Gå til innhold

Google side, falsk virusvarsel, virus?


Anbefalte innlegg

Hei!

I sted gikk jeg innpå et bilde på google. Det førte meg videre til en side som ser ut som "min datamaskin". Her ble det ramset opp at jeg hadde MANGE virus og at jeg kunne trykke for å fjerne de, jeg husker ikke helt om jeg trykket fjern, men er ganske sikker på at jeg ikke lastet ned noe. Det jeg lurer på er:

-er det noen som har kjenskap fra sånn sider og kan fortelle litt? (hva dere gjorde, hva som skjedde o.s.v.?)

 

hittil har virussøket funnet "1 sikkerhetsrisiko", den blir betegnet som "informasjonskapsel". Men det sto at den var "løst".

-Hva vil en "informasjonskapsel" si?

-Er det en trussel?

-Hva gjør en sånn en?

 

Jeg scanner da gjennom dataen med "Norton Internet Security Online" nå.

-Er dette et bra program?

-vil det finne alle potensielle trusler?

-hva anbefaler dere ellers å lure

 

Jeg må forresten være 100% sikker på at det ikke er noen viruser på dataen, ettersom den blir brukt til nettbank og alt sånt.

-Hvordan kan jeg være sikker på at den er virusfri?

-Kan virkelig en såkalt "keylogger" skade/stjele fra meg hvis den finner ut av nettbank koden, man får jo tross alt 2 koder sendt på sms for å logge inn, gjør man ikke?

 

Noe som er litt offtopic:

Ettersom dataen alltid har stått med strøm i, er batterikapasiteten nå kraftig minimert... det vil si at når det er 95% batteri igjen, betyr det rundt 20 min...

-Er det en måte å fikse dette?`

-Hva skyldes det egentlig?

 

Takker for all hjelp jeg får :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. "I sted gikk jeg innpå et bilde på google. Det førte meg videre til en side..."

 

Ja dette er et virus... kjør igjennom veiledningen som er linket i signaturen min for sikkerhets skyld.

 

2. "hittil har virussøket funnet "1 sikkerhetsrisiko", den blir betegnet som "informasjonskapsel"

 

Disse kalles Tracking Cookies og er ufarlige (http://en.wikipedia.org/wiki/Tracking_cookies)

 

Nei det er ikke en trussel... og les wikipedia sia :)

 

3. "Jeg må forresten være 100% sikker på at det ikke er noen viruser på dataen..."

Kjør igjennom veiledningen og pass på og ha et bra og oppdtaert Antivirus :)

 

"Kan virkelig en såkalt "keylogger" skade/stjele fra meg hvis den finner ut av nettbank koden"

har du tenkt på at hvis en random fyr får minibank korte ditt så kan han bruke det til prety much hva han vil? uten at han trenger og vite noe privat som evnt. PIN koder osv? så får en tak i det så ja.. da kan han tappe kontoen din :)

(siden jeg ikke er mynding så driver jeg ikke så mye med nettbank osv så kan hende jeg svarer feil men :p)

 

 

4 "Ettersom dataen alltid har stått med strøm i, er batterikapasiteten nå kraftig minimert... "

 

Du overlader batteriet.. eller ødelegger det..

Riktige måten tatt fra hode mitt:

Når du får et produkt lad det opp i de timene det står den skal.

bruk det så fra 100% til 5% lad opp ...

 

Det du gjør.. (som også jeg gjør)

 

Lad opp 75% - bruke batteriet til 25% - lade til 50% - bruke til 40% - lade til 100% osv... dette ødelegger batteriet :)

Lenke til kommentar

1. "I sted gikk jeg innpå et bilde på google. Det førte meg videre til en side..."

 

Ja dette er et virus... kjør igjennom veiledningen som er linket i signaturen min for sikkerhets skyld.

 

-Sikker? er ikke det kanskje en side hvor du kan få virus, hvis du kjøper eller laster ned noe ?

 

 

3. "Jeg må forresten være 100% sikker på at det ikke er noen viruser på dataen..."

Kjør igjennom veiledningen og pass på og ha et bra og oppdtaert Antivirus :)`

 

-Er Norton Internet Security Online et bra virusprogam ?

 

 

4 "Ettersom dataen alltid har stått med strøm i, er batterikapasiteten nå kraftig minimert... "

 

Du overlader batteriet.. eller ødelegger det..

Riktige måten tatt fra hode mitt:

Når du får et produkt lad det opp i de timene det står den skal.

bruk det så fra 100% til 5% lad opp ...

 

-betyr det at jeg må få batteriet byttet for å løse problemet eller ?

 

Lenke til kommentar

Edit:

Nå fullførte virussøket seg. Det eneste som ble funnet var en såkalt "Tracking Cookie". Det står at det er en informasjonskapsel og at den innehold 11 sporingskapsler. Risikoen står som Lav og den er helt løst.

-Dette er da helt ufarlig?

 

Nå gikk jeg da inn på "sikkerhetsloggen". Her fant jeg resultater som:

 

Info Resultater for fullstendig systemsøk Fullført

 

Middels Uautorisert tilgang blokkert (Åpne prosesstoken) Blokkert

 

Lav Tracking cookie oppdaget av virussøkepogram Isolert

 

Middels Uautorisert tilgang logget (tilgang til tråddata) Loggført

 

Dette er bare noen eksempler. Hva betyr de? Er de positive eller negative?

Lenke til kommentar

"-Sikker? er ikke det kanskje en side hvor du kan få virus, hvis du kjøper eller laster ned noe ?"

 

Jeg er ikke 100% sikker siden jeg ikke har den nettsiden du var på :)

 

"-Er Norton Internet Security Online et bra virusprogam ?"

 

Hvis det er 2010 versonen. noe annet så burde du få deg noe annet.

 

"-betyr det at jeg må få batteriet byttet for å løse problemet eller ?"

Dette blir nok kvalifisert som "bruker feil" så du må nok kjøpe et :) ta deg en tur til butikken du kjøpte dataen og snakk med de.

 

"-Dette er da helt ufarlig?"

 

Tracking Cookies (informasjons kapsler på norsk) er helt ufarlige.

 

Trenger navnaene på virusene for og finne ut hva det er også se om de er noe farlige.

 

~ Submit

Lenke til kommentar
I sted gikk jeg innpå et bilde på google. Det førte meg videre til en side som ser ut som "min datamaskin". Her ble det ramset opp at jeg hadde MANGE virus og at jeg kunne trykke for å fjerne de, jeg husker ikke helt om jeg trykket fjern, men er ganske sikker på at jeg ikke lastet ned noe. Det jeg lurer på er:

-er det noen som har kjenskap fra sånn sider og kan fortelle litt? (hva dere gjorde, hva som skjedde o.s.v.?)

 

Dette kalles Scareware og som ønsker at du skal laste ned et sikkerhetsprogram (som er falskt). Så lenge du ikke laster ned noe, så er ikke en slik side spesielt farlig. Hvis du imidlertid opplever at googlesøk ofte fører deg til slike sider, så kan det være at du har noe rammel på pc'n. Til det trenger vi en logg, helst fra Combofix.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

 

Dette kalles Scareware og som ønsker at du skal laste ned et sikkerhetsprogram (som er falskt). Så lenge du ikke laster ned noe, så er ikke en slik side spesielt farlig. Hvis du imidlertid opplever at googlesøk ofte fører deg til slike sider, så kan det være at du har noe rammel på pc'n. Til det trenger vi en logg, helst fra Combofix.

 

har bare skjedd denne ene gangen :-D

Takk for all hjelpen dere to :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...