Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil drikke og trenger å løsrive meg, men har ekstrem-avholds-foreldre


Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen lov mot å drikke før man er 18 år, Det er ikke en gang en lov mot å kjøpe alkohol før du er 18, det er derimot en lov mot å selge og gi alkohol til folk under 18.

 

To helt forskjellige ting, en 16 eller 17 åring vil aldri blit straffet for å kjøpe eller drikke alkohol(de kan derimot bli straffet for offentlig berusning eller drikke offentlig) Som alle andre over 18 år.

 

Det er lov mot å gå gatelangs å drikke fra en vodka flaske uansett alder, akurrat som det er lov mot å gå gatelangs i stup fylla og lage bråk.

 

Men akten å drikke alkoholholdige varer enten øl, vin eller sprit er det ingen aldersgrense på.

Lenke til kommentar

Personlig syns eg du burde være åpen mot foreldrene dine.

 

Blant annet kan du jo prøve å diskutere (merk: viktig å være rolig og kontrollert) og si hvordan du føler det, og at du forstår at de ikke vil drikke alkohol, men at du har andre meninger. Spør dem heller om de vil at du kan prøve litt nå før du er 18 kontrollert, eller gå berserk på bursdagsnatten og drikke deg til pumping på sykehuset. Mine foreldre har i alle fall "belønnet" meg når eg har vært åpen og ærlig mot dem, og da heller vært mer åpne og forståelsesfulle tilbake. Når du derimot lukker deg for dem, så føler de gjerne at du går bak ryggen på dem, og da er det vanskeligere å gi deg frihet.

 

En annen ting er jo at du kan spørre om du kan få dra på fest, men holde deg edru, og neste helg spørre om det er greit at du drikker litt og, og ta det gradvis på den måten. Hvis de ser at du har kontroll og følger de begrensningene dere har blitt enig om, så burde de også være mer åpne.

 

Lykke til :)

 

Edit: Når det er sagt så er/var det ikke slik at eg fikk full stemplet godkjennelse på å værsegod å drikke, men eg var ærlig med hva eg gjorde, og det ble en litt mer nedtonet passiv forståelse i huset om at foreldrene mine var klar over det, og godtok det så lenge det ikke gikk over styr, samtidig som de ikke oppfordret, eller hjalp meg(se bort i fra henting hjem osv).

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Jeg fikk da heller aldri godkjennelse til å drikke alkohol før jeg ble 18 år. At foreldrene dine har den holdningen har ingenting å gjøre med om man er avholds eller ikke. Dersom foreledrene dine hadde gjort noe annet mener jeg det ville vært en svikt i oppdragelsen. Selvsagt skal foreldre sørge for at barna sine ikke bryter loven.

Helt enig.

 

 

Men: .... det er ikke det vi diskuterte :roll:

 

Det er jo nettopp det du diskuterte, foreldrene ville ikke ha latt barnet brut loven viss han drakk før han ble 18, da det nettopp ikke finnes noe lov mot det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...