Gå til innhold

Sigmas nye godsak?


Anbefalte innlegg

Det jeg vil frem til er at Foveon gir et roligere bilde enn en Bayersensor ved samme oppløsning der alle andre faktorer er like. Hvorfor er det slik?

Kan du henvise til noen slike bilder, slik at vi kan vurdere selv, helst med informasjon om hvilke betingelser bildet er tatt under?

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier du at prisme + 3 monokrome sensorer kaster bort flere fotoner enn en Bayer-sensor som kaster bort lyset fra 2 av 3 primærfarger i hver pixel?

Nei, jeg sier at prismet kaster bort flere fotoner enn ikke noe prisme.

 

Jeg ser at formuleringen min kanskje er egnet til mer forvirring enn til oppklaring i så måte; hvis de monokrome sensorene i seg selv hindrer mindre lys (etter antirefleksbehandling osv.) enn dagens polykrome sensorer, så vil det totalt sett komme ut bedre.

 

I videosammenheng har jeg forstått at man har fått til slik effektivitet i 3CCD-kamera, fordi fargefilterne som har vært brukt i 1CCD-kamera har sluppet igjennom forholdsmessig vesentlig mindre lys.

 

Hvordan dette stiller seg i forhold til nyere CMOS-sensorer er jeg usikker på, siden det har vært gjort betydelige framskritt i forhold til effektivititeten der de siste fem årene.

 

Har du referanser på det?

Andre-klasse-fysikk på videregående skole skulle vel være tilstrekkelig for å vite at nesten ethvert skifte av medium for transmisjon av lys vil medføre målbart lystap, fordi lyset spres.

...

Jeg vet ikke hvor oppegående du var i fysikk som 17-åring, men jeg var i alle fall ikke i stand til å følge denne diskusjonen på det tidspunktet :-)

 

Å snakke om prisme vs ikke prisme isolert sett er irrelevant. Valget er vanligvis (dersom vi ser bort fra Foveon):

A)prisme + 3 monokrome sensorer

B)ikke prisme + Bayer sensor

 

Som sluttbruker så er jeg (bl.a.) interessert i hvor mye lys som kan registreres av A/D-konverteren. Hvorvidt lyset blir borte det ene eller det andre stedet er mindre interessant.

 

La oss først se bort fra felles tap. Optikk og grunnleggende sensorteknologi er (kan være) lik for A) og B) så la oss se på det som nødvendigvis må være forskjellig. En grov forenkling er at Bayer sensoren kaster bort 2/3 av fotonene på å gi farge-bilde (tenker oss da hvitt lys og at r, g og b er side-by-side båndpassfiltre).

 

En prisme-løsning kaster bort bare så mange fotoner som tap i prisme innfører, noe som (grovt forenklet og prinsippielt) burde kunne være null, men i praksis helt sikkert er ulik null.

 

Foveon burde ideelt sett kunne registrere alle fotoner med rett bølgelengde og rett sted (dvs som B) over), men jeg forstår det slik at i praksis så er foton-effektiviteten relativt lav. Kanskje fordi Foveon-produsenter ikke har tilgang på den beste prosess-teknologien/pengene, kanskje fordi prinsippet er så komplisert å produsere at man alltid vil ligge "2 steg bak" en enkel monokrom sensor.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Hvor mange av dere har eller har hatt et kamera med Foveon sensor?

Jeg har ikke eid et slikt et

Er det vits hate noe man ikke har og ikke har tenkt å kjøpe?

Er det noe poeng i å si at folk er dumme eller lurt hvis de velger å kjøpe Sigma kamera?

Jeg regner med at dere hater Sigma p.g.a. helt vanlig norsk fremmedfrykt. Det er fali å være anderledes :scared:

Er det noen som "hater" Sigma kamera her da? Er det noen som sier at du er dum? Er det noe poeng å dra slike personlige momenter inn i en ellers helt saklig diskusjon?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det jeg vil frem til er at Foveon gir et roligere bilde enn en Bayersensor ved samme oppløsning der alle andre faktorer er like. Hvorfor er det slik?

Kan du henvise til noen slike bilder, slik at vi kan vurdere selv, helst med informasjon om hvilke betingelser bildet er tatt under?

 

-k

 

Siden folk gjør om sidene sine til det verre nå om dagen fant jeg bare denne i farten.

 

http://www.foveon.com/article.php?a=70

 

Edit: Her et par jeg linket til for lenge siden. Det første er tatt med EOS-1Ds Mark II på 16.7-megapixler.

http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/1dsm2/samples/VJ9J8095.JPG

 

Mens det neste er tatt med Sigma SD10

 

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/sigma_sd10/samples/IMG09626.jpg

Endret av PL610
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her var det mye svada. SD14 er på ingen måte et elendig kamera, ja ikke det mest brukervennelig. Men kan gi fantastiske bilder. Jeg gjorde en rask test mot canon 550d i dag , og gir så og så lik oppløsning som 550d . SD14 er kun brukbar om man bruker raw filer.

 

Kjøpte mest 550d for video delen og har bestillt sd15 som kommer i løpet av et par uker.

 

I Sigma photopro har man mulighet til å skalere opp til dobbel output (2640x1760)-->(5280x3520) = ca 18MP, som er lik 550d og 7d.

 

Jeg ble nesten litt sjokkert 18MP fra sigma er like bra som 550d (7d er nesten helt lik 550d), og nesten litt bedre i røde områder. Skal gjøre en ny test når SD15 kommer.

 

550d testet med sigma 17-70mm

SD14 testet med sigma 17-70mm

Endret av Eirim
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...