Gå til innhold

Ny Gaming Rigg ( Pris 10-15k )


Anbefalte innlegg

Hei igjen alle HW brukere.

 

Det er på sin plass å gjøre noen ny oppdateringer til min pc. Den gamle skurken av pc jeg har nå begynner å få litt problemer med dagens spill. Noen som jeg liker svært dårlig.Men desverre har jeg lite kunnskap om pc bygging,derfor ønsker jeg litt hjelp av dere gutta som kan dette.

 

Når det kommer til spilling av spill så har jeg store krav.For meg er det veldig viktig at mine spill har høy fps,at det går smooth og smertefritt.Dette har noe med at jeg vil ha meste mulig ut av opplevelsen ved spilling.

Er du en gamer så vet du sikkert like godt som meg at å spille spill på en dårlig rigg er noe drit.Men nok om det

 

Spørsmål:

Kan jeg kjøpe meg ny og bedre CPU til hovedkortet jeg har nå? hva anbefaler du?

Burde jeg gjøre noe med RAM'en min, gå opp til 6GB eller holder det med 4GB ?

Skjermkort er Pri 1 - kunne tenkt meg noe rått - som feks 2x5870 - slik at alle spille kan bli smooth igjen.

Hvis jeg kommer til punktet der jeg må kjøpe meg ny pc - hvilke deler kan jeg tar vare på her? regner med jeg kan bruke power supplyen og kabinettet.

Burde jeg bytte OS til windows 7? har vista 64bit edition ultimate.

 

Min PC idag: kjøpt 08

 

Hovedkort: Asus P5E

Kabinett: Cooler Master Cosmos S

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

RAM: Kingston HyperX DDR2-1066 2GB (2x1024) x2

PowerSupply: MIST Modulær 1000W

Skermkort: Sapphire Radeon HD 4870 512 MB x2 ( altså jeg har to skjermkort her - ikke den varianten der du har to kort i et )

Kjøler: Thermalright ULTRA120 Extreme

HD: Western Digital VelociRaptor 300 GB

 

 

Det jeg har hørt fram til nå er at jeg kan bytte til Quad men jeg ville ikke merke så stor forskjell.Noen fortalt meg også at hvis jeg skulle ha 2x5870 kort så måtte jeg bytte HK og CPU.

 

Hvis jeg kommer til punktet der jeg må kjøpe meg ny PC kan du hjelpe meg med å sette opp en meget god spill PC?jeg tenker på pris klasse 10-15000kr men ser helst at jeg får mest mulig for pengene her.

PC'n skal så si bare brukes til Spilling.

 

Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom posten min.

Håper du/dere kan hjelpe meg med dette.

 

//Oscarmr

Endret av Oscarmr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ett tips er om du skal kjøpe noe idag, så tenk fremover.

 

 

Jeg har feks AM2+ hovedkort, og kan sette inn en 6 kjerna AMD prosessor når det kommer, da den er bakover kompatibel til AM2+

 

Men får seff ikke utnytta den 100%, men jeg slipper og kjøpe nytt hovedkort og minne feks (har nok akkurat nåa likevel...)

 

 

Det jeg mener er:

feks Intel socket 1366 er akkurat nå hva jeg annbefaller.

så du feks kjøper dette med en ok billig 1366 CPU, så kan du om noen måneder når Intels i7-980X går ned i verdi, kjøpe det og smelle inn en 6 kjerna CPU.

 

Men dette er jo bare ett tips :-)

 

Lykke til i jakten.

 

Editorial:

Linker Wiki til Intel Gulftown socket 1366

http://en.wikipedia.org/wiki/Gulftown_(microprocessor)

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

 

Hmm, ser ikke helt hvor behovet for å oppgrader kommer fra, men... Sitter på ca. samme system og merker lite til begrensninger. Menmen, vi har forskjellige krav og prioriteringer ;)

 

 

Jeg hadde ikke gått for Intel i ditt tilfelle. Hadde heller satset på et system med AMD-sokkel AM3, herunder et HK basert på AMD 790FX (feks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513307 som har SATA 6GB/s og USB3.0) parret med en AMD Phenom II X4 (feks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692). RAM til oppsettet er noen andre bedre skikket til å hjelpe deg med siden jeg har lite oversikt over DDR3, men du bør min. gå for et sett på 2x2GB.

