Gå til innhold

Amatørvideo


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser har tenkt å lagen en liten kortfilm. vi tenker oss ca 15-20min. Dette blir ikke noe million prosjekt. heller bare noe å surre med i sommeren.

Finnes det noen sider om dette ommrådet?

Hvor kan jeg finne et manus, ideer til et eller et eksemplel manus

det skal overhodet ikke brukes til komersielt bruk.

 

blir det enklest å leie et dv kammera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du leier et kamera må du binde deg for en stund, noen steder er det 6 mnd. og andre steder er det mer.

Det som er bra er at kameraet da er forsikret, noe dere burde fikse hvis dere skal låne av en venn eller noe.

 

Når det angår manus og sånt, kan dere kansje bruke en gammel stil en av dere har skrevet eller no.

 

Slike filmer blir mye bedere hvis man bruker sin egen kreativitet, noe jeg ikke anbefaler er å etterlingne Jackass, Badneighberhood eller CKY.

Det er massevis av folk som har gjort det før, og det kan gå galt..

 

Ellers kan dere prøve å filmatisere en novelle som dere finner i norskboka (hvis noen gidder å åpne den). Disse er jo korte og greie, så det kunne egentlig bli bra.

 

Jeg ønsker dere lykke til med filmings prosjektet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På Futurama Season One-DVD'en har de lagt med dreieskiver til et par episoder. De er jo riktignok ment for animasjon, men de er ufattelig logiske og oversiktlige og funker!

Det er 3 ruter per (liggende A4) side til tegninger og under kan du skrive inn "action", "dialog" osv.

Lenke til kommentar

dersom ingen av dere har laget film før, er det behagelig å sette i gang uten å skrive manus. Sett dere sammen og lag et synopsis, det er godt nok, for det viktigste er at prosjektet er spontant.... OG at det faktisk blir ferdig.

 

Mine første kortfilmer var selvfølgelig action og absurd-humor....-action. Det er som oftest morsomt å lage noe som man veit vil slå bra an hos publikum, og det gir som oftest en godvilje til å fortsette når folk liker det dem ser. Dette vil i praksis si at om dere hermer etter hollywood-sjangrene eller lager parodi på filmer folk har sett før, vil det gi god publikumsoppslutning.

 

Altså viktigst: få alt FILMET, hvor lang tid dere bruker på redigering har ikke så mye å si, siden råmaterialet for alltid vil være der. Bare få ferdig selve filmbiten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...