Gå til innhold

Hjelp til å lage PC-bord i laminert glass....


PrayingMantis

Anbefalte innlegg

Jeg så på et program igår kveld på Discovery. Det er ikke Mythbusters, men det er nå en gang en skalla mann der (også) som utfører som oftest stunt, men det er ofte innom fysikk og diverse slikt også.

Der viste de forskjellen på vanlig og herdet glass, slikt som er i bilruter f.eks. Knuser det så går ikke herdet glass i tusen biter og bare faller fra hverandre. Det knuser, men holder strukturen.

 

Det han karen gjorde, var å teipe kantene(hvilket er svake) rundt det hele, tok så en hammer og en spiss gjenstand, og slo mot kanten. Hele flaten splintret i en domino-effekt, og etterpå brukte de det som bordflate.

 

Dette er hva jeg selv ønsker å gjøre, men altså som overflate til kontorpult/pc-bord.

 

Spørsmål:

 

Må overflaten over det hele etterbehandles på noen måte fordi det er skarpe kanter man kan kutte seg på, eller kan man fint bruke glassflaten som den er ?

 

En bilrute funker dårlig ettersom den er buet, så en plan herdet glassflate må skaffes. Slikt er dyrt har jeg hørt, men hvor dyrt er jeg usikker på. For min del spiller det null rolle om flaten er slitt, ettersom den skal knuses uansett.

Hvor får man tak i slikt brukt, og eventuelt hva bruker man for å få en jevn overflate, om det blir en overflate med masse skarpe kanter ?

 

Har ikke eksakte mål, men la oss ta utgangspunkt i en flate på 4x1meter f.eks

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der vist de forskjellen på vanlig og herdet glass, slikt som er i bilruter f.eks. Knuser det så går ikke herdet glass i tusen biter og bare faller fra hverandre. Det knuser, men holder strukturen.

 

Glasset i bilruta er laminert, herdetglass vil knuse i tusen knas :) Trur ikke jeg tar feil :cool:

 

Dessuten så vill det bli skarpe kanter på selve glassflata om du bruker en "bilrute". Har erfaring der, var med i en elgkrasj der ruta knuste, formen var hel men tusen knas. Strøyk hånden over for å kjenne åssen rutens struktur var, skarp som fy skal jeg love :)

Lenke til kommentar

Herdet glass jo.

 

Tanken min er kun å få effekten dette gir, altså utseende. Om man f.eks lager en ramme til denne knuste flaten, heller en eller annen harpiks(resin) over dette for å forsterke igjen, som så er gjennomsiktig, kan være en tanke.

Er derfor jeg hører her inne. Effekten av knust glass til overflate, men som også kan brukes som kontorpult.

 

EDIT: Ok, herdet laminert glass takk ;)

 

Må da være noen firmaer jeg kan kontakte for å få kunnskap om slikt ?

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Da er det bedre med 3 plater glass, hvor du knuser den mitterste.

Får du tak i en rute som er laminert flere ganger så holder den seg hel.

Ellers så vil den falle ifrahverandre om du tar på den.

 

Husk hørselsvern, en rute på gardemoen smalt da den skulle monteres, montøren ble døv og fikk sjokkskade, 160db+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...