Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med jordfeilvarsler


Anbefalte innlegg

Håper noen her kan hjelpe meg med følgende problemstilling.

 

Vi har en jordfeilvarsler vi har litt problemer med.

 

En dag rett etter vi kom tilbake fra ferie begynte varsleren plutselig å pipe, og den røde lampen blinket. Når jeg da trykker på resetknappen slutter pipingen, men den røde lampen blinker fremdeles.

 

Det som er så rart er at det virker ikke som feilen er knyttet til en spesiell krets eller et spesielt apparat, men til den totale belastningen. Har forsøkt å skru av sikringen for en og en krets (og på igjen etterpå), uten at det hjalp uansett hvilken krets jeg tok ned. Det var først da jeg tok ned en 3-4-5-6 kretser samtidig (nødvendig antall var avhengig av hvilke kretser jeg tok ned) at også den røde lampen skrudde seg av. Jeg kan deretter slå inn alle kretser bortsett fra en (hvilken krets som da kan være avslått gjelder ikke alle kretser) uten at den skrur seg på igjen. Ved et forsøk lot jeg vaskemaskinkretsen stå avskrudd, da var det stille en stund, men etter hvert kom pipingen da likevel igjen.

 

Det kan være slik at selv om for eksempel ikke platetoppen (apparatet, ikke kretsen) er avskrudd, slår varsleren seg likevel på når jeg skrur på denne kretsen, det virker veldig merkelig for meg. Mulig det går noe strøm i kretsen uansett om apparatet er påskrudd eller ikke, jeg vet ikke.

 

Det er iallfall ikke slik at jordfeilvarsleren uansett piper dersom en spesiell krets er på. Kan ha alle kretsene påskrudd, men det forusetter at en eller flere av de andre kretsene i så fall er avskrudd for å unngå piping og røde lys.

 

Har lest litt om jordfeilvarslere, og virker som de måler på forskjell i strøm inn og ut av kretsene. Dersom differansen overstiger 30 mA varsler den feil. Kan det være at det å legge til en ny krets har gjort at man akkurat har vippet over denne grenseverdien? Naturlig ”lekkasje” av strøm skal vel uansett ligge langt under grenseverdien?

 

Vi fikk lagt inn en ekstra kurs for vår induksjonstopp for noen uker siden, og det var ikke problemer med varsleren før dette. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Det virker imidlertid ikke som jordfeilen er knyttet til kun denne kretsen, men til totalbelastningen som beskrevet over. Virker på meg som det at totalbelastningen på anlegget har økt (etter at den nye kretsen ble lagt til) har hatt effekt på jordfeilvarsleren, kan det stemme?

 

 

Jeg vil vedig gjerne ha innspill på hva som sannsynligvis er galt her og hvordan vi bør gå frem videre.

 

 

mvh,

 

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper noen her kan hjelpe meg med følgende problemstilling.

 

Vi har en jordfeilvarsler vi har litt problemer med.

 

En dag rett etter vi kom tilbake fra ferie begynte varsleren plutselig å pipe, og den røde lampen blinket. Når jeg da trykker på resetknappen slutter pipingen, men den røde lampen blinker fremdeles.

 

Det som er så rart er at det virker ikke som feilen er knyttet til en spesiell krets eller et spesielt apparat, men til den totale belastningen. Har forsøkt å skru av sikringen for en og en krets (og på igjen etterpå), uten at det hjalp uansett hvilken krets jeg tok ned. Det var først da jeg tok ned en 3-4-5-6 kretser samtidig (nødvendig antall var avhengig av hvilke kretser jeg tok ned) at også den røde lampen skrudde seg av. Jeg kan deretter slå inn alle kretser bortsett fra en (hvilken krets som da kan være avslått gjelder ikke alle kretser) uten at den skrur seg på igjen. Ved et forsøk lot jeg vaskemaskinkretsen stå avskrudd, da var det stille en stund, men etter hvert kom pipingen da likevel igjen.

 

Det kan være slik at selv om for eksempel ikke platetoppen (apparatet, ikke kretsen) er avskrudd, slår varsleren seg likevel på når jeg skrur på denne kretsen, det virker veldig merkelig for meg. Mulig det går noe strøm i kretsen uansett om apparatet er påskrudd eller ikke, jeg vet ikke.

 

Det er iallfall ikke slik at jordfeilvarsleren uansett piper dersom en spesiell krets er på. Kan ha alle kretsene påskrudd, men det forusetter at en eller flere av de andre kretsene i så fall er avskrudd for å unngå piping og røde lys.

 

Har lest litt om jordfeilvarslere, og virker som de måler på forskjell i strøm inn og ut av kretsene. Dersom differansen overstiger 30 mA varsler den feil. Kan det være at det å legge til en ny krets har gjort at man akkurat har vippet over denne grenseverdien? Naturlig ”lekkasje” av strøm skal vel uansett ligge langt under grenseverdien?

 

Vi fikk lagt inn en ekstra kurs for vår induksjonstopp for noen uker siden, og det var ikke problemer med varsleren før dette. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Det virker imidlertid ikke som jordfeilen er knyttet til kun denne kretsen, men til totalbelastningen som beskrevet over. Virker på meg som det at totalbelastningen på anlegget har økt (etter at den nye kretsen ble lagt til) har hatt effekt på jordfeilvarsleren, kan det stemme?

 

 

Jeg vil vedig gjerne ha innspill på hva som sannsynligvis er galt her og hvordan vi bør gå frem videre.

 

 

mvh,

 

Alexander

 

 

 

 

Hei.

 

Synes du skal snakke med en elektriker (kjenner sikkert en håndverker) og spørre om han vil ta seg en tur og måle isolasjonsresistansen (megge) på anlegget ditt. Da måler han motstand mellom fas og jord med en spenning på 500V DC. Og med det apparatet skal han greie å måle ut hvilken kurs, eventuelt inntakskabel, det muligens finnes en jordfeil.

 

Anbefaling er kombiautomater istede for en felles jordfeilbryter. Da faller jordfeilbryteren for den aktuelle kursen hvor en jordfeil oppstår. Slipper man unna noe feilsøking, pluss at anlegget får en mye høyere standard.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme.Jeg fikk megga hele huset av elektriker alt ok.Jordfeilbryteren kunne slå ut 10 ganger pr. dag.tok kontakt med det lokale kraftlag og de monterte en skriver i huset for å se om dette stemte .Den skriveren sto montert i ca 1 mnd.Og jeg fikk rett.Jeg forlangte da at den bryteren måtte fjernes midlertidig det ble gjort etter mye diskusjon.

Så skulle kraftlaget sjekke om de kunne finne feil i sitt ledningsnett.

Det gikk vel en ca 2 mnd så fant de feilen i en ovn på nabohuset som er kommunalt.For med den utskriften som de hadde kunne det stemme med at en termostat slo inn og ut.

Så feilen trenger ikke være i ditt hus,gjordfeilen følger ledningsnettet.

Lenke til kommentar

Nå er det også sånn at jordfeilvarslere og brytere ikke skal slå ut på det som kommer utenfra. Det kan forekomme med eldre utstyr, men nyere utstyr skal være forholdsvis greit sikret for dette. Så om du har jordfeilvarsler/bryter og naboen din får jordfeil skal det egentlig ikke gjøre noe som helst med ditt anlegg. Du får jo seff en jordfeil, men den skal ikke slå ut noe allikevel.

Endret av Gsx1000r
Lenke til kommentar

Nå er det også sånn at jordfeilvarslere og brytere ikke skal slå ut på det som kommer utenfra. Det kan forekomme med eldre utstyr, men nyere utstyr skal være forholdsvis greit sikret for dette. Så om du har jordfeilvarsler/bryter og naboen din får jordfeil skal det egentlig ikke gjøre noe som helst med ditt anlegg. Du får jo seff en jordfeil, men den skal ikke slå ut noe allikevel.

 

Det er feil.Har hørt om flere byggefelt som har hatt dette problemet.Dette er ikke noe nytt for kraftleverandøren.

Lenke til kommentar

En jordgeilbryter skal vel slå ut på alle slags jordfeil. En jordfeil er like farlig om den kommer fra naboen eller i ditt eget hus.

 

Men hvis du har IT-nett så er det jo ikke sikkert at bryteren slår ut ved første jordfeil, men er garantert utkobling ved to jordfeil.

Hvis det er TN-nett så slår den jo ut uansett.

Lenke til kommentar

Når en retningsbestemt 30mA jordfeilvarsler løser ut så er det lekkstrømmer til jord mellom 20 og 30mA.

Får å komme opp i dette så må dte til en isolasjonsmotstand på mellom 3 og 6 Kohm som er langt under kravet på 0.230 - 0,500 - 1Mohm avhengig av alderen på anlegget.

Jeg ville i allefall fått en elektriker til å se over anlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jordfeilbryteren kan også slå ut pga. den totale kapasitansen i anlegget, altså om du har et litt større hus med kun en jordfeilbryter. Da hjelper det som regel å fordele anlegget på to jordfeilbrytere, det sikreste alternativet er dog jordfeilautomater, altså automatsikringer med innebygde jordfeilbrytere. Feilen trenger heller ikke å komme fra ditt hus, jeg har vært borti flere hus i eldre nabolag (hvor det er mange hus med skrusikringer og uten jordfeilbryter), og der er det nærmest umulig å finne jordfeilen, med mindre man får e-verket til å måle seg frem i nabolaget.

Lenke til kommentar

Med mindre man har en gammel ikke retningsbestemt jf. varsler eller bryter er naboens jordfeil ikke noe problem.

Som sagt ville jeg ha fåt sjekket anlegget sånn i tilfelle.

Det kan jo være at varmekabler på flere av kursene er det som forårsaker lekkstrømmene men det skal noen varmekabler til før dette blir et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...