Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Utstøtt fra guttegjengen pga hasj?


Gjest Utstøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Utstøtt

Heisann!

 

Jeg har nå kommet opp i en stort dilemma i livet mitt, føler jeg. Jeg er 19 år, går på høyskole og har vennegjengen min hovedsaklig fra VGS. Grunnen til dette, er at min bestekompis på samme alder, går sisteåret på VGS, allmenn.

 

Jeg har da naturlig nok blitt inkludert i den gjengen, da min gjeng ble rimelig splittet opp etter VGS(flytter osv).

 

Det har utviklet seg slik at det er fire av oss, som er kjernegjengen. Fire gutter altså, som jeg kan anse som min nærmeste guttegjeng. Jeg ble skikkelig integrert i førsten av sommerferien, og ting var veldig smooth en periode. Festet sammen, chillet, og ja, hadde det bra.

 

Så har det kommet opp en ting som har blitt veldig populært blant mange for tida, nemlig hasj. Jeg er av den typen som av prinsipp ikke vil røyke dette, da jeg ikke kan risikere å bli loka nå som jeg går på en viktig skole, hvor det er viktig å ha fokus mye av tida og sikre gode karakterer. Jeg vet ikke så mye om hasj, bare at det er svært mye feil om det som blir sagt. Det er tydelig at det ikke er sosialt akseptert.

 

Det som har skjedd, er at alle i gjengen(firer gjengen) har begynt med hasj, unntatt meg. De har begynt å være mye hos en av de, for å spille musikk og røyke samtidig, og chille. Jeg forstår at dette kan være svært behagelig og avslappende, og skulle ønske jeg kunne være en del av det jeg også.

 

Så har de tatt mer og mer avstand fra meg, og ikke minst den virkelige verden - virker det som. Jeg føler meg mer og mer eksludert fra de, noe jeg føler blir feil. Jeg kunne såklart ha vært sammen med de når de røyket, men stemningen blir som regel merkelig når en ikke er høy. Vanskelige greier dette...

 

Så jeg sitter nå her, uten å vite helt hvordan det går. Dette er den eneste gjengen jeg har, og vil jo ikke miste den. Jeg prøver så godt jeg kan å få de til å innse at jeg ikke vil bli eksludert, men de har liksom mista "jordfestet" og mener at de følger følelsene sine osv osv..

 

Er det ikke da litt uetisk og feil å prioritere en plante fremfor et vennskap?

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, så jeg hadde satt stor pris på noen tips og støtte her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er bra at du har prinsipper om å ikke røyke den dritten der. Har sett hva det kan gjøre med folk, og det er en unødvendig risisko å ta. Hvis "kameratene" dine ikke respekterer den du er og det du står for bør du skifte ut vennekretsen. Du studerer jo, så det burde da la seg gjøre å skifte vennekrets? Hasj er langt ifra ufarlig som mange vil hevde.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at du har prinsipper om å ikke røyke den dritten der. Har sett hva det kan gjøre med folk, og det er en unødvendig risisko å ta. Hvis "kameratene" dine ikke respekterer den du er og det du står for bør du skifte ut vennekretsen. Du studerer jo, så det burde da la seg gjøre å skifte vennekrets? Hasj er langt ifra ufarlig som mange vil hevde.

 

Helt enig, det er bare bra at du tar avstand til hasj, det er ikke verdt det, med tanke på karakterer og alt det der. Prøv å snakk med de om det?

Lenke til kommentar

Skal ikke gå nærmere inn på erfaringer med cannabis, men det er først farlig når det blir som kompisene dine, at de røyker seg fjerne hver bidige dag og tar avstand til virkeligheten.

 

Har du prøvd å diskutere dette med kompisene dine en dag de ikke er fjerne? Altså, ikke ta det fra vinkelen "hvorfor driver dere med denne driten", men heller at du forstår at de har funnet et rusmiddel som lar de roe seg ned, fremfor alkoholskvipet men at det å bruke et rusmiddel regelmessig ikke er bra, enten det er snakk om hasj eller alkohol?

 

Dessuten, hasj og karakterer har svært liten sammenheng.

