Gå til innhold

Oppstart av bedrift, dagpenger, næringsfaglig vurdering osv.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For å gjøre en lang historie kort: Jeg oppfyller kravene for å motta dagpenger, men har ingen planer om å drive dank.

 

Jeg vil "starte firma" og motta dagpenger i oppstartsfasen. Jeg er lydtekniker, men kan tenke meg å gjøre endel forskjellige ting:

 

Jeg vil starte lydstudio. Jeg har allerede både det meste av utstyret jeg trenger og leiekontrakt på lokalet, trenger bare klienter.

 

Jeg har allerede en avtale om endel turnéjobber i løpet av sommeren og høsten, og kan også tenke meg å gjøre lyd på konserter og events hvis jeg ikke får nok jobb i studioet. Også har jeg endel idéer til artikler jeg vil skrive for et blad, og jeg har fått etpar forespørsler om jeg kan være gitarlærer kanskje en dag i uka.

 

Jeg har også etpar idéer til gitarutstyr som så vidt jeg vet ikke finnes på markedet i dag, som jeg vil lage og selge, og jeg kan utføre modifikasjoner på diverse gitarutstyr og lydutstyr.

 

---------

 

Jeg har lest at man kan få dagpenger ved oppstart av bedrift hvis man først får en næringfaglig vurdering.

 

Men det er sikkert ikke noen god idé å gå til dem og si at jeg vil gjøre alt det her på en gang. Og det er kanskje heller ikke så lurt å gjøre alt det her på en gang hvis jeg i tillegg vil ha tid til å sove om natta...

 

Så hva bør jeg egentlig satse på?

 

jeg har forsåvidt allerede et foretak registrert, og jeg tror dette må legges ned før det så startes et nytt foretak, siden man kan bare få dagpenger ved nyetablering. Er det noen ventetid fra man har lagt ned et enkelpersonsforetak til man får lov å starte nytt?

 

Eller kan dette regnes som en nyetablering all den tid jeg ikke har hatt noe aktivitet på dette firmaet hittil i år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...