Gå til innhold

Selge en halvråtten PC


Anbefalte innlegg

Lydproblemene er kjent på modellen, og et hovedkortbytte er nok medisinen der.

Hvis dette stemmer, er reparasjonsprosjektet dødfødt fra begynnelsen av, med mindre du kan få det på garantien. Ta maskinen fra hverandre og selg de beste delene (prosessor, skjermkort, harddisk) enkeltvis.

 

Hvis det ikke stemmer, dvs. et driverproblem, ser planen slik ut:

 

  • Fikse lyddrivere. Utgift: tid.
  • Innvending støvsuging. Utgift: tid.
  • Nytt skjermfeste. Utgift: 200–300 kr (estimat) + tid.

Så er det det andre tallet i ligningen, den resulterende bruksverdien. Hva sier folk her?

 

Hvis du får skikk på maskinen, kan det jo hende at du kan tenke deg å beholde den. :)

Endret av ....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes folk er negative til verdi og bruksverdi på maskinen her. Ja, maskinen er noen år gammel, men var toppmodellen da den var ny, og har fortsatt stor bruksverdi.

 

Den har en stor og veldig god skjerm med full HD oppløsning, og som det har blitt nevnt tidligere i tråden er et eksternt lydkort av typen USB en grei måte å få lyd på.

 

Selv med de problemene som er beskrevet her hadde jeg lett gitt 1500 kroner usett, og kanskje mer om jeg hadde sett maskinen og funnet at den er grei å reparere. Det største minuset er at garantien er gått ut, og det er skikkelig ugreit å ha en maskin som dette uten å ha en garanti å forholde seg til, spesielt når den begynner å bli så gammel.

Lenke til kommentar

Synes folk er negative til verdi og bruksverdi på maskinen her. Ja, maskinen er noen år gammel, men var toppmodellen da den var ny, og har fortsatt stor bruksverdi.

Det spiller ingen rolle hvor dyr innmaten er: bruksverdien går til helvete når man kaster maskinen veggimellom.

 

Merarbeidet skadene medfører er den negative faktoren her. Fjern merarbeidet, og du gjenoppretter bruksverdien.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Hvis lydproblemet er en kjent feil, forslår jeg at du reklamerer på den... Bærbar pc skal vare i vesentlig mer enn 2 år, da er det 5 års reklamasjonsrett. Og hvis det er en kjent feil, kan du anta at det er produksjonsfeil, og faller da inn under reklamasjon.

 

Hengslene, er de ødelagt pga mishandling eller ved vanlig bruk? Dvs, er det din feil eller produksjonsfeil? Vær ærlig, ikke prøv å lyve om at du har vært forsiktig og bare brukt den på søndager sammen med en gammel dame i kirka...

 

Ring Dell, si at du har en 4 år gammel maskin som har et vanlig lydproblem og at du ønsker å reklamere. Ring det billigste nummeret, ikke godta å betale masse per minutt, selv om den er utenfor garanti. Avhjelp skal skje uten å påføre kunden vesentlig tap, og jeg anser 7 kr per minutt for vesentlig unødvendig.

Lenke til kommentar
Avhjelp skal skje uten å påføre kunden vesentlig tap, og jeg anser 7 kr per minutt for vesentlig unødvendig.

Avhjelp skal skje helt uten kostnad for kunden. Hvert øre av samtalen skal betales tilbake.

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...