Gå til innhold

Regnskapsfører, eller revisor?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg studerer og går nå mot å bli regnskapsfører.. vuderer å bytte linje til å bli revisor!

 

Hvorfor? Litt pga at jeg tror(!) de tjener (en del?) bedre, samt at det høres "finere" ut.. litt overfladisk kanskje, men allikevel, det er begge innen samme "område" av det jeg liker; å ha orden i regnskap, så hvorfor ikke velge det ene fremfor det andre, når utdanningen er like lang, og man kan ende opp med noe "bedre"?!

 

Men, noen som vet noe spesielt om disse to yrkene, som kan si noe spesielt?

 

 

Takker så meget! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger å ta bachelor i Adm/øk til høsten for å gå retningen mot regnskapsfører. Er ikke helt sikker på lønnstallene, men tror ikke lønnen som revisor etter bachelor i revisjon er så veldig forskjellig fra lønnen som regnskapsfører.

Lønnen som regnskapsfører øker vell også når du etter 2 år blir autorisert regnskapsfører?

 

Med bacheloren i Adm/øk kan man vell også ta en master i Revisjon hvis man ønsker og dermed være utdannet statsautorisert revisor? Da er nok lønnen litt høyere enn som regnskapsfører kan jeg tenke meg. Men mye angående lønnen avgjøres vell mest hvor man jobber, man kan jo starte for seg selv etter at man har blitt autorisert regnskapsfører....

Lenke til kommentar

Har vurdert disse to yrkene selv, men lønna er noenlunde lik for begge yrkene. I følge utdanning.no så er gjennomsnittslønna for en revisor (Kilde: SSB 2008):

 

I varehandelen 36 654 kroner

Tollrevisor 29 685 kroner

Spesialrevisor 35 968 kroner

Skatterevisor 30 228 kroner

Ligningsrevisor 29 534 kroner

 

I følge utdanning.no, som igjen har hentet statistikken fra SSB, 2008, er gjennomsnittslønna for en regnskapsfører 35.760 kroner pr. mnd .

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/regnskapsforer

Lenke til kommentar