Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjøper du det du kjøper?


Techpoint

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt litt på hva som får folk til å ta de valgene de gjør, ikke for at folk gjør dumme valg, men kan jo være forskjellige prioriteringer og slik selvfølgelig..

 

Men hvorfor kjøper folk en cd-spiller eller forsterker til 699,- fremfor en som koster 2000,- eller 4000,- for den saks skyld, er det kun økonomi som bestemmer, er det kvantitet? (at man vil ha alt med en gang, spiller, høyttalere sub osv)

Eller er det noe helt annet?

 

 

Tør du svare på hvorfor du har kjøpt det anlegget du har, eller er i ferd med å kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte først en liten pakke med spiller og høyttalere pga. pris og pga. at jeg hadde ingenting i bilen fra før, men jeg skal sakte men sikkert oppgradere etter hvert som jeg får nok penger. Har monoforsterker nå. Kjøpte den fordi jeg fikk tilbud om å kjøpe den brukt. Så det blir sub etter hvert. Etter det blir det kanskje bedre komponentsett og en 2-kanals forsterker. Grunnen til at jeg prioriterer sub foran komponentsett og forsterker, er at jeg allerede har monoforsterkeren.

Oppsummering: det som betyr mest for meg, er nok prisen i forhold til hva jeg får.

Endret av badahl91
Lenke til kommentar

Det hele startet da jeg fikk et 'tilbud' om å kjøpe noe bilstereo

av en god kompis av meg. Han skulle ha 2500,- og da fikk jeg:

 

-4 mnd. brukt subwoofer (se signatur)

-4 mnd. brukt monoblokk

-4 mnd. brukt spiller

 

Også skulle han 'innstallere' det for meg inkludert i prisen.

Det var første gang jeg ble introdusert til noe med bilstereo,

hadde ikke peiling. Men stolte på han, at det var et bra tilbud.

I ettertid må jeg innrømme at 2500,- var en helt grei pris på det. :)

 

Jeg syntes det trøkka bra, og det var en klar bedring i lyden/bassen.

Men jeg hadde fortsatt originale høytalere, og fortsatt veldig lite peil.

Etterthvert fikk jeg tilbud om to Clarion 6x9-høytalere av en kollega,

de var ubrukt og i original eske - "300-wattere" - skulle få de for 400,-

Jeg takka ja (i ettertid lærte jeg at sub + 6x9'ere i hattehylla er fyfy).

Deretter var det på tide med nye høytalere foran også, "frontsett", og

jeg dro til Strømmen Bilradio for å finne et billig 5.25"-sett til ca. 800 kr,

fortsatt ikke så erfaren siden jeg trodde det var en grei pris på frontsett.

Endte da med å bli overtalt til å gå for et Alpine type G-sett, kroner 1500,-

og det har jeg aldri angra på. Hvertfall ikke når jeg kjøpte en Alpine-amp

til 800,- (brukt!) og hørte hvor bra oppgradering det var. Ikkeno billig dritt!

 

Videre ble jeg overtalt av folk, stort sett herfra, til å hive ut 6x9'erne og

etterhvert ble jeg overbevist. Jeg hev de ut, og angra på hullene jeg lagde

i hattehylla mi. Men angra ikke på at jeg fjerna de, og brokobla 4-kanaleren.

Det er alltid noe man kan oppgradere, og det har kanskje gått litt til hue på

meg men jeg bytta først ut A/D/S-monoblokka til enda en god Alpine blokk,

og på toppen av det hele har jeg nå også oppgradert frontsett, til et svin dyrt

frontsett fra Polk. Men det angrer jeg ikke på i det heletatt. Makan til lyd altså! ;)

 

Det stopper nok ikke der. Blir vel til at jeg bytter ut sub og spiller snart også. :roll:

Men synes jeg ikke er den verste til å bruke tid/penger på det. Har gjort flere

gode kjøp av private personer, og ikke brukt mere enn 8000,- tilsammen...

 

Oi, ble litt langt dette. Men da skjønner man

hvertfall hvor mye bilstereo betyr for meg... :love:

 

Oppsummering: det som betyr mest for meg, er nok prisen i forhold til hva jeg får.

 

Tenker det samme selv ^ Kjøper stort sett brukt for å utnytte pengene...