 

AMD Phenom II har vist seg i tester å klare å skvise ut noen FPS mer enn tilsvarende oppsett fra Intel. Samtidig sparer du rundt en 1000-lapp på å velge X4 965BE kontra i7 920 :thumbup:

 

Edit: Tenkte på SSD, men ser du har en Velociraptor og det bør vel holde en stund...

 

Edit2: Behold da for all del CPU-kjøleren du har nå! TRUE går jo for å være noe av det beste på markedet, og det er bare tull å sløse bort penger på en ny.

 

Skulle du allikevel ende opp med Intel er det penger ut av vinduet å gå for noe annet enn i7 920. Denne klokker veldig bra (de fleste får den opp til oppunder 4GHz), og det er lite vits å betale dobbelt så mye for en halv GHz ekstra...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Takker masse for tilbake melding karra.Flott at dere kan hjelpe meg med dette.

 

Jaja her har du hva jeg vurderer nå.

 

Oppsett 1:

 

Nytt:

Hovedkort: ASUS P6T, X58, Socket-1366

Ram: Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

kjøler: Cooler Master V8 CPU Cooler

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 x2 Eller XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Har fra før:

Power Supply:MIST Modulær 1000W

Kabinett: Cooler Master Cosmos S

 

Store spørsmplet er : passer disse delene sammen?burde jeg heller velge i7 920

 

Oppsett 2:

 

Hovedkort: ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3 eller Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3

Ram: Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB

CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

kjøler:Cooler Master V8 CPU Cooler

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 x2 Eller XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Lenke til kommentar

Til AMD-oppsettet ville jeg gått for HK'et fra Gigabyte pga SATA-600 og USB 3.0. Du bør også velge et annet sett med RAM, som sp3c sier. Gå for et på 2x2GB (evt. 4x2GB).

 

Skal du ha Core i7 (hvilket jeg ikke helt ser noen gode grunner til) så er noe dyrere enn 920 bortkastet. De ekstra MHz'ene du får er ikke verdt prisforskjellen.

 

Og jeg spør igjen: Hvorfor i all verden vil du ha en ny CPU-kjøler?? Den du har fra før er noe av det beste på markedet!

 

Edit: Ang. OS: Ja, du bør komme deg over på 7 snarest. Gikk over fra Vista selv og forskjellen er veldig stor ytelsesmessig.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

tenker jeg kan dele en handleliste fra komplett oppsett

 

sånn jeg ser det er det ingen grunn til å kjøpe intel i en gaming pc idag KILDE

 

bruk kabinettet du har

 

du bør virkelig vurdere å kjøpe 2-3 skjermer og få noe

 

hd5970 vs 2x hd5870

 

2x hd5870 gir litt bedre ytelse, men koster mer

 

hd5970 er litt dårligere men koster mindre

Lenke til kommentar

tenker jeg kan dele en handleliste fra komplett oppsett

 

sånn jeg ser det er det ingen grunn til å kjøpe intel i en gaming pc idag KILDE

 

bruk kabinettet du har

 

du bør virkelig vurdere å kjøpe 2-3 skjermer og få noe

 

hd5970 vs 2x hd5870

 

2x hd5870 gir litt bedre ytelse, men koster mer

 

hd5970 er litt dårligere men koster mindre

Har skjermene allerde ,så den saken er klar men må prøve å få sett sammen en PC nå.

Blir små forvirra her - noen sier AMD andre sier intel.

Lenke til kommentar

tenker jeg kan dele en handleliste fra komplett oppsett

 

sånn jeg ser det er det ingen grunn til å kjøpe intel i en gaming pc idag KILDE

 

bruk kabinettet du har

 

du bør virkelig vurdere å kjøpe 2-3 skjermer og få noe

 

hd5970 vs 2x hd5870

 

2x hd5870 gir litt bedre ytelse, men koster mer

 

hd5970 er litt dårligere men koster mindre

 

Edit:Har skjermene allerde ,så den saken er klar men må prøve å få sett sammen en PC nå.

