Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Opp i vekt av lettbrus?


Gjest PepsiMax

Anbefalte innlegg

Vi vet ingen ting om det er skadelig eller ikke i store eller små mengder. Dette er snakk om søtstoffer som ikke er naturlig og er produsert. Noen type søtstoffer er bedre enn andre. Tar f.eks sucralose over aspartam anyday. Kroppen tar opp aspartam og det består også av metanol(tresprit)

 

Jeg drakk ca 1 liter pepsi max i flere år, var plaget med vond mage, vondt i hodet og mye mer. Jeg sluttet så med det og bare etter noen få dager var plagene borte. Jeg sier ikke at dette skjer med alle og dette var heller ikke noe plasebo effekt pga at jeg begynte å lese om aspartam etter jeg sluttet.

 

Holde seg unna brus er kjempelett synes jeg, men så er jeg også veldig bevisst på å holde kroppen så ren og naturlig samt sunn. Derfor går det mye protein, moderat fett og ikke så mye karbohydrat her, selv om det er viktig til trening og vektløfting (jada offtopic)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser svarene dine der det står "Nei det kan du ikke", osv. og jeg kan skjønne at mange her inne har fått feil idè av hvordan lettbrus fungerer i kroppen.

 

Lettbrus/light-produkter generelt inneholder kunstig søtning, som er et stoff fremstilt av mennesker og produsert i en lab. Det er ikke naturlig, men det inneholder små molekyler av ekte glukose, som er sukker. Det som skjer når man spiser vanlig sukker, er at bukspyttkjertelen produserer insulin for å bryte ned sukkeret. Den samme prosessen skjer også når vi inntar kunstig søtning. Siden kunstig søtning og ekte sukker er satt sammen på omentrent samme måte, så tror kroppen at den får vanlig sukker og begynner å produsere insulin. Insulinen kan ikke bryte ned dette kunstige sukkeret, og det vil derfor bli et overslag av insulin i kroppen. Denne insulinen kommer ikke direkte ut igjen, men blir omgjort til "fett" dersom vi ikke bruker den opp ved forbrenning.

 

Derfor vil svaret på det spørsmålet være: Ja, vi kan gå opp i vekt av light-produkter.

Lenke til kommentar

Jeg leser svarene dine der det står "Nei det kan du ikke", osv. og jeg kan skjønne at mange her inne har fått feil idè av hvordan lettbrus fungerer i kroppen.

 

Lettbrus/light-produkter generelt inneholder kunstig søtning, som er et stoff fremstilt av mennesker og produsert i en lab. Det er ikke naturlig, men det inneholder små molekyler av ekte glukose, som er sukker. Det som skjer når man spiser vanlig sukker, er at bukspyttkjertelen produserer insulin for å bryte ned sukkeret. Den samme prosessen skjer også når vi inntar kunstig søtning. Siden kunstig søtning og ekte sukker er satt sammen på omentrent samme måte, så tror kroppen at den får vanlig sukker og begynner å produsere insulin. Insulinen kan ikke bryte ned dette kunstige sukkeret, og det vil derfor bli et overslag av insulin i kroppen. Denne insulinen kommer ikke direkte ut igjen, men blir omgjort til "fett" dersom vi ikke bruker den opp ved forbrenning.

 

Derfor vil svaret på det spørsmålet være: Ja, vi kan gå opp i vekt av light-produkter.

 

 

Endelig noen som faktisk har peiling på dette! :-)

 

Jeg har blitt fortalt at søtstoffet til Cola Zero er så kompleks at kroppen bruker like mye energi på å bryte ned søtstoffet som det inneholder.

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Det ohmy skriver vil jeg se bevis for. Jeg var kraftig overvektig, og jeg drakk minst 1.5l med lettbrus (for det meste pepsi max) hver eneste dag NÅR jeg gikk ned i vekt. Jeg trente ikke mye, dvs. gikk en tur på ca 2 timer og 40 minutter hver dag (moderat tempo), spiste godt, i tillegg til lightbrusen. Hvis det hadde stemt, så ville ikke jeg gått ned i vekt, ikke så mye, det ville krevd mer trening, og tatt mye lengre tid.

 

Ikke bare det, men jeg drikker fortsatt mye lettbrus hver dag, og jeg har ikke noe problem med å holde vekten. Jeg venter på en forklaring, OHMY!

 

At man kan få et visst søtsug er bevist, det er mange som opplever det når de drikker lightbrus, men jeg tror det er individuelt, for det fungerer ikke sånn på alle, hos meg hjelper det faktisk mot "søtsug". :)

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Forklaringen på det, Scrim, er at kanskje din kropp ikke produserer like mye insulin. Eller så kan det være andre grunner til at du ikke gikk opp i vekt av det. Vi vet jo at ikke alle som lever på et usunt kosthold, uten mosjon, går opp i vekt. Kroppen er rar sånn, det er ikke nødvendigvis slik at alle som drikker lettbrus går opp i vekt av det.

Lenke til kommentar

Det ødela ihvertfall tennene mine. Kjedelig å spise en tomat med romtemperatur, eller puste med munnen om vinteren og det iser. For ikke å snakke om vondt i tennene når jeg tygger selv de bløteste ting som banan eller kjøtt. :thumbdown:

 

Ja, det er sant. Alle light-produkter har så lav pH-verdi at tennene råtner bort. Brus generelt har jo det, men light-brus er verst.

Lenke til kommentar

Glemte å ta med at hvis jeg drikker et glass brus/saft/juice (eller noe annet med lav ph verdi) får jeg så vondt i tennene at jeg gjerne ikke kan tygge på flere timer etterpå.

