Gå til innhold

Optimalisering av Intel SSD


Anbefalte innlegg

Skal jeg bare ta sjansen på at det ikke blir forstyrret underveis så jeg slipper alt backup-greiene? ;) Noen som har gjort dette, og opplevd at Windows ikke starter skikkelig etter oppdatering av FW?

Det går i de aller fleste tilfeller helt greit. Er vel egentlig bare for å sikre ræva si at Intel ber folk ta backup først. Var en firmware i fjor høst som ødela SSDen, men den ble trukket tilbake med en gang. Oppdaterer du med dagens firmware er du nok trygg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som vet hvordan denne "once a week" scheduleren fungerer? er det slik at den kun jobber om pcen står på den dagen/tiden av uka? hva skjer om du setter den til trimming på tirsdag, men du alltid har pcen avslått på tirsdager, vil da trimming aldri hende? eller skjer det når du skrur den på neste dag?

 

GullLars:

du nevner at en skal kjøre en defrag. Er det ikke slik at defrag ikke er nødvendig(ubetydlig på SSD?

 

Og en liten side-topic, har alle disker Garbage Collection? og mulighet for secure erase? (er dette en software som virker på alle disker?)

 

Grunnen til jeg spør er fordi jeg har en gammel SSD (kingston) som jeg skulle likt å formatere/wipe, så legge inn image igjen (ekstra manuell trimming) men har ikke helt klart å funne en guide/software som kan gjøre dette...

Grunnen til at jeg nevnte defrag før man lager image er for å fjerne LBA-fragmentering før man tar "bildet" av disken, og èn defrag skader ikke en SSD, men det er som du sier unødvendig å defragmentere SSDer til vanlig.

SSDer blir påvirket av fragmentering, men ikke i nærigheten av hva vanlige harddisker blir. Det varierer mellom kontrollere, men så lenge fragmenter er større enn 32-128KB (avhengig av kontroller) er ytelsestapet for de fragmenterte filene neglisjerbart. Siden veldig få filer blir fragmentert i mindre biter enn dette er påvirkningen av overall ytelse fra fragmentering bare å se bort i fra. Jeg ville bare nevne at et før man skal lage image av en SSD er en av de få tilfellene hvor defragmentering kan ha noe for seg (det går også sinnsykt fort på SSDer...)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...