Gå til innhold

mitt første speilrefleks bestilt, tips!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har endelig klart å bestemme meg for hvilket kamera jeg skal velge, det ble Pentax K-x med 18-55 og 50-200.

Ved siden av bestiller jeg 8 GB sandisk 20mb/sek, lowepro 160 veske og batterilader. (kamera bruker AA)

 

Skal bestille et stativ ved siden av og sitter å tenker på hvordan stativ jeg skal ha, står mellom et Hama stativ og et gorillapod SLR. Håper på å få tatt noen bilder med lang lukkertid så da er det jo greit med et stativ, men skjønner at jeg må opp mer i pris for et stødig stativ med litt høyde. Har bare 500 kr å bruke på stativ så da er vell gorillapod et bedre valg.

 

Siden dette blir mitt første speilrefleks kamera så har jeg ingen erfaring med vedlikehold så hadde vært fint om dere kunne fortalt meg litt der om hva jeg bør gjøre. Er vell kanskje lurt og kjøpe dette: http://www.dustinhome.no/pd_5010184131.aspx

 

En annen ting jeg lurer på er om det er noen bøker jeg bør se litt på. Har fotografert før så vet ikke helt om jeg trenger alt om iso,blender,lukkertid men er kanskje greit, bare redd for å sitte med en bok jeg ikke lærer noe av.

 

Ellers har jeg tenkt å kjøpe solblender etter hvert, men dette blir nok fra ebay da det er veldig dyrt i norge. Litt dumt at jeg ikke får dette før jeg drar ut å reiser. Ellers så jeg også denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010124377.aspx

og lurer på om det er noe å kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har endelig klart å bestemme meg for hvilket kamera jeg skal velge, det ble Pentax K-x med 18-55 og 50-200.

Ved siden av bestiller jeg 8 GB sandisk 20mb/sek, lowepro 160 veske og batterilader. (kamera bruker AA)

 

Skal bestille et stativ ved siden av og sitter å tenker på hvordan stativ jeg skal ha, står mellom et Hama stativ og et gorillapod SLR. Håper på å få tatt noen bilder med lang lukkertid så da er det jo greit med et stativ, men skjønner at jeg må opp mer i pris for et stødig stativ med litt høyde. Har bare 500 kr å bruke på stativ så da er vell gorillapod et bedre valg.

 

Siden dette blir mitt første speilrefleks kamera så har jeg ingen erfaring med vedlikehold så hadde vært fint om dere kunne fortalt meg litt der om hva jeg bør gjøre. Er vell kanskje lurt og kjøpe dette: http://www.dustinhome.no/pd_5010184131.aspx

 

En annen ting jeg lurer på er om det er noen bøker jeg bør se litt på. Har fotografert før så vet ikke helt om jeg trenger alt om iso,blender,lukkertid men er kanskje greit, bare redd for å sitte med en bok jeg ikke lærer noe av.

 

Ellers har jeg tenkt å kjøpe solblender etter hvert, men dette blir nok fra ebay da det er veldig dyrt i norge. Litt dumt at jeg ikke får dette før jeg drar ut å reiser. Ellers så jeg også denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010124377.aspx

og lurer på om det er noe å kjøpe?

 

Gratulerer med et nytt flott kamera! :)

 

Jeg er en nybegynner på DSLR-fronten, så jeg skal ikke si så mye om stativ, men en Gorillapop kan være en fiffig liten sak dersom du ikke orker å dra med deg stativet på turer osv..

 

Tenkt å kjøpe solblender etter hvert? Solblender følger jo med objektivet (som regel), så er det du tenker på et filter av noe slag eller?

 

Og når det kommer til bøker så ville jeg anbefalt Perfect Digital Photography, siden du allerede kan en del om det tekniske ved billedtaking.

Lenke til kommentar
Er egentlig greit for meg å dra med meg et stort stativ men har skjønt at de billige ikke er så stødige...

 

Var solblender jeg tenkte på, tror ikke det følger med men venter med å kjøpe til jeg får se om det følger med.

 

Fikk hvertfall solblender med på mitt Olympus kit-objektiv, trodde det var vanlig praksis å legge ved...

 

Har forøvrig prøvd et Sony VCT-80 AV tripod som egentlig er berenget for videokameraer og dette veide en 1,7kg og var hvertfall veldig greit å ta med seg rundt.

 

Men det skal sies, det er jo beregnet for videokameraer og er nok ganske dårlig når man har kamera + optikk som veier litt, men på Oly 520 m/kit, så var ikke stødigheten noe problem..

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Pentax leverer solblendere til sine objektiver,hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Når det gjelder stativ så ville jeg heller lagt på et par hundrelapper og gått for Velbon 600R,det er et rimelig stativ som mange her bruker/anbefaler.Meningen med et stativ er og få kamera til og stå stødig og klarer ikke stativet jobben er det ubrukelig.

En Gorillapod fungerer godt til sitt formål,men det er begrensinger på hvor mye det klarer å håndtere av vekt vs pris.

Hvis du er på smertegrensen økonomisk kan du skippe UV-filter,de har ikke noen praktisk betydning på et digitalt kamera utenom og beskytte frontelementet.En jobb de heller ikke er særlig flinke til,spesielt de billigeste filterene.

 

Begynn med å ta bilder og lær deg kamerainnstillinger ved å bruke manualen ofte.

Når det gjelder bildeeksponeringer har vi en fin guide her:Blender, lukker(tid), ISO og litt til,det er også mange spesifikke "guider" i lenkefeltet nesten øverst på denne siden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...