Gå til innhold

Boote ISO fil på nettverk?


Anbefalte innlegg

iLO er i grunnen bare et management kort, som kjører en liten webserver.

Denne snakker vanlig TCP/IP, og du kan koble en nettkabel rett inn i iLO interfacet.

Web-interfacet er relativt selvforklarende, men det krever login for å få tilgang til det. Ikke så rart, ettersom tilgang her nesten er ekvivalent med fysisk tilgang til serveren. (Du kan trykke svenskeknappen osv. via iLO)

 

For å finne login informasjon for iLO, må du se på en lapp, som i utgangspunktet hang på serveren da dere fikk den ny. Dersom denne lappen ikke finnes, må du vite hva som er konfigurert opp som brukernavn/passord, ellers tror jeg ikke du kommer inn på den i det hele tatt. (Default oppsett fra maskinvareleverandør, setter det bare tilbake til passordet som var på papirlappen.)

 

UID lyset har ingen direkte relasjon til iLO, men er bare et identifiseringslys som brukes for å finne servere i store maskinhaller med mange like servere. Dette lyset kan skrus av og på både via iLO og via HPs OS-integrerte administrasjonsverktøy ("hpacucli" på Linux, jeg kjenner ikke til hva det heter på Windows.)

 

Når det gjelder hvorvidt iLO kan hjelpe deg med å få boota fra en ISO fil eller en lokal DVD/CD (på din egen desktop-maskin), så er jeg ikke 100% sikker, men jeg tror man trenger en Advanced iLO lisens for å aktivere denne funksjonen. Det kan veldig godt hende at en slik lisens er lagt inn og fortsatt er aktivert på maskina; det kommer helt an på rutinene til de opprinnelige eierne. Advanced iLO lisens følger med til hver server, så dersom det er lagt inn, skal ikke være noen lovmessige problemer rundt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg glemte selvsagt å si hvordan du faktisk finner web-interfacet til iLO kortet, når du engang har kobla det til nettverket. :roll:

 

For å gjøre det, må du konfigurere opp nettadressen til iLO kortet via serverens konsoll.

Det vil si: Koble skjerm og tastatur direkte til serveren og skru den på.

Under POST vil du få spørsmål om å konfigurere iLO - trykk F8 for å gå inn der.

 

I denne basic setupen, vil du faktisk få mulighet til å konfigurere både TCP/IP oppsettet til iLO kortet og brukernavn/passord for web-interfacet. Så dersom du kommer deg inn her, har du full styring på serveren. (Se dokumentasjonen for hvordan du gjør de forskjellige tinga her.)

 

Når det gjelder det å montere en virtuell DVD-ROM (som foreslått tidligere i tråden), så er det betinga en iLO Advanced Pack lisens. Det kan veldig godt være at dette allerede er aktivert på iLO kortet, så ikke resett det til fabrikkinnstillinger. (Tilgang ordner du deg som sagt via iLO basic setup under POST.)

 

Alternativt, dersom du har alle dokumentene som fulgte med serveren, så ligger lisenskoden sammen med dette.

 

 

Kilde: HP integrated Lights-Out User Guide (pdf)

Lenke til kommentar

En mulighet du kan studere litt er en bootloader som heter plop.. etter hva jeg har hørt så skal denne kunne boote usb minnepenner uten at bios støtter dette ;)

 

Har ikke noe erfaring med denne selv.. så jeg får ikke hjelpa stort, har liksom bare hørt om den.

Og etter hva jeg har hørt, så kan denne kjøres fra PXE, Floppy, HDD, CD, osv..

Og igjen boote til f.eks USB ;)

Husker ikke helt hva programmet man skal bruke for å gjøre klar en minnepenn heter, men tror det er noe sånt som win to flash.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...