Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye magesyre


Lillemeg87

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med kvalme, ektrem slapphet, tretthet, tung pust, hjertebank og ofte hodepine de siste 4 månedene.

For 3 uker siden fikk jeg resept på Somac 20mg(syrenøytraliserende/hemmende) hos legen og det har hjulpet veldig bra på kvalmen, selv om det hender jeg er litt småkvalm enda.

 

Det jeg lurer på er hvorfor man får for mye magesyre? Har prøvd å finne litt om det på nettet men fant ikke så mye.

Har aldri hatt problemer med magesyre, hverken for lite eller mye før, bortsett fra de siste 4 månedene.

Har lavt stoffskifte og har lest at det da heller er mer vanlig med for lite magesyre? Stoffskifteprøvene er ganske normal. Har heller ikke endret matvanene mine. Spiser ganske variert. Drikker ikke kaffe eller alkohol.

Så hva kan det være? Hvorfor har jeg plutselig for mye magesyre?

 

Må vel også nevne at jeg har vært til gastroskopi men de fant ikke noe galt. Har også tatt røntgen og det viste at jeg hadde mye forstoppelse. Har meget sjelden halsbrann eller sure oppstøt, det er kvalme, forstoppelse og luftplager som plager meg mest.

 

Vet at jeg bør holde meg unna syrlig mat, cola, sjokolade osv. Er det noen mat som kan virke syrenøytraliserende?

Og når jeg en dag slutter på syrenøytraliserende, som kommer vel magesyren tilbake? :/

Endret av Lillemeg87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet?

 

Jeg er plaget med magesyre, og man kan få det pga stress og vanskeligheter i hverdagen. Magen er en link til psyken, og er det noe skeis der, så begynner magen å produsere for mye syre. Det er ikke nødvendigvis maten som gjør det. I mitt tilfelle skal det visst være stress. Jeg går til psykolog men det er ingenting som hjelper.

 

Og jo, syrenøytraliserende hjelper jo egentlig bare der og da. Jeg går på Nexium tabletter, men det hjelper bare en smule.

 

Melk skal hvis ha en viss effekt, men har hørt det blir verre i ettertid.

 

Jeg har egentlig ikke 100% svar på spørsmålene dine, i og med at jeg rett og slett har de samme spørsmålene.. på en måte...

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at du har for mye magesyre. Det kan kjennes slik fordi du er plaget med forstoppelse og kvalme. Uansett så er Nexium den absolutt beste medisinen som reduserer produksjonen av magesyre. De fleste som bruker syrenøytraliserende, gjør det pga. syrerefluks til spiserør, men det er trolig ikke snakk om det i ditt tilfelle. Virker som om årsaken ligger lengre ned, og det kan jo være noen form for matintoleranse. Har legen sagt du har for mye magesyre? I så fall, hvilke tester gjorde de? Gastroskopi viste ingen katarr/ irritasjone betennelse i magesekk, så det kan jo være at problemene ligger i tarmene. Det er mange som sliter med irriterte tarmer, mest tykktarm. Da tar man ett skop opp andre veien og kikker på tykktarmen.

 

Håper det bedrer seg for deg.

Lenke til kommentar

Har tenkt på om det kan være psykisk men får det ikke helt til å stemme. Var ganske deprimert for 3-4 år siden, og var stressa + angst. Var litt trøtt og slapp da, men ikke i nærheten av så ille som det er nå. Hadde heller ingen andre symptomer da som kvalme og hodepine, kun litt trøtt. Nå er trettheten/slappheten 10 gnager verre + andre symptomer i tillegg. Føler egentlig at jeg har det bedre psykisk enn jeg har hatt på mange år, til tross for disse plagene. Kan det ligge i underbevisstheten?

 

Legen har ikke bekreftet at jeg har for mye magesyre, men hun trodde det ut i fra symptomene. Føler meg nesten sikker på at det er for mye magesyre. I tillegg til kvalme var jeg også plaget av en sterk gnagende sultfølelse. Måtte småspise hele tiden. Det forsvant etter jeg begynte med Somac, kvalmen er jo også så og si borte.

Legen sa jeg skal prøve en stund uten syrenøytraliserende når jeg har brukt opp denne pakken (hvilket blir på søndag) så hvis det blir vere da er det vel sannsynligvis for mye magesyre?

