Gå til innhold

Generell studiekompetanse


Saft Suse

Anbefalte innlegg

Vel, det har seg slik at jeg ble veldig tidlig skolelei og fullførte ikke engang VG1, noe jeg såklart angrer på nå i ettertid. Nå er jeg 20 og på trappen til studiene, men uten generell studiekompetanse kommer jeg ikke særlig langt.

 

Jeg vil altså vite om alternativer til å gå VGS for å få generell studiekompetanse, da jeg har lite lyst til å menge meg med 16-åringer jeg var lei allerede når jeg selv var 16, og jeg har heller ikke særlig lyst til å bruke tre år på det, da jeg vet jeg klarer det fint på ett om jeg får muligheten.

 

Noe jeg kan jobbe med hjemmefra hadde vært et stort pluss, da jeg jobber best alene og i eget tempo. Finnes noe slikt tilgjengelig for oss som tok noen vrange valg i tenårene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Almenn påbygg? 1 år ca tar det. Sikkert en del selvstendig arbeid der.

 

Leste du det han skrev? Han har verken mulighet eller lyst til gå gå allmennfagelig påbygging.

 

 

Trådstarter: Du kan ta alle fagene du trenger som privatist. Meld deg opp til høsten på privatistweb og skaff bøkene du trenger. Så avlegger du eksamener på en valgfri VGS i ditt fylke. Står du på alle har du GENS :)

Lenke til kommentar

Hei. Som det har blitt sakt her, sa er det mulig a ta fagene som privatist.

 

I ditt tilfelle ma man ta alle fagene. I noen fag ma du ha muntlig og skriftelig.

 

Norsk hovedmal

Norsk sidemal, om du ikke er fritatt

Norsk muntlig

 

Samfunnsfag

Naturfag

Geografi

Mattematikk, Her kan du velge mellom ulike typer. Lett og vanskelig.

 

Engelsk muntlig

Engelsk skriftelig

 

Fransk muntlig

Fransk skriftelig (du kan gjerne velge et annet sprak)

 

Historie

Religion

Kroppsoving

 

I tilegg til dette kommer det totalt 6 programfag. To av dem ma ga innenfor en fordypning.

 

For eksempel:

 

Rettslere 1

Rettslere 2

 

Sosoiologi og sosialantropologi

Sosialkunnskap

 

Markedsforing og ledelse 1

Entrepenorskap og bedriftsutvikling 1

 

For deg blir dette 20 eksamener.

Dette var bare et eksempel pa programfag. Jeg har tatt utgangspunkt i at du velger samfunnsfag som ditt programomrade, men du kan selvfolgelig velge realfag om du onsker det.

Alle de fagene ovenfor programfag er obligatoriske og kan ikke endres pa, men du ma ha programfag uansett. Selv om du kan selv bestemme oppsette paa dem. Men husk at to av disse fagene skal du fordypes i.

 

Da ma du altsa ha 10 eksamener pa en termin. Noe som kan ver hektisk. Men det kan ver mulig dersom du jobber godt.

 

Som du ser ma du ha bade skriftelig og muntlig i sprakfagene. I engelsk blir disse to slatt i sammen og det samme gjelder i fremmedspraket ditt.

 

I norsk muntlig og skriftelig far du separate karakterer.

 

Haper det ga deg litt hjelp pa veien.

Sitter i thailand sa har ikke norsk tastatur desverre.

 

Still gjerne mer sporsmal. Lykke til!

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Jobb noen år. 23 års alder og 5 års praksis/utdanning gjør at du kan ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. Da kan du ta fagene via nettgymnas, og dette kan du lett kombinere med jobb. Du leser via nettet og melder deg opp til eksamen når du er klar. Da slipper du å menge deg med masse 16-18-åringer. :)

Lenke til kommentar

Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års heltids yrkespraksis og/eller utdanning og i tillegg har dekket alle de obligatoriske fagkravene. Som yrkespraksis teller også omsorgsarbeid og fullført militær-/ siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers uke, men 90 % stilling eller mer regnes som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under et halvt år teller normalt ikke.

 

Fagkravene kan telle som ett av de fem årene, hvis det ikke er overlapping med fag som inngår i hele årskurs som skal telle med i 5-årskravet.

 

Som utdanning teller også høyere utdanning, folkehøgskole, fagskoler og annen fullført utdanning.

 

Fagkravene:

 

Fagkravene fra Kunnskapsløftet:

norsk (393 timer)

engelsk (140 timer)

matematikk (224 timer)

naturfag (140 timer)

samfunnsfag (84 timer)

historie (140 timer)

 

For å oppnå studiekompetanse via dette må du som sagt oppfylle kravet til 23/5-regelen. Tror også fagbrev gir deg samme grunnlaget.

 

Disse timene er pensum. I teorien behøver du faktisk ikke å lese noe som helst for å gå opp til eksamen, men det er selvfølgelig ikke så lurt. Pensum kan du bestille som nettgymnas, og da får du tildelt det viktigste du trenger for å bestå fagene. Det mest unødvendige har de luket bort. Du får også tildeldt en lærer/kontaktperson som du kan sende diverse innleveringer til, men dette er valgfritt.

 

Bare spør hvis det er noe du lurer på. :)

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...