Lenke til kommentar

Hasj er langt ifra ufarlig som mange vil hevde.

"Cannabis is remarkably safe. Although not harmless, it is surely less toxic than most of the conventional medicines it could replace if it were legally available. Despite its use by millions of people over thousands of years, cannabis has never cause an overdose death."

 

"While [cannabis is] certainly not harmless, it's much less harmful than both alcohol and tobacco,"

 

Begge er sitater fra Lester Grinspoon, professor i psykiatri ved Harvard Medical School.

 

Og min oppfatning er slettest ikke at flertallet av meningmenn mener at cannabis er ufarlig, men det er definitivt at flertallet av fagmenn mener at det er svært lite risikabelt.

 

 

 

Til trådstarter: Jeg synes det hele virker noe merkelig. Det bør da vitterlig ikke være noe problem å opprettholde vennskap selv om personer innad i gruppen har forskjellige syn på rusmidler. Selv er jeg student, noe som innebærer et miljø med heftig alkoholkonsum, men likevel har ikke avholdsfolk noe problem med å integrere seg.

 

Men om det er slik at du bevisst blir fryst ut fordi du ikke røyker, da synes jeg du bare skal la de seile sin egen sjø.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Som det har blitt forsket mye på, så er ikke hasj så mye mer farlig enn andre stimulerende midler. Men som mange andre stimulerende midler, så er det farlig i den grad av at det blir avhengighetsskapende, og det er den regelmessige bruken som er det farlige med stoffet. På lik linje med alkohol og tobakk er det den overdrevne daglige bruken som er det farlige, og ikke nødvendigvis stoffet i seg selv.

Har selv en kamerat som har fått merke den stygge siden av hasjen. Skal ikke gå i detalj, men han mistet jobben, mange av vennene sine, måtte flytte hjem, og pådro seg gjeld.

Og vi av de nærmeste vennene hans fikk vite hele tiden hvordan forskning hadde bevist at hasj ikke var farlig..

Dessuten, hasj og karakterer har svært liten sammenheng.

Dette skal du være veldig forsiktig med å si. Det spørs helt på bruken av hasjen, og å si at de to ikke har noe med hverandre å gjøre vil være en grov generalisering. Det er ikke å stikke under en stol at hasjen gjør noe med tiltakslyst og motivasjon. Klarer man å holde forbruket nede til kanskje en gang i uken på fest eller annet, så vil det nok ikke ha store innvirkningen på karakterene. Men blir det mer, akkurat som hvis det blir mer med alkohol, så kan det ha sin innvirkning på karakterene.

 

Så til hva TS skal gjøre med saken.

Jeg har selv stått i/står i samme situasjon. En del av vennegjengen røyker hasj, og jeg er ikke en av de. Og jeg holder meg unna hasjfestene deres. Men heldigvis har ikke hasjen tatt over så mye at de har ekskudert seg helt og vennskapet og det sosiale har klart å bli opprettholdt. Det har vært tider det har vært vanskelig (med tanke på tidligere nevnte kamerat) men det har funket.

Ta kontrollen litt selv og bli med på det sosiale som ikke omhandler hasjen. Hvis det bare er snakk om et par fester i ny og ne så vil det være flere andre muligheter å være sosiale på. Er det derimot snakk om mange ganger i uken og det ikke er andre muligheter, så burde du nesten spørre deg selv om dette er venner du har lyst til å ha? Venner som prioriterer hasjen fremfor vennskap?

Tror ikke du kan overtale disse vennene dine til å slutte, men du kan velge helt selv om vennskapet er verdt å beholde eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Utstøtt

Takk for mange gode svar. Det er tydelig at de allerede har begynt å ta avstand fra virkeligheten, selv om de kun har drevet med det i noen få måneder. (3-4mnd kanskje) Det er dog nå i det siste det virkelig har tatt seg opp, hvor de oppholder seg hos han ene kameraten som regel hver helg og røyker.