Har meget sjelden halsbrann eller sure oppstøt, kanskje en gang i mnd. Det virker som om det kan komme fra tarmene. Kan man se om man har irritabel tarm med tarmskopi?

Lenke til kommentar

Jeg har slitt veldig de siste 4 mnd pga magesår. Å har enda ikke fått behandling, eller gastroskopi. Men jeg merker det at jeg er er stadig vekk kvalm. Så jeg har vert på apoteket å kjøpt med Zantac 75mg, som hemmer produksjonen av magesyre. Å tar jeg en av disse blir kvalmen borte i flere timer. Så jeg vil tru at magesyren kan gjøre deg kvalm.

 

Eller, jeg er ikke kvalm nede i magen, det sitter mer oppe i brystet og mot halsen.

Lenke til kommentar

Ja tviler på at alt skyldes magesyren :p Kan det være noe annet som fører til økt magesyreproduskjon kanskje?

 

Zantac har hjulpet meg noen ganger, men etter hvert virka det ikke så godt lengre. Bruker nå Somac som funker mye bedre for meg hvertfall :)

 

Skal spørre legen min så klart. Men har ikke time der før 8. april :/ Hvis ikke legen gjør noe annet snart enn å skrive ut kvalmestillende og syredempende tror jeg det er på tide å bytte fastlege.

 

Får håpe du kommer til gastroskopi snart Faay :) Og ja, magesyre kan definitivt gjøre deg kvalm! :p Men det jeg nesten syns er litt rart er at jeg nesten ikke har hatt sure oppstøt eller halsbrann. Trodde det var ganske vanlig å få ved mye magesyre.

 

Har også vært plaget i 4 måneder. Ganske kjipt at man må gå rundt med sånne plager før leger får ut fingeren :/

Lenke til kommentar

Ja tviler på at alt skyldes magesyren :p Kan det være noe annet som fører til økt magesyreproduskjon kanskje?

 

Zantac har hjulpet meg noen ganger, men etter hvert virka det ikke så godt lengre. Bruker nå Somac som funker mye bedre for meg hvertfall :)

 

Skal spørre legen min så klart. Men har ikke time der før 8. april :/ Hvis ikke legen gjør noe annet snart enn å skrive ut kvalmestillende og syredempende tror jeg det er på tide å bytte fastlege.

 

Får håpe du kommer til gastroskopi snart Faay :) Og ja, magesyre kan definitivt gjøre deg kvalm! :p Men det jeg nesten syns er litt rart er at jeg nesten ikke har hatt sure oppstøt eller halsbrann. Trodde det var ganske vanlig å få ved mye magesyre.

 

Har også vært plaget i 4 måneder. Ganske kjipt at man må gå rundt med sånne plager før leger får ut fingeren :/

 

Ja, jeg har heller ikke hatt noe sure oppstøt eller halsbrann.. (men nå raper jeg ikke heller, det har ikke skjedd siden jeg gikk ut døra i barnehagen, så kanskje det er derfor)

Ja, jeg sliter fært med legene mine. Jeg viste igrunn godt hva det var som plaget meg etter 2 mnd, men legen brukte 3 mnd. Så fikk jeg bare 7 piller med nexium, holdt jo bare til en uke.

Så sa han " ja, jeg håper du får gastroskopi time i løpet av dette året". Så jeg måtte igrunn gått å venta i opptil et år før jeg fikk gastroskopi og behandling.

 

Men nå har de jo funnet ut at det haster litt da, så i dag er det en uke til. Gruer meg Sykt :D

Lenke til kommentar

Lillemeg: Mener bestemt de kan se om det er irritasjon i slimhinnene i tykktarmen med colonscopi.

 

Faay: Synes det er rart at du ikke er gastroscopert for lengs. Hvordan fastlo de at du hadde magesår? Utifra symptomer eller en undersøkelse/test? Trodde man måtte kikke ned med skop før man kunne fastslå magesår. Uansett, lykke til med gastroskopien. Det går nok veldig bra. Det er over veldig fort (5-6 min.) og den bedøvelsessprayen man får i svelget hjelper stort mot brekningsrefleksen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...