Gå til innhold

Trenger nytt lyssterk objektiv til EOS 450D


Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe meg et lyssterkt objektiv som bør klare å ta skarpe bilder uten bruk av blits i lysforhold "ned til" stearinlys opplysnnig. Jeg føler 50mm kan bli i trangeste laget, men at 35mm derimot bør fungere fint. Jeg har lett litt her på forumet og andre plasser, men håper på å kunne få noen direkte annbefalinger.

 

Mitt kamaera pr. i dag er EOS 450D, men jeg vil gjerne kjøpe et objektiv jeg kan ha når jeg en gang bytter ut det kamraet. I første omgang er prisgrense på rundt USD 500 (bor i USA naa, saa Amazon selger ganske billig).

 

Har sett litt på følgene:

Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM ($439)

Canon EF 28mm f/1.8 USM Wide Angle ($490)

Canon EF 35mm f/2 Wide Angle ($350)

 

Hvilke av disse og eventuelt andre linser vil passe "best" til det jeg er ute etter? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var kansje ikke helt så lite lys jeg tenkte. Det jeg ønsker er å kunne ta bilder som får med "stemningen" fra stearinlys. Rommet er gjerne opplyst av x antall sterainlys eller spotter i taket satt på minmum, men jeg vil altså slippe å måtte skru på en vanlig lampe eller bruke blits for å få skarpe bilder.

 

Jeg ønsker også å bruke det utendørs i skumring/ kveld + litt belsyning (hagelys, bål etc).

Lenke til kommentar

Har du tatt bilder med lyssterke objektiver før? Ikke forvent for mye. Forskjellen mellom feks f/2.8 og f/1.4 er ikke enorm, ved f/1.4 begynner det å bli lite som er i fokus (selv på crop) og det er gjerne ikke nok med iso 1600 og f/1.4 under de lysforholdene du nevner.

 

Ofte når man tror at det burde være nok lys for rimelige lukkertider ender man opp med høy iso og kanskje ikke rask nok lukkertid til å unngå at bildet blir uskarpt. Bare en tanke.

 

Ellers er vel alle 3 mye brukt og kan ta bra bilder.

Lenke til kommentar

Kan kun anbefale Sigma 30mm, da det er kun den jeg har erfaring med av de 3 du nevner. Du sier du vil ha et objektiv som du kan fortsette å bruke når du en gang bytter kamera, men nevner ikke om du vil fortsette å være i crop verden eller gå over til fullformat. Hvis det er det siste du har tenkt til, så er det ikke noe poeng å kjøpe Sigmaen, da denne er beregnet for crop (xxxxD, xxxD, xxD og 7D). Hadde isåfall gått for 28mm'en.

Lenke til kommentar

Har lenge gått og grublet på det samme selv. Har Canon 50mm f1.4 fra før som jeg er veldig godt fornøyd med, skarpe fine bilder og funker innendørs i idrettshaller uten å bruke blitz. Også suverent til portretter, konserter og mye annet.

Ønsker meg egentlig samme objektiv, men som 28mm slik at det blir som et normalobjektiv på mitt crop-kamera, men et slikt har jeg ikke greid å finne.

 

Vurderer derfor canon 28mm f1.8, litt dårlige lysstyrke, men de testene jeg har lest av dette objektivet har ikke helt overbevist meg om kvaliteten.

 

Så er det Sigman på 30mm med lysstyrke 1.4. Ser svært forlokkende ut, men jeg har blitt litt skremt av alle skriveriene om fokusproblemer med dette objektivet og det har foreløpig holdt meg tilbake.

 

Har nå begynt å vurdere en zoom på 17-40/50mm med fast 2.8 åpning istedenfor, men et slikt av god kvalitet koster mye........

 

Ikke lett dette...... men det har vel aldri valg av fotoutstyr vært heller, det blir mange kompromisser. :tease: :!: :love::w00t::thumbdown:

Lenke til kommentar

Har lenge gått og grublet på det samme selv. Har Canon 50mm f1.4 fra før som jeg er veldig godt fornøyd med, skarpe fine bilder og funker innendørs i idrettshaller uten å bruke blitz. Også suverent til portretter, konserter og mye annet.

Ønsker meg egentlig samme objektiv, men som 28mm slik at det blir som et normalobjektiv på mitt crop-kamera, men et slikt har jeg ikke greid å finne.

 

Vurderer derfor canon 28mm f1.8, litt dårlige lysstyrke, men de testene jeg har lest av dette objektivet har ikke helt overbevist meg om kvaliteten.

 

Så er det Sigman på 30mm med lysstyrke 1.4. Ser svært forlokkende ut, men jeg har blitt litt skremt av alle skriveriene om fokusproblemer med dette objektivet og det har foreløpig holdt meg tilbake.

 

Har nå begynt å vurdere en zoom på 17-40/50mm med fast 2.8 åpning istedenfor, men et slikt av god kvalitet koster mye........

 

Ikke lett dette...... men det har vel aldri valg av fotoutstyr vært heller, det blir mange kompromisser. :tease: :!: :love::w00t::thumbdown:

http://www.lensrentals.com/news/2008.12.22/this-lens-is-soft-and-other-myths

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...