 

Drakk ett glass saft kl 20.00, og gjør fortsatt vondt å tygge.

 

Hvis du vil ha noe godt noe, drikk (sjoko)melk isteden :fun:

Lenke til kommentar

Glemte å ta med at hvis jeg drikker et glass brus/saft/juice (eller noe annet med lav ph verdi) får jeg så vondt i tennene at jeg gjerne ikke kan tygge på flere timer etterpå.

 

Drakk ett glass saft kl 20.00, og gjør fortsatt vondt å tygge.

 

Hvis du vil ha noe godt noe, drikk (sjoko)melk isteden :fun:

 

Litt off topic, men hvor ofte og mye light-brus drakk du før tennene dine var ødelagt?

Lenke til kommentar

Var sikkert på rundt 1 liter da'n.. Holdt vel på sånn i et år eller noe (hadde jo jobb, og fant ut at Pepsi max i store kvanta var BILLIG :D) Så kutta jeg helt ut, for jeg hørte at man kunne få kreft av Aspartam. Det var vel 4 år siden, og har siden da vært 3 ganger hos tannlegen, og han har absolutt ikke fått til noe.

 

Nå gir jeg faen og drikker kanskje en halvliter eller to i uka.

Lenke til kommentar

Forklaringen på det, Scrim, er at kanskje din kropp ikke produserer like mye insulin. Eller så kan det være andre grunner til at du ikke gikk opp i vekt av det. Vi vet jo at ikke alle som lever på et usunt kosthold, uten mosjon, går opp i vekt. Kroppen er rar sånn, det er ikke nødvendigvis slik at alle som drikker lettbrus går opp i vekt av det.

 

Tull! Folk som spiser "usunt", ikke mosjonerer, og som ikke går opp i vekt holder seg til sitt daglige kcal behov. Det at man er usunn, betyr ikke at man går opp i vekt, så lenge man ikke får i seg mer enn man forbrenner. Jeg har aldri hørt om folk som har gått opp i vekt pga. lettbrus, og jeg har enda ikke sett deg komme med noe bevis på det går an. :)

Lenke til kommentar

Forklaringen på det, Scrim, er at kanskje din kropp ikke produserer like mye insulin. Eller så kan det være andre grunner til at du ikke gikk opp i vekt av det. Vi vet jo at ikke alle som lever på et usunt kosthold, uten mosjon, går opp i vekt. Kroppen er rar sånn, det er ikke nødvendigvis slik at alle som drikker lettbrus går opp i vekt av det.

 

Tull! Folk som spiser "usunt", ikke mosjonerer, og som ikke går opp i vekt holder seg til sitt daglige kcal behov. Det at man er usunn, betyr ikke at man går opp i vekt, så lenge man ikke får i seg mer enn man forbrenner. Jeg har aldri hørt om folk som har gått opp i vekt pga. lettbrus, og jeg har enda ikke sett deg komme med noe bevis på det går an. :)

 

Det er umulig for meg å "bevise" hvordan noen kan gå opp i vekt av lightbrus, med bare ord. Jeg er som sagt ingen ernæringsfysiolog, men jeg har lest rapporter fra ernæringsfysiologer og forskere som sier nettopp det jeg prøver å forklare. Uansett syns jeg det er ganske logisk, syns ikke du? Da må ikke tro det er så enkelt, at bare p.g.a brusen i seg selv ikke inneholder noen kcal, så legger man ikke på seg.

Lenke til kommentar

Men kroppen kan ikke bare trylle frem insulin. Da må den evt bruke annen energi til å lage det, og da er du like langt..

 

La os ssi jeg drikker Pepsi med 0 kcal da, og kroppen får lyst å lage insulin. Så lager den det, og lagrer det som fett. Men siden jeg ikke intok energi må den ha tatt det fra et annet sted i kroppen siden man ikke bare kan trylle frem energi.

 

Jeg har ikke peiling på dette, men det er et regnestykke jeg ikke går med på.

Lenke til kommentar

De som har hatt fysikk på barneskolen vet at energi ikke kan oppstå eller forsvinne.

Jeg kan ikke fylle vann på bilen min og jeg legger heller ikke på meg av lettbrus. De som gjør det tror jeg skal gå over kostholdet sitt og begynne og telle kalorier.

 

 

Her er 500 studier samlet på aspartam. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-09/kc-ais091107.php

 

Noen uttdrag fra konklusjonen hentet fra denne bloggen:

http://bedreviteren.blogg.no/1249866416_pvirker_aspartam_blod.html

 

# Studie 1

"The 0.534 g aspartame dose is equivalent to the amount ofthe sweetener contained in approximately 1 L diet soda. We found no effect ofany ofthe test meals on serum cortisol, GH, insulin, or glucose"

 

# Studie 2

"The sweet taste of aspartame did not trigger any insulin response"

 

# Studie 3

"a single dose of 500 mg aspartame, equivalent to 100 g glucose in sweetness, induced no increase in blood glucose concentration(...) No significant change in blood insulin or glucagon concentration during a 3-h period "

 

# Studie 4

"We conclude that ingestion of aspartame- or saccharin-sweetened beverages by fasting subjects, with or without diabetes, did not affect blood glucose homeostasis."

 

# Studie 5

"This experiment failed to uncover any enhancement of appetite following ingestion of an aspartame-sweetened soft drink. Neither volume nor duration of consumption of the diet soft drink altered subjective measures of appetite 60 minutes later."

 

 

Og vennligst ikke link til dokumentaren til Puls på NRK. Den har blitt plukket i fillebiter.

Endret av corcky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...