Gå til innhold

Må man ha GPS chip til iPhone 3GS?


GLN

Anbefalte innlegg

Leste en test av Navigon til iPhone, og der sto det at i mobilholderen man kan kjøpe til iPhonen å ha i bilen hadde GPS chip slik at mobilen kunne kommunisere med satellittene. Men GPS programmet kan vel brukes uten en slik holder også? Er det innebygget GSM/GPS chip i mobilen slik GPS'en kan brukes over alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Den har innebygd AGPS så ja, det funker. Trenger ikke noe ekstern gps.

 

Så Iphone 3gs har innebygd GPS ;)

 

 

Kjøpte Navigon til iPhone i går og den finner overhodet ikke GPS-signaler. Jeg oppgraderte programvaren på telefonen til 3.1.3 og tenkte kanskje det var det som var problemet (men den kom jo for en måned siden...?)

 

Noen som har noen triks til meg?

Lenke til kommentar

Tror nok du må ha bilhoderen som er til Navigon pga Gps "boosteren" som er innebygd der.

Iphone har bare Agps som bruker mobilmaster til triangulere sånn ca hvor du er.

Navigon & TomTom trenger et mye mere nøyaktig signal en det.

Det er feil! A-GPS, eller assisted-GPS om du vil, betyr ikke at man bare triangulerer på mobilmaster. A-GPS bruker en helt vanlig GPS-brikke. Det A-GPS derimot gjør er å bruke informasjon fra mobilnettet (triangulering eller annet) for å få en grov oversikt over hvor du er, og deretter bruke dette til å assistere GPS-brikken. En annen fordel er at A-GPS tjeneren kan forsyne deg med nøyaktig klokkeslett (da klokkeslett er alfa og omega for GPS) Resultatet er raskere oppstartstid (siden systemet da vet hvor satelittene er når den starter), mulighet for større presisjon, mv.

 

Et litt forenklet og naivt eksempel på hvordan det fungerer:

Mobil: Heisann tjener, jeg er koblet opp til mobilmast xxx og har signalstyrke yyy

Tjener: Okay... Det betyr at du skal se satellitt a på xx grader, satellite b på yy grader, etc.

Mobil: Heh, jeg fant dem med en gang uten å måtte lete.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at GPS'en (både TomTom og Navigon) er så sinnsykt unøyaktige og har dårlig dekning? Prøvde å veksle mellom begge GPS'ene da vi reiste fra Stavanger til Beitostølen, og da hoppet GPS'en ut i ny og ne og var helt på jordet. Jeg hadde også null GPS dekning på plasser hvor den vanlige GPS'en (kjøpt i butikk) hadde dekning.

 

Men ellers var fart, distanse og tid riktig når GPS'en fungerte.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til hvilket chipset som brukes av Apple, men prestasjonen til ulike GPS-enheter varier voldsomt avhengig av chipset (og her gjelder for det meste jo nyere chipset jo bedre). Første GPS-enheten jeg hadde måtte ligge helt stille under åpen himmel i 15 minutter for å i det hele tatt få fiks, og ble påvirket negativt av noe så trivielt som overskyet vær. Den nyeste jeg har får nesten umiddelbart fiks og fungerer så og si overalt.

 

Generelt vil en ekstern GPS-enhet gjerne ha en bedre antenne enn en som er dyttet inn i en mobil. Dessuten vil dden eksterne GPS-enheten ikke ha masse andre antenner og elektronikk like ved som kan forstyrre den. Til syvende og sist er alle GPS-er ganske avhengig av fri sikt til himmelen, og det er lettere å plassere en ekstern GPS-enhet slik at den får fri sikt til himmelen enn en mobil. Man vet jo heller ikke (med mindre man er geek slik som meg) hvor i mobilen antennen er plassert, og det kan vœre alfa og omega for å sørge for god dekning).

 

Til slutt kan det godt tenkes at Apple har vært sleipe når de har lagd API-et sitt (og kjenner jeg Apple rett så skal man ikke se bort fra det), at de bare har gitt tilgang til GPS-en uten A-GPS-funksjonalitet. Da vil nødvendigvis ikke GPS-en prestere like bra.

 

Det absolutt beste alternativet er en GPS-enhet/telefon med mulighet for tilkobling av ekstern GPS-antenne, men det blir mer og mer sjeldent.

Lenke til kommentar

Så noe så enkelt som biltak kan være med å gjøre at signalet blir ikke eksisterende vis signalet fra før av er dårlig?

 

Vil da en slik gjøre signalet bedre?

 

Men vis telefonen ligger i fri sikt til himmelen, med antennen rette veien, så skal GPS brikken være god nok til å ta imot signaler å være mer presis?

Lenke til kommentar

Så noe så enkelt som biltak kan være med å gjøre at signalet blir ikke eksisterende vis signalet fra før av er dårlig?

Helt klart... Fri sikt til satellitene er stikkordet.

Vil da en slik gjøre signalet bedre?

Du skal ikke se bort fra det. TomTom selv påstår det, men de har ikke akkurat gitt ut så veldig mye specs på GPS-teknologien som sitter i den, så jeg kan ikke svare sikkert.

Men vis telefonen ligger i fri sikt til himmelen, med antennen rette veien, så skal GPS brikken være god nok til å ta imot signaler å være mer presis?

Har aldri hatt iPhone, ei heller brukt en iPhone, så det kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har også lest at TomTom sitt car-kit skal gi en betydelig boost i GPS-signaler. Har også lest at iPhone 3G har dårligere brikke enn 3GS. I bilen min får jeg av en eller annen grunn særdeles dårlige GPS-signaler, faktisk testet med to GPS-telefoner, så nå gleder jeg meg til å teste car-kittet :)

Lenke til kommentar

Jeg har merkelig nok aldri hatt problemer når jeg har brukt 3GS-en til navigering, men både den og min dedikerte GPS vil helst se himmelen :)

 

Magellan har en versjon med innebygget GPS-brikke som ser litt mer fleksibel ut enn Tomtom sin.

Man kan visst ha beskyttelsescase på telefonen til og med, og den skal fungere med iPod touch også.

http://www.magellangps.com/iphone/iphoneapp_car_kit.asp

 

Mulig du må kjøpe via ebay da Magellan kun selger den sammen med appen sin :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...