 

Dette er venner av meg som jeg nesten alltid har hatt, ihvertfall bestekompisen min. Lite keen på å bare drite i de, om dere skjønner. Jeg vil at de skal forstå konsekvensene ved hasjbruken dems, da det virker som de har blitt litt blinde.

 

Og jeg merker at de har begynt å gi mer og mer faen i ting generelt. Ikke mye, men litt. Når jeg prøver å snakke til de, begynner de å snakke om naturen og at hasj er så naturlig osv osv. Nesten så det virker som de vil flytte ut blant skog og mark og sitte der å røyke.

 

Men jeg tok faktisk et steg i går, og sa det rett ut på MSN til de. At jeg føler jeg har blitt eksludert mye i det siste, som sikkert var et resultat av hasjinga dems. Endte opp med at jeg drog til kompisen de pleier å være hos, og jeg snakket med 3 av de. De var faktisk litt beruset når jeg ankom, og det var ikke lett å få gjennomslag. Men de ville prøve å skjerpe seg, og inkludere meg mer da, så vi får se...

 

Hovedsaklig ønsker jeg at de skal realisere at det å benytte hasj på den måten de gjør det, får dem til å ta en for stor avstand fra virkeligheten. Jeg ønsker ikke å få dem til å slutte, men bare begrense det til noen ganger i mnd. Noen forslag her?

 

Og hva syntes dere til at jeg prøver det, i form av brownie? Vil jeg angre?

Lenke til kommentar

Du får se om de inkluderer deg mer nå da, etter praten:)

 

Prøve det i form av brownie.. Du bestemmer jo selv, du får jo ikke på langt nær samme rusen om du spiser det i brownie enn om du røyker det. (Tas opp i slimhinnene og lungene VS magen)

Men likevel kjipt om noe skulle bli busta og du må på pissings, da kan du være fucked.. Du velger selv hvilke konsekvenser du vil ta. Å prøve det er ikke noe farlig, det som er farlig med hasj er om du røyker regelmessig og vil så finne noen sterkere saker. Om du da starter med Heroin er livet ødelagt.

Lenke til kommentar

Og hva syntes dere til at jeg prøver det, i form av brownie? Vil jeg angre?

Hvorfor skal du prøve det, når det strider imot dine prinsipper, som du selv har sagt? Den dagen du begynner å bryte noe du står for er det du som har tapt. Hvis ikke de vil respektere det du står for, er ikke dette gode venner.

 

Selv har jeg et prinsipp om å aldri røyke hasj/marihuana eller teste ut sterkere narkotiske stoffer. Det er en av mine grunnverdier som jeg aldri bryter med. Hvis noen skulle forsøke å overtale/presse meg til å teste ut ville jeg bedt dem ryke og reise uansett hvem som hadde sagt det. Ekte venner utsetter ikke andre for press. Og ja, hasj får en til å gi mer faen. En kompis jeg har kjenner jeg som en hyggelig fyr som alltid er der og stiller opp og bryr seg, er engasjert i hva som skjer. Så var det en periode hvor han holdt på med hasjrøyking, fyren var ikke til å kjenne igjen. Han ga faen i stort sett alt. Det var rett og slett sørgerlig å se. Jeg tenkte "hvem er du og hva har du gjort med *navn*?" Han holdt på å gå under, men dro på avrusning. Nå går det bra med ham, da, men han turte nesten ikke røre alkohol på 2-3 år.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer ikke på at vennene dine har begynt å røyke. Det jeg reagerer på er at de legger et press på deg om at du også må begynne for å være inkludert. Personlig mener jeg at hasj ikke er så farlig som all propagandaen skal ha det til, men det er fortsatt et veldig personlig valg. Dersom du ikke har lyst til å verken prøve eller begynne, så synes jeg ikke det burde være et krav for å kunne sosialisere seg blant sine beste venner. Hvis det er tilfelle, så ville jeg revurdert den sosiale omgangskretsen min.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj blant veldig mange ungdom er de røyker alt for mye. Altså; Jeg vet det ikke er farlig. Men om du drikker hver bidige dag er du alkoholiker. Røyker du brunt/grønt hver dag så er du narkoman. Det er ikke for å være asshole jeg sier detta, men det blir det samme. Hasj er ikke farlig som nevnt, men man skal kose seg med det. Akkurat på samme måte som man for eksempel koser seg med en sixpack eller lignende på fest.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj blant veldig mange ungdom er de røyker alt for mye. Altså; Jeg vet det ikke er farlig. Men om du drikker hver bidige dag er du alkoholiker. Røyker du brunt/grønt hver dag så er du narkoman. Det er ikke for å være asshole jeg sier detta, men det blir det samme. Hasj er ikke farlig som nevnt, men man skal kose seg med det. Akkurat på samme måte som man for eksempel koser seg med en sixpack eller lignende på fest.