Men jeg ofrer gjerne noen kroner for å få "det lille ekstra" jeg ønsker å ha.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper det jeg kjøper fordi det er sjeldent, kvalitets komponenter, ser kult ut og unikt.

 

Kjøpte meg dette:

 

Pioneer P800PRS spiller fordi den er en DSP spiller med mulighet for å kjøre frontsettet aktivt. Fikk levert en P880PRs spiller istedet, det er modellen før den jeg bestilte. Eneste forskjellen er frontplata (display og knappene) som er børstet alu på den gamle og børstet alu lakka svart på den nye. Ellers er de helt like. Men det ser ut som jeg får butikken til å overføre tilbake litt penger, så det er helt greit.

 

Hifonics XX Colossus II monoblokk som gir 3200W rms, kjøpte denne fordi jeg har lyst på en kvalitets forsterker som er sjelden i Norge og fordi jeg fikk den til en ganske bra pris brukt. Ser vanvittig bra ut også i massiv aluminium som er børstet.

 

to Fi Q 18" subwoofere. Disse er håndbygde i USA, utrolig bra kvalitet, utrolig bra pris og man får en vanvittig fin lyd fra dem.

 

Soundstream Reference 4.920 fordi det er en 4 kanaler som gir vanvittig bra lyd, den gir 4x145W rms i 4 ohm, ser utrolig bra ut og den er så vidt jeg vet usett i Norge. Denne skal kjøre frontsettet aktivt. Gleder meg til lyden.

 

Infinity Kappa Perfect 6.1 frontsett fordi jeg elsket lyden av dem.

 

Kicker og Stinger kabler, terminaler, sikringer etc fordi dem ser bra ut, er skikkelig kvalitet, og kablene er vanvittig myke.

 

Iraggi høy strøms dynamo som leverer 180A, kjøpte denne fordi den er billig, bra og jeg har behov for ekstra lading i bilen.

 

CTEK XS 25000 lader, fordi den har bra rykte på seg, fikk den billig brukt og den kan lade opp til 500Ah med batterier.

 

Eneste som mangler nå er batterier, som jeg er fortsatt usikker på hvilket merke jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Infinity Kappa® 52.7i - fordi jeg den faktisk passer i brønnen i bilen, som er veldig liten. og den gir bra lyd

 

Infinity REF-1012T - hørt mye positivt om de, er ganske fornøyd med den

 

Pioneer DEH P-6000UH - klart og fint display å se på, mulighet for Ipod, nok kraft til å drive høytalerene.

 

pioneer ts-wx77a - fordi det er plass og den er ganske kraftig. gir mer enn nok bass

 

det jeg lekker vekt på er at det ser anonymt ut, passer fysisk i bilen(liten bil) og gir bra lyd.

største problemet jeg har er at elementet i døra kommer borti plastik-dekselet når jeg skrur opp litt, det ødelegger lyden ganske mye.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Pioneer 4000UB før jeg fikk bil, monterte denne da jeg fikk bil. Så kjøpte jeg noen lusne 4" coaxialer. Så fikk jeg forsterker for å drive høyttalerne bak.

 

Så slo jeg på stortromma å fyrte ny spiller, front, og bakhøyttalere til en del tusen. Så kjøpte jeg sub, og forsterker i ettertid. Har lært at man ikke skal kjøpe dårlig 2 ganger, men kjøp bra 1 gang :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg en 1 din spiller fra Alipne til 8000,-, Kicker 12"L52 kasse med en 2600w rms forsterker 80000,-. 4x6*9 høytalere fra Alpine 3700,-(ca), 2* 2 kanals forsterkere fra GAS 2800,-...

 

Dette kom for det meste av spontane kjøp litt rundt omkring når jeg fikk lønn, feriepenger osv...

 

Alpinen valgte jeg fordi man har utrolig mange muligheter med den og hvem digger vel ikke touch skjerm og kunne se på film mens man kjører? kjøpte meg også en parrot bt sak til den (1300,-) som fungerte utrolig bra med Sony Ericsson, streame musikk og alt.

 

Kickere? Idiot vil mange si... Jeg vil si at de beveger en UTROLIG mengde luft i en combi bil og rister litt ekstra i trommehinnene.

 

Gas forsterkerne plukka jeg opp når jeg skulle kjøpe tv i Sverige.

 

Alpine høyttalerne fikk jeg sansen for etter at vi hadde de i russebilen vår i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...