Gå til innhold

3x stryk på oppkjøring


dico

Anbefalte innlegg

Jeg lurer nå på hvilke rettigheter man har.

 

Min eks strøk i dag for tredje gang på oppkjøring til bil. Hun har hatt to kjøreskoler som har ment at hun var klar alle gangene. Etter 2. gangs stryk fikk hun spesiellundervisning med gratis kjøretimer fra skolen.

 

Men i dag strøk hun for tredje gang. Hver gang har vært på helhet, hvor sensorene ikke kunne gi noe spesiell grunn. Alle kjørelærerne er sterkt uenige i hva sensorene har skrevet på konklusjonen.

 

Jeg har selv kjørt 10-15 timer med henne og har ingenting å sette fingeren på, selv etter jeg har kjørt mange år på vegen. Begynner å lure på om dette kun er for å tjene penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "bekjent" strøk to ganger, og læreren mente at han var klar begge gangene.

 

Det handler kanskje om nervøsitet. Hun kjører kanskje annerledes når det sitter en musestille surpomp der og analyserer alt hun gjør, enn når den hyggelige kjørelæreren sitter der.

Nervøsiteten gjør at hun kjører dårligere.

 

Rent evolusjonsmessig virker det meningsløst at man skal ha en nervøs-modus som gjør at man jobber DÅRLIGERE når det virkelig teller... Kanskje Darwin tok feil? Men det er en helt annen sak.

 

Jeg støtter forslaget om å ta med kjørelæreren. Han kan sitte i baksetet. Da har hun et vitne til alt hun gjør, som enten kan forsvare henne, eller forklare henne hva sensoren mente med "helhetsvurdering".

Men det er uansett sensor som har det siste ordet.

 

 

Jeg er forresten imponert over at hun fikk gratis oppfølging fra skolen. Hva gikk denne ut på?

Jeg er vant til at ingenting er gratis.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Veldig kjedelig å stryke flere ganger på denne prøven. En ting som ikke er nevnt ennå er at hun har rett på skriftlig tilbakemelding på hvorfor hun strøk. Her er utdraget fra Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.:

 

§ 29-7. Resultat av prøven

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet.

Dersom en teoretisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten etter ønske få tilbakemelding der det framgår hvilke tema som er besvart galt.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

 

Som andre har sagt har du også rett til å ha med kjørelærer i bilen under oppkjøring. Det vil nok hjelpe litt på nervøsiteten, men kjørelærer kan ikke påvirke sensor på noen måte utenom at sensor psykisk vet at det er andre faglærte i bilen.

 

Når du har strøket to ganger, kan du fra tredje oppkjøring kreve at du har to sensorer i bilen. Det er ikke sikkert det hjelper på nervøsiteten, men det vil nok gi en mer rettferdig vurdering siden begge sensorene må bli enige. Merk at selv om Statens Vegvesen kanskje prøver seg på å overtale henne til å ikke ta to sensorer, er dette noe hun har krav på:

 

§ 29-9. Ny prøve etter underkjenning

Når karantenetiden etter § 29-1 tredje ledd er over kan kandidaten gå opp til ny prøve. Kandidaten må selv bestille ny prøve hos regionvegkontoret.

Dersom kandidaten ønsker det og intet særlig er til hinder for det, kan ny praktisk prøve avholdes for en annen sensor enn den som vurderte den tidligere prøven. Dersom kandidaten har strøket to ganger, kan kandidaten kreve at neste prøve avlegges for to sensorer.

 

Lykke til!

 

Full disclosure: Ifølge forumets regler må jeg fortelle at jeg er medeier i prove.no, som driver med teoriprøver for blant annet bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...