Gå til innhold

HDMI vs Component


fredpheonix

Anbefalte innlegg

Hei.

Mulig dette er svart på i det uendelige, men jeg klarer ikke finne svar på det jeg lurer på. Saken er som følger:

 

Jeg har en PC med DVI-I utgang på skjermkortet som per i dag er koblet til min 42" HD-ready TV fra Toshiba, via DVI-til-HDMI adapter og HDMI-ledning. TV'en har også Component-inngang (YPbPr/YCbCr). Jeg har også en PS3 som jeg ønsker å koble til.

 

Tanken min er at siden PS3 har BlueRay, vil det være fornuftig å koble denne til via HDMI'en.

 

Først lurer jeg på hvor stort signaltapet vil være hvis jeg bruker Componentkabel (denne: http://no.playstation.com/ps3/hardware/accessories/detail/item49430/Komponent-AV-kabel/), kontra en helt ordinær HDMI-kabel?

 

Vil jeg kunne bruke de samme oppløsningene og vil kvaliteten være den samme?

 

Alternativt kan jeg jo skaffe meg en DVI-I-til-Component-kabel, men hvor finner jeg denne kabelen til en fornuftig pris?

 

Håper noen der ute sitter med dette svaret!?

 

Takker og bukker for alternative løsninger og all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja - har dessverre bare en HDMI-inngang på Tv'en. Siden PC'en nå er koblet DVI-HDMI, må jeg kjøre lyden analogt uansett fra den fronten. Hvis ikke jeg finner en kabel (DVI til component - GJERNE det hvis noen vet om en sånn kabel!!!) jeg kan bruke fra PC til TV, da :)

 

Men det du sier er at bildekvaliteten blir ikke merkbart forringet ved å bruke PS3 sin component-kabel? Jeg kan fortsatt kjøre de samme oppløsningene osv? Kjører jo PS3 på 1080i nå.

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Hvis TV'n din er HD-ready vil jeg tippe at 720p gir deg best best resultater på spill, selv om 1080i er mulig på component.

 

Det er veldig vanskelig for oss å si om du ser noen forskjell på component og HDMI. Dette er avhengig av hvor godt du ser slike forskjeller og ikke minst hvordan TV'n og den instillinger fungerer.

 

Noen enkel DVI til Component kabel finner du ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Men hvorfor bruker du ikke PS3 media server på pcn og lar pc og ps3 koble seg til hverandre på nettverk? så kan du overføre via hdmi til tv fra ps3 uten komponent og separat lydkabel?

Lenke til kommentar

Det kommer an på TVen.. Mange TVer som bare kan synce 800x600 og 1024x768 på VGA-inngangen, da spesifikt for billigTVer. De som klarer å synce nativ oppløsning på VGA-inngangen er det ingen problem å bruke den. Mange HD-ready-TVer kan det være en fordel å bruke VGA fordi du kan kjøre 1366x768 (nativ oppløsning) inn på dem enklere enn via DVI/HDMI.

 

Kan også svare litt på det opprinnelige spørsmålet:

 

Når det gjelder bilde, så er det ingenting i veien for å bruke YPbPr på det. Jeg har selv kjørt en PS3 med YPbPr på 1080p via Sony sin komponentvideokabe, og det fungerer helt utmerket (ingen som helst degradering av bildekvalitet som jeg kan se). Det som derimot kan være et problem er at mange billige TVer har elendig YPbPr-port og vil ødelegge signalet. Et annet problem er at noen spill vil kreve nedskalering på YPbPr pga manglende "kopisperre" på overføringen, altså ingen HDCP. Det gjelder også DVDer, den nekter å oppskalere DVDer om det ikke går via kryptert HDMI.

Lenke til kommentar
joda, har det, men var av den oppfatning at man da ikke fikk best oppløsning?

Jo, men poenget mitt var da at du like gjerne kan bruke DVI ---> VGA fra PC'en din, da dette gir meget kurrant bildekvalitet fra PC, og du klarer fint 1920x1080 over dette. Og så HDMI fra PS3 :).

 

EDIT: Mulig du skjønte dette, og at jeg misforsto svaret. Om du mente at du ikke får 1920x1080 over VGA, så kan det hende - på rimelige tver som andre nevner. Hva slags TV er det du har?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...