Gå til innhold

[Løst]Excel - hjelp til å fjerne tekst i celler


Kaplan

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

 

Jeg har en lang liste (~1000) med navn som står i kolonne A. De er dumpet fra en eller annen database, og jeg skal forsøke å systematisere ting litt. Det er bare det at det er kommet med noen titler i navnecellene. Nesten alle kommer på dette formatet:

 

Fornavn Etternavn tittel tittel2

 

Noen få av dem har også mellomnavn. Poenget er at absolutt alle har tittel2, ganske mange har tittel. Begge titlene er alltid det samme ordet (tittel2 er ordet "konsulent", tittel er ordet "senior"). Det jeg vil er å få bort alle titlene, for de har jeg uansett i en annen kolonne. Noen som vet hvordan dette kan gjøres smertefritt? Har Excel 2003, om det har noen betydning.

Endret av orjanr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte ordentlig hva du mente, men jeg har et forslag:

 

Sorter kolonnene med de uønskede titlene alfabetisk. Da skulle alle "senior" og "konsulent" komme samlet og er lette å slette manuelt.

 

Går dette?

Skrevet

Poenget er at navnet og tittelen kommer i samme celle, bare med mellomrom mellom hvert ord.

 

Jeg har uansett funnet ut av det, i et lyst øyeblikk kom jeg på søkefunksjonen, der brukte jeg 'search and replace' med tittelen som søkeord og ingenting som erstatning. 'Replace all' - og vips, ferdig!

Skrevet (endret)

Trykk CTRL+B

Velg fanen "Erstatt"

Skriv " konsulent" i "Søk etter"

Legg merke til det ekstra mellomrommet

 

La feltet "Erstatt med" stå blankt.

 

 

 

....der var jeg vist for sein

Endret av BigBirdy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...