem som ett nett.

Et siste tips er å kjøpe en dual band router og sette opp din maskin i 5Ghz båndet.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...