Ikke farlig?! Hvor mye røyker du? Hasj er langt ifra ufarlig. Det kan trigge psykoser hos folk, det er inngangsporten til langt farligere stoffer, hasj gjør noe med hjernen, hasj gir samme kreftrisiko som å røyke 20 vanlige sigaretter.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj blant veldig mange ungdom er de røyker alt for mye. Altså; Jeg vet det ikke er farlig. Men om du drikker hver bidige dag er du alkoholiker. Røyker du brunt/grønt hver dag så er du narkoman. Det er ikke for å være asshole jeg sier detta, men det blir det samme. Hasj er ikke farlig som nevnt, men man skal kose seg med det. Akkurat på samme måte som man for eksempel koser seg med en sixpack eller lignende på fest.

Ikke farlig?! Hvor mye røyker du? Hasj er langt ifra ufarlig. Det kan trigge psykoser hos folk, det er inngangsporten til langt farligere stoffer, hasj gjør noe med hjernen, hasj gir samme kreftrisiko som å røyke 20 vanlige sigaretter.

Det er det myndighetene vil at du skal tro.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj blant veldig mange ungdom er de røyker alt for mye. Altså; Jeg vet det ikke er farlig. Men om du drikker hver bidige dag er du alkoholiker. Røyker du brunt/grønt hver dag så er du narkoman. Det er ikke for å være asshole jeg sier detta, men det blir det samme. Hasj er ikke farlig som nevnt, men man skal kose seg med det. Akkurat på samme måte som man for eksempel koser seg med en sixpack eller lignende på fest.

Ikke farlig?! Hvor mye røyker du? Hasj er langt ifra ufarlig. Det kan trigge psykoser hos folk, det er inngangsporten til langt farligere stoffer, hasj gjør noe med hjernen, hasj gir samme kreftrisiko som å røyke 20 vanlige sigaretter.

 

- Trigger psykoser: Hasj kan hjelpe mot demens og hjernebetennelse. Effektivt mot MS.

 

- Innganssporten til langt farligere stoffer: JA, men det er opp til hver enkelt å sette seg prinsipper om hvor langt man skal gå.

 

- Hasj gjør noe med hjernen: Definitivt, det finnes sentralstimulerende stoffer i det. Men du sier ikke noe om hvordan, for dette er både positivt og negativt.

 

- Hasj gir samme kreftrisiko som å røyke 20 vanlige sigaretter: Jasså. Nå har det jo faktisk vist seg at hasj kan hindre brystkreft i å spre seg.

 

Kilder:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=186138

http://illvit.no/mennesket/sykdom-behandling/hasj-er-fremtidens-medisin

Lenke til kommentar

Ikke farlig?! Hvor mye røyker du? Hasj er langt ifra ufarlig. Det kan trigge psykoser hos folk, det er inngangsporten til langt farligere stoffer, hasj gjør noe med hjernen, hasj gir samme kreftrisiko som å røyke 20 vanlige sigaretter.

 

Aldri prøvd jeg, haha. Men jeg vet fint at hasj ikke er farlig selv om jeg velger å ikke røyke det. Poenget mitt var bare at en som røyker fast er narkoman akkurat på samme måte som en som drikker alt for ofte er alkoholiker.

 

Alkohol er mye mer farlig enn hasj, stigfjel. Men jeg velger fortsatt å drikke iblant isteden for å røyke fordi jeg har lar være å røyke pga. prinsipper som jeg selv har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...