Gå til innhold

Spørsmål om server som skal kjøre Linux


zaqqoZeq

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe server og sette den opp med Linux.

 

Den skal kunne:

  • Streame 1080p video til PS3-en
  • Brukes som medieserver
  • Backup
  • Som NAS
  • (Eventuelt delvis webserver om dette er mulig)

Sannsynligvis så kommer den til å bli brukt av ca 3-5 personer samtidig

 

Spørsmålene mine er som følger:

  • Og da lurer jeg på hva som kreves av krefter under panseret? Tenkte typisk en billig AMD firekjerner, 500W strømforsyning og 4GB minne. Er det nødvendig?
  • Vil det lønne seg å ha OS på minnepinne?
  • Hvilket OS? Ubuntu?

 

 

Update:

Da har jeg satt opp et oppsett og lurer på om noen kunne tatt en titt og sett om det ser ok ut. Og bør jeg heller gå for x4 620 siden prisen er så lik x2 240e? Er det best å gå for 5400 rpm-disker med tanke på strømforbruket? Eventuelt noe annet enn Seagate? Aktuelt med RAID?

 

 

 

Takk for hjelpen på forhånd

zaqqoZeq

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Eksentron, dropp minnepinne. Det blir nok mye treigere enn harddisk. Kan ikke se noen grunn til å ha det heller.

 

Du trenger ikke en særlig kraftig pc heller, men en veldig gammel (les: over 10 år) vil kunne være litt treig. Jeg har en server med Pentium 4 2,66 GHz og 512 MB ram og den klarer helt fint torrents, streaming, webserver osv. En venn av meg har en med Pentium 3 1 GHz og 512 MB ram som han bruker til ca. det samme og den er ofte litt treig, men funker å bruke.

 

Har du liten erfaring med linux og servere, er nok Ubuntu det letteste å starte med ja. Etter du får litt erfaring vil anbefale deg å lære deg å bruke terminalen (hvis du ikke har erfaring med det allerede), og ikke bruke grafisk grensesnitt på den. Det gjør det mye enklere å fjernstyre den.

 

Det er ikke noe problem å kjøre webserver på den. Det bør ikke være så vanskelig å sette opp.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Selv kjører jeg ca de samme oppgavene på en amd athlon II X2 240 med 2gb ram og den har ingen problemer whatsoever med å gjøre de oppgavene du etterlyser... hvis du ikke er dreven nok til å undervolte cpu selv ville jeg tilogmed gått for amd athlon II x2 240e for å spare litt på strømbruken...

Lenke til kommentar

om du skal streame 1080p til 3-5 targets samtidig, trenger du ekstremt mye cpu dersom filmene ikke allerede er encodet i et format som playstation3 kan lese.

 

du trenger også svart belte i ffmpeg, mencoder, mplayer, vlc, samt være trygg på manuell kompilering etc.

dessverre er out-of-box løsningene mht til utvidet codec støtte ganske elendig generelt i linux.

 

"ps3 media server" er fin og grei, men krever som sagt riktige versjoner og kompileringsflagg av programmene nevnt over, i tillegg til java.

Lenke til kommentar

Har en server hjemme som jeg bruker til ca det samme som det du har tenkt til. Den kjører ubuntu server med mediatomb (streaming til PS3), samba og et par andre ting. Man kan konfigurere mediatomb til å transcode fra mkv til formater PS3 kan vise men det vil nok kreve en bedre CPU hvis du skal streame til flere av gangen.

 

Her er delene jeg brukte:

 

Chieftec Miniserver + 2x Chieftec SST-3141SAS

Asus M4A785TD-V Evo

AMD Athlon II X2 240

620W Corsair PSU

2GB RAM

Promise SATA 300 TX4 4P

1x 250GB HDD (systemdisk)

6x 1TB HDD i RAID 10 (bruker mdadm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...