Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Den halvnye pc'n min funker ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I det siste har jeg hatt en del problemer med pc'n min. Den vil rett og slett ikke starte opp. :( Når jeg skrur den på får jeg ingen indikasjoner på at den er fucka, bortsett fra at jeg ikke får noe bilde på skjermen min.

 

Før var det slik at skjermkortet mitt lyste rødt, men det viste seg å være at jeg hadde glemt å koble til all strømmen til hovedkortet. Etterpå blinket det bare rødt, noe jeg fant ut var helt normalt ifølge google, og indikerte at det funket normalt.

 

Jeg har sjekket alle rambrikkene mine (har fire) 1 og 1, men ikke noe galt med dem.

 

Har også en helt ny cpu, så jeg er ganske sikker på at det ikke er noe galt med den fordi jeg hadde de samme problemene med den gamle cpuen min.

 

Siden skjermkortet ser ut til å funke helt fint så antar jeg at strømforsyningen også er ok(hvis det er feil konklusjon så rett gjerne på meg).

 

Harddiskene har jeg også kjørt en og en, men heller ikke det ser ut til å være problemet.

 

Skjønner rett og slett ikke hva som er problemet, tilsynelatende funker den helt fint, det er bare at jeg ikke får noe bilde på skjermen (har også sjekket at skjermen funker). Skal på TG i påsken så begynner å bli litt nervøs :)

 

Mye av hardwaren min er også ganske ny, men problemene var der før de nye delene ankom så tror ikke det er noe galt med dem, skriver under hvilke deler som er nye.

 

her er hardwaren min:

GPU: - HD Radeon 4890 1024mb (Ny)

CPU: - AMD Phenom II x4 955 3,2ghz Quad-core (Ny)

RAM: - Corsair 1gb x4

Hovedkort: - Gigabyte MA770-UD3

PWS: - SilverPower 600w

 

Enhver kommentar blir motatt med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis alt er helt dødt, ingen lys noe plass når det er strøm inn på PSU og du prøver å boote så er det stort sett en av to feil. enten PSU eller hovedkort. stort sett...

 

men hvis du mistenker skjermkortet så kan du jo forsøke å boote uten for å se om maskinen booter med feilmelding eller hvis du har mulighet til å låne et kort så kan du se om du får bilde med annet kort.

Lenke til kommentar

vis alt er helt dødt, ingen lys noe plass når det er strøm inn på PSU og du prøver å boote så er det stort sett en av to feil. enten PSU eller hovedkort. stort sett...

 

men hvis du mistenker skjermkortet så kan du jo forsøke å boote uten for å se om maskinen booter med feilmelding eller hvis du har mulighet til å låne et kort så kan du se om du får bilde med annet kort.

 

Joda, viftene går og det lyser i de forskjellige lysene, men jeg får ikke noe bilde på skjermen. Det er tvilsomt noe galt med skjermkortet siden det er nylig kjøpt for noen uker siden.

Lenke til kommentar

vis alt er helt dødt, ingen lys noe plass når det er strøm inn på PSU og du prøver å boote så er det stort sett en av to feil. enten PSU eller hovedkort. stort sett...

 

men hvis du mistenker skjermkortet så kan du jo forsøke å boote uten for å se om maskinen booter med feilmelding eller hvis du har mulighet til å låne et kort så kan du se om du får bilde med annet kort.

 

Joda, viftene går og det lyser i de forskjellige lysene, men jeg får ikke noe bilde på skjermen. Det er tvilsomt noe galt med skjermkortet siden det er nylig kjøpt for noen uker siden.

 

Kommer du inn i BIOS, eller er skjermen svart helt fra starten? Hvis du ser at maskinen kommer forbi POST,

har du prøvd å starte via "Sikkermodus" (F8 etter POST)?

Hvis du da får bilde på skjermen, er det etter all sannsynlighet et driverproblem. Isåfall avinstaller driver og restart.

Lenke til kommentar

vis alt er helt dødt, ingen lys noe plass når det er strøm inn på PSU og du prøver å boote så er det stort sett en av to feil. enten PSU eller hovedkort. stort sett...

 

men hvis du mistenker skjermkortet så kan du jo forsøke å boote uten for å se om maskinen booter med feilmelding eller hvis du har mulighet til å låne et kort så kan du se om du får bilde med annet kort.

 

Joda, viftene går og det lyser i de forskjellige lysene, men jeg får ikke noe bilde på skjermen. Det er tvilsomt noe galt med skjermkortet siden det er nylig kjøpt for noen uker siden.

 

Kommer du inn i BIOS, eller er skjermen svart helt fra starten? Hvis du ser at maskinen kommer forbi POST,

har du prøvd å starte via "Sikkermodus" (F8 etter POST)?

Hvis du da får bilde på skjermen, er det etter all sannsynlighet et driverproblem. Isåfall avinstaller driver og restart.

 

Skjermen er svart hele tiden ikke noe jeg får gjort, kan jo selvsagt være noe galt med skjermen, men jeg testa den på en annen pc og den funka.

Lenke til kommentar

Sikker på at vifta på skjermkortet går rundt? At strømkontakten til skjermkortet sitter godt i? At skjermkortet sitter godt nedi PCIe-sloten?

 

Lyser det noe på hovedkortet ditt som du ikke vet hva betyr? Isåfall sjekk manualen til hovedkortet. Oftest kan man jo se at noe er galt hvis et eller annet lyser på hovedkortet (som ikke skal lyse).

 

Start maskinen med kun 1 RAM-brikke og med VGA-kabel fra skjermkortet til skjermen (test med evt. andre kabler/utganger på skjermkortet).

 

EDIT: Avinnstallerte du skjermkortdriverne til det gamle skjermkortet før du satte inn det nye? Det kan ofte by på problemer også...

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Joda, viftene går og det lyser i de forskjellige lysene, men jeg får ikke noe bilde på skjermen. Det er tvilsomt noe galt med skjermkortet siden det er nylig kjøpt for noen uker siden.

har du aldri hørt om DOA(DOA is frequently used as slang to indicate a new item that was received broken)?

 

vis skjermen fungerer på annen maskin så er det neppe den. vis du ikke merker forskjell med to forskjellige cpuer så er det tvilsomt det som er feil, siden ting får lys og starter så er det iallefall strøm så psu gir iallefall power.

 

da er det mulig at det er enten:

 

1. ikke nok power ut fra psu til å drive alle enhetene og feilen åpenbarer seg som null bilde

 

2. skjermkabel/overgang er defekt

 

3. feil med hovedkort

 

4. feil med skjermkort.

 

så, prøv med et minimum av enheter tilkoblet maskinen(ram, hdd,cd/dvd/BL-drev) og bytt kabel. vis ikke noe av dette fungerer prøv med et annet skjermkort eller prøv ditt skjermkort i en annen maskin.

 

*tillegg*

har du hatt maskinen oppe å kjøre med den hwen du nå sliter med før?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...