Gå til innhold

Hvilket filsystem til Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ext2 er den gamle standard FS'et til linux. Dette FS'er er ikkje sjonaliserende, så derfor er Ext3 blitt meir utbrett i den senere tid. ReiserFS er et annet sjonaliserende FS, som skal være mye raskere og meir effektiv enn bl.anna Ext3. Anbefaler å bruke ReiserFS om den er tilgjengelig.

 

Swap kommer du nok ikkje utenom, da denne er nødvendig for systemet som virtuellt minne (det samme som pagefile i Win).

 

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Takk, jeg har alerede prøvd Ext3 og det fynket, men siden denne posten først er open så har jeg et spørsmål til:

 

Går det ann å komme seg inn på resten av disken (NTFS og FAT 32) via linux?

Fat32 har du både lese og skrive mulighet til, men NTFS kan du bare lese.

Skriving til NTFS partisjoner er SKUMMELT!

Lenke til kommentar

Jupp.. fat kan du både se på, og skrive til.. Mens NTFS kan du bare åpne.. Fat pleier å være ferdig bakt inn i kjerna.. Men NTFS må du ofte bake deg en ny kjerne for å få inn.. Hvis du skal se på en windows disk. Bruk: mount /dev/hda1 /mnt/hda1 f.eks..

 

Skriving til NTFS partisjoner er SKUMMELT!

 

Han kødder ikke ;)

Lenke til kommentar

Bruker reiserfs på alle mine filsystem, ettersom jeg opplever det som raskere og mer robust enn ext3.

 

ext3 er bare en journalførende versjon av ext2, og mister dermed litt ytelse. Reiserfs er i alle fall på mine maskiner raskere enn ext3 på de fleste ting, selv om også det er journalførende, så er det en helt annen arkitektur.

Lenke til kommentar
ReiserFS er lynraskt! Men det er en ting jeg stusser på. Hvis jeg bruker locate for å søke etter filer, så kikker den ikke gjennom fat32-partisjonen min. Noen som vet hva det kommer av? Jeg opplever ikke dette når disken er formatert som ext3. Bruker Mandrake 9.1 .

Sjekk mansidene til slocate og updatedb. Du kan nemlig spesifisere hvilke filsystem som skal indekseres.

Lenke til kommentar
Ext2 er den gamle standard FS'et til linux. Dette FS'er er ikkje sjonaliserende, så derfor er Ext3 blitt meir utbrett i den senere tid. ReiserFS er et annet sjonaliserende FS, som skal være mye raskere og meir effektiv enn bl.anna Ext3. Anbefaler å bruke ReiserFS om den er tilgjengelig.

 

Swap kommer du nok ikkje utenom, da denne er nødvendig for systemet som virtuellt minne (det samme som pagefile i Win).

 

Dionysos :evil:

 

 

Ok, flaming pga staving er slemt og unødvendig... MEN... HVA ER "sjonaliserende" for et ord? Det er jo hinsides det sykeste jeg har sett av skrivemåter, selv på internett! :o

Lenke til kommentar
Ok, flaming pga staving er slemt og unødvendig... MEN... HVA ER "sjonaliserende" for et ord? Det er jo hinsides det sykeste jeg har sett av skrivemåter, selv på internett!  :o

 

Hmm, det lurte jeg også på, men tror han mener: Journaliserende, altså, .. Du skjønner. Journal, et ord. (Å logge, indeksere HD'en)

Lenke til kommentar

Journal et engelsk ord? Høres ikke ut som det stammer fra engelsk i utgangspunktet .. Uansett, nok språklig flisespikkeri : )

Min erfaring med Reiser er at det ikke er så robust. Jeg slet i en periode med en del systemfrys, spesielt med KDE 3.1. Det frøys en gang under oppstart, og etterpå hadde jeg mistet bla. libstdc++.so, ikke så hyggelig. Reiserfsck påsto at alt var i orden. Etterpå la jeg inn JFS og det har tatt seg inn etter tilsvarende problemer (systemfrys). Ulempen er at det blir sinnsvakt treigt over tid (fragmentert?). Vurderer å legge inn Gentoo på nytt med Reiser på rot, og JFS på home.

Lenke til kommentar
Min erfaring med Reiser er at det ikke er så robust.

 

Det kan kansje være lurt å skru av bruk av bufferminne på harddisken, hvis du vil ha et robust filsystem. Med bufferminne på harddisken kan ikke operativsystemet ha kontroll på hva som er skrevet og hva som ikke er skrevet til harddisken. Dette gjelder selv om man har filsystem med journal (tror jeg da).

Lenke til kommentar
Journal et engelsk ord? Høres ikke ut som det stammer fra engelsk i utgangspunktet .. Uansett, nok språklig flisespikkeri : )

Min erfaring med Reiser er at det ikke er så robust. Jeg slet i en periode med en del systemfrys, spesielt med KDE 3.1. Det frøys en gang under oppstart, og etterpå hadde jeg mistet bla. libstdc++.so, ikke så hyggelig. Reiserfsck påsto at alt var i orden. Etterpå la jeg inn JFS og det har tatt seg inn etter tilsvarende problemer (systemfrys). Ulempen er at det blir sinnsvakt treigt over tid (fragmentert?). Vurderer å legge inn Gentoo på nytt med Reiser på rot, og JFS på home.

 

Journal er et engelsk ord, ja, men det stammer nok fra fransk. La oss se hva dictionary.com sier om saken:

jour·nal ( P ) Pronunciation Key (jûrnl)

n.

 

1.

1. A personal record of occurrences, experiences, and reflections kept on a regular basis; a diary.

2. An official record of daily proceedings, as of a legislative body.

3. Nautical. A ship's log.

2. Accounting.

1. A daybook.

2. A book of original entry in a double-entry system, listing all transactions and indicating the accounts to which they belong.

3. A newspaper.

4. A periodical presenting articles on a particular subject: a medical journal.

5. The part of a machine shaft or axle supported by a bearing.

 

 

[Middle English, breviary, from Old French, daily, breviary, from Late Latin diurnalis, daily. See diurnal.]

Lenke til kommentar

Hmm, det lurte jeg også på, men tror han mener: Journaliserende, altså, .. Du skjønner. Journal, engelsk ord. (Å logge, indeksere HD'en)

 

Ja skjønte det nå... men skremmende like fullt ;)

 

At det oppleves som skremmende måtte jo selvsagt komme fra en mann med Arnulf Øverland sitert i signaturen. Øverland var jo riksmålfundamentalist av rang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...