Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen ble plutselig sinnsykt treg etter installasjon av windows 7


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Har en sinnsykt gammel pc som jeg bruker nå for tiden med:

AMD Athlon 2Ghz

1,25gb ram

Nvidea Geforce FX 5900

 

Hadde windows vista en stund og da fungrte den rimelig greit igrunnen. Men så innstallerte jeg windows 7 for hadde hørt at det var litt mer lettdrevet, men maskinen går bare enda tregere etter jeg installerte det :-(

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais!

 

Har en sinnsykt gammel pc som jeg bruker nå for tiden med:

AMD Athlon 2Ghz

1,25gb ram

Nvidea Geforce FX 5900

 

Hadde windows vista en stund og da fungrte den rimelig greit igrunnen. Men så innstallerte jeg windows 7 for hadde hørt at det var litt mer lettdrevet, men maskinen går bare enda tregere etter jeg installerte det :-(

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar

Hei !

 

Du kan først prøve å nedgradere skjermkortdriveren til en eldre versjon.

Mest sannsynlig har du fått deg ny driver i samme slengen.

 

Men så et velment råd. Dessverre er du langt over smertegrensen for kapasiteten til din gamle sliter.Det du holder på med er bare tull. Dersom du absolutt må ha nyeste OS - kjøp deg ny maskin. Vil du ha en maskin som det går ann å bruke. nedgrader til XP. :thumbup:

Lenke til kommentar

Installerte du win7 mens du var inne i windows, eller fra boot?

 

Hvis du installerte mens du var i windows, så vil den ta vare på den gamle windows mappen din (ligger som "windows.old" under C:, slett den.

Om denne mappen er der eller ikke skal ikke ha noe å si for hastigheten, såfremt den ikke gjør at det ikke er mer diskplass igjen, da. (Men det tror jeg nok trådstarter ville ha oppdaget.)

 

Mitt råd er å ikke slette Windows.old med en gang, bortsett fra dersom man er 100% sikker på at det ikke ligger igjen noen viktige filer fra det forrige OS'et der. (Det går selvsagt an å flytte Windows.old til en ekstern disk e.l.; poenget er å kunne ha aksess til filene dersom man skulle trenge noe.)

Lenke til kommentar

Nei, tror nok bare jeg må kjøpe meg en ny pc, eller oppgradere den jeg har.

Kan legge til sides maks 4500 når jeg får neste lønning. Så da har jeg vel nok penger til litt oppgradering av hovedkort, cpu, ram, og skjermkort..

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør ha?

 

Kunne også tenkt meg og spille litt nyere spill etterhvert, så må ha en pc som takler det tålig bra..

Lenke til kommentar

Ta og vent en måned til, og kjøp noe som kan oppgraders og varer lengre, et billig h55 hk, en intel i5 661, 3 gig ddr3 ram, med en ok psu, en hdd og f.eks et antec 200 kabinett kommer du rundt 5k, og da kan du i fremtiden slenge inn et ok skjermkort og ha en relativt bra pc.

 

Kan også gå for en amd, men velg en med phenom II prosessor, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344159

For eksempel, kan spare enda litt på å kjøpe delene hver for seg, gjerne med ett billigere kabinett

Lenke til kommentar

Hei har noe av det samme problemet ved at pcen ble sykt mye tregere etter at jeg innstalerte windows 7, tingen er at når jeg plutselig hører på musikk hakker det noe sykt og lyden blir uklar har dette noe med driveren til audio?( ikke så god på pc) Samtidig ser jeg hvor mye som blir brukt når jeg kjører spotify, msn, internett. Så går prossor forbruken opp til 100.

 

Litt kort info om datan:

 

Kjøpte maskinen August 2009, fikk med dette gratis tilbudet fra lefdal om gratis windows 7

 

Det er en HP maskin,

 

Prosessor: pentium ® dual-core CPU T4200 @ 2.00GHz

Innstalert minne (RAM) 4,00 GB (2.97 kan brukes)

 

Pcen virker mye raskere i oppstart, men med en gang jeg logger inn i windows skal starte et program tar det litt tid osv. er vell noe problemer med prosessor, men jeg får vlel ikke windows 7 til datamaskinen om maskinen ikke greier det?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar

bomper denne tråden, trenger hjeelp

Du har vel installert chipset & lydkort driver?

 

HP Norge Support

 

Skrev kanskje litt feil i teksten der, lyden fungerer helt fint av og til. Problemet ligger i at prosessor forbruken fort øker opp mot 100% og det veldig ofte selvom jeg ikke hører på musikk osv. Hva skyldes dette, er det for dårlig prosessor? Dem sender vell ikke ut windows 7 til en pc som ikke takler å kjøre det? Kan det ligge feil i innstalasjonen, burde jeg formatere pcen samtidig som jeg innstalerte windows 7 osv?

 

I stad hadde jeg et problem ved at jeg hadde Mozilla og spotify oppe da var prosessor forbruket på 100% konstant, men nå kjører jeg msn, spotify, mozilla. Nå er prosessor forbuket nede på maks på 15 %.

Lenke til kommentar

Pc'n takler nok windows 7 greit.. Sjekk om du har et eller annet Antivirus som ligger å stjeler krefter i det det skjer.

En annen ting å se på er "Drive Indexing" som kjøres på hele disken rett etter en nyinstallasjon.

 

Process Explorer (fra Sysinternals) kan vise hvilke prosesser det er som går til enhver tid og hvor mye ressurser de bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...