Blir små forvirra her - noen sier AMD andre sier intel.

 

Med i7 920 ( som gir mest for pengene ) er en meget bra cpu mann kan klokke med - for å være ærlig så har jeg null erfaring med overklokking - tro meg, dette er ett område jeg ikke bør prøve meg på siden jeg er flink til å presse litt extra på.

 

Så da må jeg kanskje begynne å tente på nytt og tenke AMD igjen. Samme hva det blir for min del bare jeg får meg en halleluja PC som jeg kan ha en stund + mulighter til å oppgradere den om jeg må senere.

Endret av Oscarmr
Lenke til kommentar

3 sier amd

1 sier intel

1 sier beggedeler

 

men hvis du gadd å lese testen jeg linket til forstår du kanskje hvorfor de fleste sier amd, denne testen har blitt linket til 100 ganger før her på forumet

 

leste linken din,takker for at du linka den. Men jeg var i edit mode når du reply ;(

Endret av Oscarmr
Lenke til kommentar

Hva slags skjermer har du? Skal du vannkjøle / bruke tredjepartskjøler til GPU'ene?

Eyefinity er virkelig bra, men det tilsier også at du har hardware til det (hvis du vil spille på max grafikk selvfølgelig). Du kan også bli skuffet med eyefinity opplevelsen i mange spill som finnes for øyeblikket, grunnet hvordan de fleste spill takler widescreen oppløsninger så høye. Spesielt noen spill vil du merke ser helt rævva ut grunnet lav (og låst) field of view.

Selv bruker jeg ett 5970, og det funker knall.

 

5970 vs 5870x2 er ett fett egentlig. 5970 har så vanvittig OC potensiale, bare å kjøpe seg en tredjeparts kjøler når det kommer ut (med mindre du vannkjøler, det har komt ;) ).

Begge kortene bråker som bare det, men vil tro at 5870x2 bråker enda mer.

 

Og til dere som sier Intel vs AMD, AMD yter bedre i 5 av 9 spill. Så det er ett fett om du tar AMD eller Intel (med mindre du ser etisk på det :p), AMD har noen fordeler, mens Intel har andre fordeler, driver du med andre ting enn spilling, eksempelvis redigering O.L. Vil intel være ett klart valg, men er det bare til spilling klarer du deg like godt med enn 1156 CPU som med en 1366 CPU.

 

Med i7 920 ( som gir mest for pengene ) er en meget bra cpu mann kan klokke med - for å være ærlig så har jeg null erfaring med overklokking - tro meg, dette er ett område jeg ikke bør prøve meg på siden jeg er flink til å presse litt extra på.

 

Overclocking er ikke vanskelig i det hele tatt :) det blir vanskelig når man skal tyne alt man kan ut av CPU'en, og noen HK har mulighet til å resete clocken hvis man gjør noe gale. Men en 1366 CPU vil ikke gi deg mest for pengene, AMD slår Intel på det markedet med glans (beklager hvis jeg misforstod).

 

Long story short:

 

Bruke minst mulig penger : AMD opsett + 5970

Drite i penger og gå for ytelse: Intel 1366 (i7 920) + 2x5870

 

Du kan sette i ett til skjermkort senere når de faller i pris (hint Fermi lansering :) )

Eller vente enda lenger til Trifire scaler bra :)

 

Off, føler jeg har skrevet en ufattelig rotete post :D

Lenke til kommentar

Ganske enkelt. Skal PC primært brukes til spill og enkle oppgaver som Word og nettsurfing, vil du tjene lite på Intel sine Core i5/i7 contra Phenom II x4 prosessorer.

