cppeders Skrevet 5. mars 2010 Skrevet 5. mars 2010 Hei, Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp til. Jeg har ulike kolonner med informasjon: Jeg har et ark der en kollone heter "sektor" (Ark1; kollone A, med ticketid (Ark1: Kollone 2) Et ark med ticketid og mye annet informasjon. Hvordan får jeg Excel til å teste de to arkene mot samme ticketid, og sette sektorkoden inn i ark 2?? Excel 2007, norsk versjon Håper på hjelp Mvh Chris
stich_it Skrevet 5. mars 2010 Skrevet 5. mars 2010 Hei, Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp til. Jeg har ulike kolonner med informasjon: Jeg har et ark der en kollone heter "sektor" (Ark1; kollone A, med ticketid (Ark1: Kollone 2) Et ark med ticketid og mye annet informasjon. Hvordan får jeg Excel til å teste de to arkene mot samme ticketid, og sette sektorkoden inn i ark 2?? Excel 2007, norsk versjon Håper på hjelp Mvh Chris jeg skulle gjenre hjulpet deg men jeg klarer ikke lese det du har skrive her på en måte som gjør at jeg forstår problemstillingen din. er ticketid = ticket ID? skal du sammenligne to ark eller to kolonner? sektorkoden?
Ekko Skrevet 5. mars 2010 Skrevet 5. mars 2010 Du må forklare litt bedre rundt dataene dine, gjerne skrive noen eksempler på hvilket format de er på og hva du vil ha gjort Vær nøye når du skriver forklaringen din slik at det ikke kan misforståes. Feks: Hvordan får jeg Excel til å teste de to arkene mot samme ticketid, og sette sektorkoden inn i ark 2? Samme ticketid...hvor er cellene du sammenligner?
Jonern Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Funksjonen HVIS i excel er ganske kjekk og enkel å bruke: =HVIS(logisk_test; utdata_hvis_sann; utdata_hvis_usann) Eks: =HVIS(A1=B1;Like!;Ulike!) En annen tråd om HVIS i excel: https://www.diskusjon.no/?showtopic=1203177
H80 Skrevet 18. mars 2010 Skrevet 18. mars 2010 Går ut fra at TicketID (verdien som skal slås opp) befinner seg i A2 i ark2. =SLÅ.OPP(A2;Ark1!B:B;Ark1!A:A) Kopier formelen nedover i arket. Hvis du bytter om på ticketID og sektor i ark1, kan du benytte FINN.RAD i stedet, noe som absolutt er å foretrekke. Med SLÅ.OPP må TicketID sorteres i stigende rekkefølge. SLÅ.OPP gir feil svar om TicketID ikke finnes i ark1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå