Gå til innhold

Ekstrahus primært til video


Anbefalte innlegg

Tanken er å ha ett ekstrahus i tillegg til 1D, som kan ordne video, og det er selvsagt ønskelig med så lav pris som mulig, men har de dyrere husene funksjoner som veier opp for prisen er det ikke så mye i veien for å strekke seg litt.

Skal hovedsaklig brukes til Web-TV, så flytende 1080p er ikke så kritisk, ønsker heller fokus på lett håndterlige og relativt ferdige filer så rett fra kamera som mulig.

 

 

Av glass er tanken å bruke det med 16-35L, 24-70L og 70-200L. Noen som har tanker om andre objektiver som vil forenkle hverdagen? En stabilisert normal\vidvinkel kanskje? Eller er stativ ett MUST ved video uansett?

 

Ønsker alt av innspill\tanker rundt dette! Noen gode forslag?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550D skal ikke ligge langt bak verken 7D eller 5D2 når det gjelder videofunksjonen. Selvfølgelig litt dårligere ytelse i dårlig lys enn 5D2 pga sensorstørrelse, men ellers skal det være ca likt. En god monopod kan være grei å ha.

Og når det er så lite dybdeskarphet vil du sannsynligvis bruke vidvinkelobjektivet mest mulig, så da mener jeg at du har det dekket med 16-35. Med f.eks 70-200 blir dybdeskarpheten så liten av hvis folk (som f.eks intervjues med halvnært utsnitt) lener seg litt frem og tilbake vil de komme inn og ut av fokus, og det kan være frustrerende.

 

Edit: Oppsummert; mitt tips er 550D og en god monopod

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Tanken er å ha ett ekstrahus i tillegg til 1D, som kan ordne video, og det er selvsagt ønskelig med så lav pris som mulig, men har de dyrere husene funksjoner som veier opp for prisen er det ikke så mye i veien for å strekke seg litt.

Skal hovedsaklig brukes til Web-TV, så flytende 1080p er ikke så kritisk, ønsker heller fokus på lett håndterlige og relativt ferdige filer så rett fra kamera som mulig.

 

 

Av glass er tanken å bruke det med 16-35L, 24-70L og 70-200L. Noen som har tanker om andre objektiver som vil forenkle hverdagen? En stabilisert normal\vidvinkel kanskje? Eller er stativ ett MUST ved video uansett?

 

Ønsker alt av innspill\tanker rundt dette! Noen gode forslag?

 

Hva med et dedikert videokamera? Ut i fra behovet som du beskriver så kan jeg ikke skjønne annet enn at et dedikert videokamera vil egne seg mye bedre. Du har mye bra å velge mellom i prisklassen +/- kr 5000.

Lenke til kommentar

Hva med et dedikert videokamera? Ut i fra behovet som du beskriver så kan jeg ikke skjønne annet enn at et dedikert videokamera vil egne seg mye bedre. Du har mye bra å velge mellom i prisklassen +/- kr 5000.

 

Har vært inne på tanken selvfølgelig, men jeg er hovedsaklig fotograf, og føler meg mer komfortabel med ett liknende hus\menyer\prisipper\workflow og ikke minst mindre å drasse på (presse).

Dessuten liker jeg tanken på å kunne ha litt snever dybdeskarphet samt friheten utskiftbar optikk og lysstyrke gir.

 

Kan se ut som 550D og ett 18-55 IS er den beste løsningen, både på value for money og portabilitet?

Noen som kan argumentere imot?

Lenke til kommentar

Stativ er nok et "must" - foreslår også at du investerer i et videohode til en tripod, så det er lettere å styre og panne kameraet. Bildestabilisering ment på foto blir ikke nødvendigvis pent på video - det blir små "hopp" når IS'en gir opp og flytter seg litt.

 

Hvis du skyter med 1D til vanlig, så ville jeg også sterkt vurdert å supplere med et dedikert videokamera - 7D eller 5DII vil ellers være alt for dyre kun kjøpt inn som videokamera.. (Med mindre 1D'en din er en av de eldre, og du ønsker noe å supplere fotodelen med..

Lenke til kommentar

7D vil være et utmerket suplement til ditt nåværende 1D, også til alt annet enn video. Dersom du har et eldre 1D tør jeg påstå at du fort kan bli nyforelsket med 7D.

 

5D mkII er et alternativ dersom du ønsker et hus med litt andre egenskaper til litt mer kontrollert foto. Fullformat er snacks.

 

550D virker å være et særdeles flott hus dersom du ønsker speilrefleks med gode videomuligheter i et litt mer kompakt hus.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hvis du skyter med 1D til vanlig, så ville jeg også sterkt vurdert å supplere med et dedikert videokamera (Med mindre 1D'en din er en av de eldre, og du ønsker noe å supplere fotodelen med..

Var ikke klar over denne bakdelen med IS-objektiver, godt innspill.

 

Dersom du har et eldre 1D tør jeg påstå at du fort kan bli nyforelsket med 7D.

5D mkII er et alternativ dersom du ønsker et hus med litt andre egenskaper til litt mer kontrollert foto. Fullformat er snacks.

550D virker å være et særdeles flott hus dersom du ønsker speilrefleks med gode videomuligheter i et litt mer kompakt hus.

 

Har en 1D MkIII, hvorvidt det er "eldre" eller ei får være opp til den enkelte, for meg holder det evig på megapixler, skudtakt og (som oftest) på ISO.

Det er klart at en 5D frister mtp ISO-ytelse og økte megapixler (det er jo aldri negativt, spesielt ikke de få gangene jeg skal printe stort). Men arbeidsflyt er altså det viktigste, selv om jeg ønsker å beholde tankesettet og prinsippene bak dybdeskarphet osv, mitt avgjørelse vil ligge til grunnlag for en anbefaling jeg leverer til arbeidsgiver ang innkjøp av utstyr, hvor det da vil være flere fotografer som må venne seg til denne avgjørelsen. Derfor tenker jeg at det vil være gunstig med minst mulig omlegging av eksisterende arbeidsmetode og prinsipper.

Lenke til kommentar

Pfft - 1DIII er ikke i kategorien "eldre".

 

Har du penger å brenne, så for all del gå for en en 7D eller 5D2, men jeg ville ikke gjort det - ville heller kjøpt et dedikert videokamera. Det er ikke noe særlig "ekstra" noe av dem gir i forhold til en 1D3, bortsett fra video, og et dedikert videokamera er markant mer brukervennlig.

 

Edit: ..Men vil du i utgangspunktet gjerne ha deg et ekstrahus uansett - go for it! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...