Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK Nett-TV og OL2010@Vancouver


Anbefalte innlegg

Hei,

 

som utenlandsstudent er det greit å få meg seg norske nyheter av og til, som kan streames fra NRK NETT-TV. I dag så jeg denne artikkelen:

http://www.nrksport.no/meisterskap/vancouver_2010/1.6989968

Bor du i utlandet, eller sitter på en utenlandsforbindelse i Norge, kan du oppleve at noen av programmene i Nett-TV ikke er tilgjengelig under OL i Vancouver.

 

Jeg har gledet meg til OL en god stund, men når jeg leste det ble jeg (små) forbanna :-P Det er fordi hele norske sendinger, som nyhetene, med for eksempel 10 sekunder OL vil bli stengt av. Dermed lurer jeg på om det er noen som har en måte å "lure" systemet på, f.eks. ved å endre min utgående IP til norsk? Eller noen annet måte?

 

Takk for hjelpen :blush:

 

PS: Har tidligere prøvd "Hide IP"-program, men vil ikke 'gjemme' meg... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår godt at man blir forbannet, men skyld ikke på NRK. Det er rettighetshaver - her faktisk IOC som har satt betingelser at "nett-TV" ikke skal kunne vises utenfor det landet som har en gitt rettighet. SVT Play (SVT sitt nett-TV) har akkurat samme begrensingene (ja det gjelder omtrent alle).

 

Så en proxyserver hos en med fiber i Norge er eneste mulighet, som la7dfa.com så klart presiserer.

Lenke til kommentar

Forstår at det har med rettighetene å gjøre, men er jo litt kjipt da må jeg ærlig kunne si.

 

Jeg har fiber i hjemme i Norge, hvordan kan jeg sette opp en proxy på min XP maskin der? Hadde håpet på en step-by-step process som noen har prøvd før og det fungerer, ikke bare "google it", noe jeg har gjort og der er det mye 'tull' innenfor det å ha det på egen (XP) maskin. :confused:

 

På forhånd tusen millioner takk!

Lenke til kommentar

En grei måte hvis du har en Linux maskin (det holder fint med å kjøre en virtuell maskin med f.eks. VirtualBox) er å åpne SSH-tilgang til den maskinen i routeren din (i Norge), koble til maskinen med SSH fra din maskin i utlandet med PuTTY og konfigurere PuTTY til å sette opp en tunnel og så konfigurere browseren din til å bruke PuTTY som en SOCKS proxy. Det høres litt avansert ut, men er faktisk ikke så vanskelig å sette opp. Det kan hende det finnes SSH servere for Windows også, det vet jeg ingenting om, men si så fall slipper du å lage en Linux-maskin. Fordelen med dette oppsettet er også at all trafikk mellom maskinen du surfer på og maskinen hjemme i Norge vil være kryptert.

 

Kort fortalt så kommer du langt hvis du googler på "ssh tunnel putty" tenker jeg.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Den enkleste måten: Sett opp en PPTP VPN server. Windows XP har til og med innebygget støtte for det - trenger ikke laste ned et eneste program.

 

http://wireless.gumph.org/content/6/4/011-...p-vpn-user.html (følg hele guiden, 3 sider)

Eventuelt: http://www.onecomputerguy.com/networking/xp_vpn_server.htm

 

Merk at du må åpne port 1723, og aktivere PPTP passthrough i ruteren/brannmuren.

 

For å koble deg på fra klient-pcen og få norsk IP, lager du bare en ny tilkobling på samme måte, bare at du velger "Connect to the network at my workplace" i stedet for set up an adavenced connection.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...