Gå til innhold

[Løst]Generelt om ny PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i ferd med å skulle bygge ny PC, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg bør legge i det.

 

Bruken er først og fremst spilling; Fallout 3, Empire Total War, Mass Effect 2, Bioshock 2 (når det kommer), gode gamle Crysis, World in Conflict osv.

 

Foreløpig har jeg bare bestemt meg for:

Skjerm: tenker på ca 26" med god responstid.

Kabinett: Silverstone SST-LC17 (desktop)

Lyd: noe som gir grei lyd, men jeg bor i en leilighet, så det begrenser seg. Så det blir ikke stort eller dyrt.

 

Resten? Usikker.

 

Hvor stor vits er det i å gå for de dyre prosessorene og de feteste hovedkortene? Altså, jeg har ikke tenkt å kjøpe en ny PC for å sette 3D-mark på repeat - jeg har liten interesse av klokking og annet mikkmakk. Jeg skal spille, skrive brev, og se nett-TV. Og da må jeg ha noe som fint drar alt av spill. Men... jeg har en firekjerners LGA775 på et p45 chipset, dvs gammel teknologi, med en 8800gts på 640 mb - og det kjører jo alt av nye spill som bare f...

 

Skal jeg kjøpe en fremtidsrettet PC? Fremtidsrettet betyr jo bare at ny og bedre teknologi blir billigere i overimorgen i stedet for i morgen. Så hva er vitsen?

 

Og hvis jeg skal kjøpe noe nytt og fett noe, hva er egentlig den praktiske forskjellen på intels nye chipset? Hvorfor skal man f.eks kjøpe et lga1366 / x58-chipset kontra f.eks lga1156 / p55-chipset?

 

Jeg takker for alle innspill og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 8800GTS kjører alt av spill som bare f., er å ta litt i. Spesielt på oppløsningen som 26" tillater blir det litt tynt.

 

For å si litt om forskjellen på LGA1366 og LGA1156:

X58/LGA1366 er en sokkel og et chipset som ligger i kategorien high-end. Det er det beste. Høy ytelse og høy pris er stikkord. Dette beregnes på klokkere, entusiaster og hardcore-spillere.

 

LGA1156/P55/H55 er mellomklasse. Dette er bra ytelse til lav pris. Dette gir meget god valuta for pengene, og gir en framtidsrettet og høytytende rig. Også her kan man ha mye morro med klokking og benchmarking, men ikke på samme nivå som med 1366.

 

I spill vil du ikke merke nevneverdig forskjell på 1366/1156. Jeg anbefaler derfor et i5-oppsett til ditt bruk. Kombiner det med 4/8Gb minne og et heftig grafikkort, så har du en klassePC.

 

Billigste i5-prosessor er meget god, og et 5850-kort vil gi fantastisk spillytelse, selv på høye oppløsninger.

 

Men 1366 er det beste. Så du må selv velge hva som blir viktig for deg :)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Jeg har tenkt å kjøpe alt nytt untatt skjermkort; jeg bruker mitt gamle 8800gts frem til sommeren, og kjøper nytt skjermkort sammen med ny skjerm. Inntil videre bruker jeg bare en 21".

 

Hva med dette oppsettet?

 

HK: ASUS Maximus III Formula Republic of Gaming

CPU: Intel Core i7 i7-860 / 2

RAM: 8GB 1333MHZ DDR3 ECC CL9 DIMM W/SEN KIT (2X4GB)

HD: WD Caviar GP 2TB 64Mb cache

Kabinett: SilverStone SST-LC17B

DVD: Sony NEC Optiarc AD-7240S

 

PSU har jeg ikke bestemt meg for... men det må være noe med plenty med SATA-tilkoblinger (helst ikke de hersens 4-pins-tilkoblingene - hva skal man med dem egentlig?), ja, og så må det være stillegående.

 

Hva synes dere om en slik løsning? Er Maximus III overkill? Jeg har neppe tenkt å bruke mer enn ett eneste skjermkort i fremtiden.

 

:-)

 

 

At 8800GTS kjører alt av spill som bare f., er å ta litt i. Spesielt på oppløsningen som 26" tillater blir det litt tynt.

 

For å si litt om forskjellen på LGA1366 og LGA1156:

X58/LGA1366 er en sokkel og et chipset som ligger i kategorien high-end. Det er det beste. Høy ytelse og høy pris er stikkord. Dette beregnes på klokkere, entusiaster og hardcore-spillere.

 

LGA1156/P55/H55 er mellomklasse. Dette er bra ytelse til lav pris. Dette gir meget god valuta for pengene, og gir en framtidsrettet og høytytende rig. Også her kan man ha mye morro med klokking og benchmarking, men ikke på samme nivå som med 1366.

 

I spill vil du ikke merke nevneverdig forskjell på 1366/1156. Jeg anbefaler derfor et i5-oppsett til ditt bruk. Kombiner det med 4/8Gb minne og et heftig grafikkort, så har du en klassePC.

 

Billigste i5-prosessor er meget god, og et 5850-kort vil gi fantastisk spillytelse, selv på høye oppløsninger.

 

Men 1366 er det beste. Så du må selv velge hva som blir viktig for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...