Gå til innhold

"Dropper" S-ATA.. Trenger litt guidance her...


jevli

Anbefalte innlegg

Hei :) Skulle formatere PCen til kjæresten min idag.

En "Acer Aspire 5290G" med Windows Vista på... Skulle installere Windows XP isteden.

 

Da jeg skulle boot'e fra XP-CDen, fikk jeg opp en feilmelding om at det ikke fantes harddisk... Dette var fordi det er en S-ATA-harddisk på PCen.

 

Jeg gikk inn i BIOS og endret innstillingene fra AHCI til IDE på harddisk configuration. Da fungerte booting, formattering og installering helt fint.

 

Nå kjører jeg altså Windows XP med IDE-settings på en S-ATA harddisk. Alt ser ut til å gå bra så langt... Har prøvd å endre tilbake til AHCI-settings i BIOS'en men da fikk jeg blåskjerm da den skulle load'e Windows XP...

 

 

Så hva er greia her? Vil harddisken fungere tregere nå enn hvis jeg hadde installèrt S-ATA-drivere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler støtte for Native Command Queving, altså at den kan sette kommandoer i kø for bedre utførelse og kjøre kommandoene i den måten som gir best ytelse ved bruk av IDE modus.

Og du sliter med å legge inn AHCI i etterkant om du ikke har en alternativ kontroller som er IDE modus som du kan ha disken tilkoblet mens du legger inn driveren.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg kan jo alltids legge inn S-ATA driverne inn på XP-platen min bruker nlite) og formatere PCen på nytt.. Er det noe vits?

 

En annen ting, jeg vurdèrer å formatere igjen for å kjøre Windows 7 isteden... Har Windows 7 S-ATA drivere med i bootingen?

Lenke til kommentar

Det må du selv vurdere, personlig kjører jeg enten IDE eller RAID selv, akkurat nå har jeg RAID modus aktivert.

Men om Windows 7 har SATA driverne vet jeg ikke, det er IKKE felles driver for all SATA, denne driveren er unik for hver type kontroller.

En driver til Intel ICH8 til ICH10R for eksempel, og en annen for AMD sine sørbruer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...