Gå til innhold

Spørsmål om bruk av HDMI mellom PC og Skjerm.


ScudNor

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte for litt siden ny PC, med ny skjerm. Har egentlig ikke så mye peiling på navn på kabler osv, men har forstått det sånn at kabelen jeg har nå er av typen "DVI", sånn helt vanlig kabel.

 

Skjermen min: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500749

Skjermkortet mitt: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518734

Lydkortet mitt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343991

 

Snakket med en kompis som påstod at dersom jeg kjøpte en HDMI-kabel og koblet den mellom PC-skjerm og skjermkort så kom skjermbildet til å bli bedre. (Skjermkortet har 2 DVI uttak og 1 mini HDMI uttak. PC skjermen har en av hver).

 

Snakket så med en annen som påstod at det ikke gjorde noen forskjell, og at det kun ga mening dersom jeg skulle bruke innebygde høytalere i skjermen, eller dersom jeg skulle koble til høytalere/headset til eventuelle "mini-jack" uttak i skjermen. Men det ble jo bortkastet ettersom jeg har lydkort i PCen.

 

Hva er rett?

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å bruke HDMI da dette gir bedre bilde bildekvalitet.

Både skjermen og skjermkortet ditt støtter såkalt FULL HD oppløsning (1920 x 1280 pixler).

 

HDMI kan bære både lyd og bilde, men bruk lydkortet ditt til lyd.

Men har du ingen "ordentlige" høytalere enn de som er innebygd i skjermen?

I såfall bør du kjøpe deg et sett og bruke lydkortet til disse.

 

Uansett er det totally worth it å investere/bruke HDMI, etter min mening.

Lenke til kommentar

er det nå slik at du kan overføre lyden intern inne i skjermen fra HDMI kontakten til høyttalerene.

 

HDMI = DVI+lyd .

du vil oppnå akkurat det samme ved å koble DVI til skjerm

og så koble en lyd-kabel mellom pc og skjerm.

 

for øvrig så er det sjelden det er noen spesielt gode høyttalere innebygd i dataskjermer.

egenlig så er jeg ganske sikker på at det ikke finnes noen dataskjermer med gode høytalere

Lenke til kommentar

Har et billig 2.1 høytaler-sett fra creative. Har planer om å oppgradere senere da.

Ellers bruker jeg Steelseries Siberia V2 Headset. Begge kobles direkte i PCen. Jeg har null interesse av å bruke skjermens høytalere. Jeg er kun ute etter bedre bildekvalitet.

Dersom dere sier at HDMI kabelen kan gjøre bildekvaliteten bedre, så kjøper jeg en. Hva er konklusjonen deres? :p

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar
Anbefaler deg å bruke HDMI da dette gir bedre bilde bildekvalitet.

Det gir da ingen mening at HDMI gir bedre kvalitet enn DVI. HDMI gir full HD, men DVI kan jo gi atskillig mer.

HDMI er beregnet for TV bruk, DVI er for PC bruk. HDMI kan gi problemer med overscan og underscan, og da blir jo PC bildet dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...