Gå til innhold

Regnskapsfører, eller revisor?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg studerer og går nå mot å bli regnskapsfører.. vuderer å bytte linje til å bli revisor!

 

Hvorfor? Litt pga at jeg tror(!) de tjener (en del?) bedre, samt at det høres "finere" ut.. litt overfladisk kanskje, men allikevel, det er begge innen samme "område" av det jeg liker; å ha orden i regnskap, så hvorfor ikke velge det ene fremfor det andre, når utdanningen er like lang, og man kan ende opp med noe "bedre"?!

 

Men, noen som vet noe spesielt om disse to yrkene, som kan si noe spesielt?

 

 

Takker så meget! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger å ta bachelor i Adm/øk til høsten for å gå retningen mot regnskapsfører. Er ikke helt sikker på lønnstallene, men tror ikke lønnen som revisor etter bachelor i revisjon er så veldig forskjellig fra lønnen som regnskapsfører.

Lønnen som regnskapsfører øker vell også når du etter 2 år blir autorisert regnskapsfører?

 

Med bacheloren i Adm/øk kan man vell også ta en master i Revisjon hvis man ønsker og dermed være utdannet statsautorisert revisor? Da er nok lønnen litt høyere enn som regnskapsfører kan jeg tenke meg. Men mye angående lønnen avgjøres vell mest hvor man jobber, man kan jo starte for seg selv etter at man har blitt autorisert regnskapsfører....

Lenke til kommentar

Har vurdert disse to yrkene selv, men lønna er noenlunde lik for begge yrkene. I følge utdanning.no så er gjennomsnittslønna for en revisor (Kilde: SSB 2008):

 

I varehandelen 36 654 kroner

Tollrevisor 29 685 kroner

Spesialrevisor 35 968 kroner

Skatterevisor 30 228 kroner

Ligningsrevisor 29 534 kroner

 

I følge utdanning.no, som igjen har hentet statistikken fra SSB, 2008, er gjennomsnittslønna for en regnskapsfører 35.760 kroner pr. mnd .

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/regnskapsforer

Lenke til kommentar

Jeg jobber som regnskapsfører i et selskap som primært driver med revisjon.

 

Selskapet jeg jobber i ansetter primært revisorer med master i revisjon og regnskap, selv om en bachelor også gjør deg til revisor. Lønnsnivået hos revisorer er noe høyere enn hos meg som er regnskapsfører. Dette fordi det primært er en vanskeligere jobb. For å lykkes som revisor må du ha talent til det. Jeg har blitt fortalt at det er noe du enten har eller ikke har, det er vanskelig å tilegne seg det.

 

Jeg har også stått ovenfor valget du har nå, velge mellom å bli regnskapsfører eller revisor. Jeg valgte regnskapsfører fordi det passer meg best som person. Jeg liker ikke å jobbe mye, jeg liker ikke å være mye ute hos kunde. Jeg liker meg på kontoret, jeg liker noe som er middels vanskelig, jeg liker til en viss grad forutsigbarhet i hverdagen. For meg er jobben primært bare en aktivitet for å finansiere livet. Jeg føler at revisorene hos oss er med "glad" i jobben sin enn hva jeg er.

 

Jeg tjener 450.000 i året uten å jobbe et sekund mer enn normalt arbeidstid. Har betalt overtid. Jeg er ikke autorisert, men den regner med å ha autorisasjon innen sommeren.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Bra at folk som faktisk driver med det trådstarter faktisk svarer.

Håper du kan svare på noen flere spørsmål jeg har lurt på Peterman.

 

- Hvordan vil si forskjellen på lønnen innad i bransjen er? Er 450 000 ett nivå de fleste regnskapsførere ligger på? Har du mye ansinitet?

 

- Hvordan er det med tillegg som bonuser osv?

 

- Hvordan er lønnsforskjellen og forskjellen på arbeidsoppgaver som regnskapsfører kontra autorisert regnskapsfører?

 

- Hvordan ser du muligheten for å starte eget som autorisert regnskapsfører?

 

- Kan du kjapt si litt om de forskjellige arbeidsoppgavene du har i jobben din?

 

Håper du kan svare på noen av disse i hvertfall.

Jeg har akkurat søkt på adm/øk og ser for meg å jobbe som regnskapsfører en gang i fremtiden:) Har jobbet mange år i arbeidslivet og er kommet litt på samme som deg at jobben er for å finansiere livet. Det er en selvfølge at man kan tjene mye hvis man jobber veldig mye, men da går det på bekostning av livskvaliteten. Man skal jo faktisk ha tid til å bruke de pengene man har tjent...

Lenke til kommentar

Bra at folk som faktisk driver med det trådstarter faktisk svarer.

Håper du kan svare på noen flere spørsmål jeg har lurt på Peterman.

 

- Hvordan vil si forskjellen på lønnen innad i bransjen er? Er 450 000 ett nivå de fleste regnskapsførere ligger på? Har du mye ansinitet?

 

- Hvordan er det med tillegg som bonuser osv?

 

- Hvordan er lønnsforskjellen og forskjellen på arbeidsoppgaver som regnskapsfører kontra autorisert regnskapsfører?

 

- Hvordan ser du muligheten for å starte eget som autorisert regnskapsfører?

 

- Kan du kjapt si litt om de forskjellige arbeidsoppgavene du har i jobben din?

 

Håper du kan svare på noen av disse i hvertfall.

Jeg har akkurat søkt på adm/øk og ser for meg å jobbe som regnskapsfører en gang i fremtiden:) Har jobbet mange år i arbeidslivet og er kommet litt på samme som deg at jobben er for å finansiere livet. Det er en selvfølge at man kan tjene mye hvis man jobber veldig mye, men da går det på bekostning av livskvaliteten. Man skal jo faktisk ha tid til å bruke de pengene man har tjent...

 

- Jeg har ikke veldig lang ansinitet. Litt over 2 år. Hvordan min lønn er i forhold til resten av bransjen vet jeg ikke. Sikkert mange som tjener mer enn meg, men som også legger mer i jobben enn hva jeg gjør.

 

- I tillegg til fastlønn er det betalt overtid og diverse goder som fri telefon og diverse forsikringer. Har også mulighet for prestasjonsbasert bonus, eller generell bonus hvis sjappa går bra.

 

- Forskjellen på arbeidsoppgavene er vanskelig å skrive noe om. Hos oss er vi et team på 3 personer, hvor en er autorisert regnskapsfører. Vi gjør stort sett det samme på daglig basis, men den med autorisasjon er ofte prosjektansvarlig Lønnsforskjeller vet jeg ikke så mye om.

 

- Regner med å ha autorisering i løpet av sommeren. Ser det som svært usannsynlig at jeg starter noe for meg selv. Er alt for glad i fritiden min til det. Trives best med å jobbe for noen.

 

- Regnskap fra A til Å. Bilagsføring, rapportering, avstemning, lønn osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...