Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg tjukk - Eller bare litt småtjukk? :-)


Gjest SexyDude91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overflødig fett er aldri sundt. Dermed vil fete mennesker aldri være sunne. Man kan være tykk og ha god kondisjon, føle seg bra og alt annet som man forbinder med god helse, men man har fotsatt fettet som trekker ned.

Så dersom en som regnes som overvektig trener hver dag og spiser sunt, så er han usunn fordi han har litt mye fett på kroppen? Dette er ikke helt riktig. Dersom du bare er lett overvektig så kan du likevel kvalifisere til å være sunn med godt kosthold og trening. Selvsagt så vil ikke de med kraftig fedme uansett kvalifisere til å være sunne, men de som bare er småfete kan det.

Lenke til kommentar
Han er jo ikke "feit". Jeg liker ikke ordet feit, men ja, jeg var "feit", veide 105 kg (183cm). Jeg veier nå 62 kg, og jeg har ikke noe problem med å skille mellom lubben, overvektig kraftig overvektig osv (det du kaller feit). Når man begynner å nærme seg fedme, da vil jeg si at man er ekstremt overvektig (eller feit om du vil), trådstarter er ikke SÅ overvektig.

 

Men, han har ikke vondt av å gå ned et par kg, det er best på langt sikt, det er ikke bra for helsen å være overvektig,og det er akkurat det Trådstarter er, overvektig, men ikke feit. :)

I motsetning er du veldig tynn, er ikkje sundt det heller.

 

 

1. Det er ikke noen "d" i sunt.

2. Da skal man være veldig tynn, og atpåtil ikke få i seg det man skal av kalorier daglig. Jeg får i meg ca 2500-2700 kcal daglig, og har ikke noen helseproblemer, jeg har faktisk ikke vært syk siden oktober 2008. Jeg var hos fastlegen nå i juli 2009, tok en del blodprøver, i og med at jeg ikke hadde vært hos han på år og dag. Jeg fikk en såkalt "clean bill of health", det kom ikke som noe sjokk, for jeg var klar over at helsen var bra :p

Lenke til kommentar
Om du trenger hver dag og spiser sunn, hva er sjangsene for at du er overvektig?

 

 

Sjansene er der, hvis man sliter med en sykdom som gjør det vanskelig å gå ned i vekt, eller at man evt. tar medisiner som gjør at du går opp i vekt eller hindrer deg i å gå ned i vekt. Det høres kanskje ut som en unnskyldning, men det er fakta, det finnes folk som ikke klarer å gå ned pga. sykdom og/eller medisiner.

 

Men, det er mange som bruker denne unnskyldningen, og da er det ikke lett å vite hvem som virkelig har dette problemet. Folk må få gjøre som dem vil, og har de lyst til å være overvektige, så for all del, jeg dømmer ingen. :)

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, har du to valg.

1. Bli enda fetere, drikke 10 liter øl eller 1 liter sprit i helgen, spise grandis og dritt mat. Legge på deg så mye at du skader helsen din.

2. Slanke deg, NÅ. finne ut hvor mange kalorier du skal ha på en dag, ligge 500 i underskudd og trene styrke og intervaller ved siden av.

 

Dette ble kanskje off-topic, men kan svare på spørsmålet ditt også.

 

Nei, du er ikke veldig fet, men om du fortsetter sånn, kan du bli veldig fet og skade helsen din.

Lenke til kommentar
Overflødig fett er aldri sundt. Dermed vil fete mennesker aldri være sunne. Man kan være tykk og ha god kondisjon, føle seg bra og alt annet som man forbinder med god helse, men man har fotsatt fettet som trekker ned.

Så dersom en som regnes som overvektig trener hver dag og spiser sunt, så er han usunn fordi han har litt mye fett på kroppen? Dette er ikke helt riktig. Dersom du bare er lett overvektig så kan du likevel kvalifisere til å være sunn med godt kosthold og trening. Selvsagt så vil ikke de med kraftig fedme uansett kvalifisere til å være sunne, men de som bare er småfete kan det.

 

Fete mennesker vil aldri være sunne ettersom det å være fet og det å være sunn er motsetninger. Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at jeg er enig i at man kan ha en sunn livsstil (f.eks en perosn som har endret livsstil og nå er på veg ned i vekt, får bedre kondisjon osv). Men man er ikke sunn hvis man er fet. Du kan ikke kalle en fet person sunn bare fordi han har god kondisjon. Faren min sykler og løper birkebeineren, men har fortsatt en god mage. Det er mulig dette blir subjektiv mening mot subjektiv mening, men i mine øyne er faren min en fet usunn mann med god kondisjon. Jeg kan gå så langt at jeg sier at han er i "god form" hvis han spør.

Lenke til kommentar
Definisjonen på overvekt er nokon som veg meir enn standaren for alder, kjønn og høgd.

Dei fleste som trener med tunge vekter er per definisjon overvektige, og ein del av denne overvekta kjem frå feitt.

 

TS: Rett deg opp og stram inn magen og legg ut nye bilder.

 

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) overvektig~vektig a2 som veier for mye en o- person

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Her fant jeg min definisjon. Hvor fant du din?

Lenke til kommentar

Jeg veier like mye som trådstarter og er kun 3 cm høyere. Grunnen til min vekt er muskler. Grunnen til trådstarter er fett. Derfor synes jeg din definisjon på overvekt er dårlig. Når du skriver "standard" hva mener du da?

 

En person som "veier for mye" er en person med for høy fettprosent. Dette vil jeg selv videreføre til å mene: En person med en fettprosent så høy at den påvirker helse. Du kan ikke nøyaktig sette en grense for dette. på samme måte som man ikke kan sette en standard for hva slags kvalifikasjoner som må være til stede for å kunne kalle en bil for rask.

Lenke til kommentar

Var ikkje klar over at vi visste vekta til TS, beklager.

Enig i at høg feitt% = overvekt, dumt av meg å sei noko anna.

 

 

Ifølge BMI som ofte blir brukt til å måle overvekt, sjølv om den har ein del manglar, ligg TS såvidt over normalen. Mao lubben. "Overvekta" vil dermed ha små innverknader på generell helse.

 

Det sagt, så er utvilsomt det beste TS kan gjere å få orden på kosthaldet, drikke mindre og byrje å trene.

Lenke til kommentar
Tja, kjem strengt tatt ann på kva du meiner med lettvintmat. Største ulempen er som oftast at dei inneheld for lite næring og/eller ei dårleg fordeling av protein, karbohydratar og feitt.

 

Ja, det var en dårlig formulering. Kyllingfilet og grønnsaker er lettvinn mat, men ikke usunt. Når jeg skrev lettvinn mat mente jeg hovedsakelig mat som ikke krever noen annen tilberedning enn å varmes opp. Under denne kategorien finner man ferdigpizza og venner, diverse fjordlands skit, nudler og mye annet rart. Wok grønnsaker og liknende er hederlige unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...