 

Når det gjelder skjermkort per dags dato, så er det som nevnt flere ganger her HD 5970 eller 2x HD 5870 i Crossfire som er kongen på haugen. Ytelsemessig får du bedre ytelse med 2x HD 5870 i Crossfire, men det fines noen spill som foretrekker et HD 5970 fremfor 2stk HD 5870 kort. Strot sett vil du få mer ytelse med 2 HD 5870 skjermkort. Enda en fordel med HD 5870 er at det allerede finnes 3'part kjølere som ikke bare gir lavere støynivå, men som også gir bedre kjøling som igjen gir bedre overklokkingsmuligheter. Når det gjelder overklokking, så finnes det et enkelt program i Catalyst Controlcenter (som er en del av skjermkort driveren) kalt ATI Overdrive. Med enkle steg kan du uteføre en liten Overklokk på skjermkortet, eneste du trenger å gjøre er; Start Controlcenter, velg ATI Overdrive, Klikk på nøkkelen for å låse opp, klikk på autoinnstilling. Programmet vil da overklokke og teste automatisk. Du vil selvsagt ikke bryte grenser, du vil ikke få noen stor overklokk, men det kan gi deg det lille ekstra og det med få museklikk. Legger ved bilde som demo fra mitt HD 5770 med vanlig medfølgende kjøler. (Noter: Jeg avbrøt før overklokking og test var helt ferdig, hadde jeg latt den fullført ville jeg antaglivis økt enda mer. Hvor mye du får overklokket med denne metoden varierer også på skjermkort og kjøling. Bilde er bare ment som et pekepinn.)

Kan også nevne at AMD også har program som Fusion Utility og AMD OverDrive som lar deg overklokke CPU like lett som skjermkortet.

 

 

Et problem for mange med HD 5970 er lengden, kortet strekker seg godt for å si det slik. Jeg selv har et HD 5770 som i lengde er ganske nøyaktig like langt som et vanlig ATX Hovedkort, et HD 5970 kort er... vell, et bilde forklarer mer enn ord:

 

 

Hva du bør velge av HD 5970 eller 2stk HD5870 skjermkort avhenger også på Hovedkort og på kabinettet. I ditt tilfelle med Cosmos S skulle jeg ikke tro at lengden på kortet skal være noe problem for deg. Neste "problem" er avstanden mellom PCI express ekspansjonssporene. ASUS M4A79T Deluxe/U3S6 er et hovedkort som ser ut til å ha god avstand, det samme gjelder for ASUS Crosshair III Formula

 

Når det gjelder skjermkort, så kan du også om du ikke ønsker å leke kirurg kjøpe et HD 5870 skjermkrot med bedre kjøler enn vanlig stock kjøler. Eksempel på slike skjermkort er: PowerColor PCS+ HD 5870 - Sapphire VAPOR-X HD 5870 og HIS HD 5870 iCooler V

Vil du sette på 3'part kjøler, kan du ta en titt på Arctic Cooling Accelero TWIN TURBO PRO

 

En annen ting jeg også glemte å nevne var at du ikke trenger å bytte kjøler om du går for AMD prosessor, du kan da godt beholde din nåværende CPU kjøler. Eneste du trenger å gjøre er å legge på ny kjølepasta.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange flotte innspill her.

 

Etter mye fra og tilbake har jeg kommet fram til dette. Kom gjerne med innspill.

Regner med jeg går fra Vista 64 bit ultimate til Win 7 nå. Tenker også på SSD disk men vet ikke om behovet er der akkurat nå.

 

Her er dagens handlekurv: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=780656&su=B866CE52-5E83-4EB1-B937-FCC0EA0F5193

 

jeg vet at jeg ikke trenger en ny kjøler nå men jeg går for dette likevel.

Endret av Oscarmr
Lenke til kommentar

du trenger ikke 8 GB ram, ramen du satt opp var også i overkant dyr.

 

mener disse funker bra

 

eller 1600mhz versjonen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518211

 

eller hvis du vil ha corsair http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481132

 

har du bra nok strømforsyning?

 

i ditt budsjett bør du virkelig inkludere en ssd, en ssd vil få maskinen til å føles 5 ganger raskere med oppstart og kjøring av programmer.

Lenke til kommentar

du trenger ikke 8 GB ram, ramen du satt opp var også i overkant dyr.

 

mener disse funker bra

 

eller 1600mhz versjonen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518211

 

eller hvis du vil ha corsair http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481132

 

har du bra nok strømforsyning?

 

i ditt budsjett bør du virkelig inkludere en ssd, en ssd vil få maskinen til å føles 5 ganger raskere med oppstart og kjøring av programmer.

 

 

PowerSupply: MIST Modulær 1000W <-- har denne powersupplyen i dag - så det skal holde dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...