Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

fps problemer i de fleste "nyere" spill samt. WoW

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har i en stund slitet med horribel fps i forskj. spill, iaf World of Warcraft der min fps kan fort dette ned til 5-10fps i et raid men også "fps-lag" i noen andre spill (og det er med så-og-si det laveste video option quality som kan kjøres på)

AMD Phenom II X4 940 Processor 3.01GHz

Quad Core

8,00 GB RAM

Windows 7 64-bit

(Asus)NVIDIA GeForce GTX 275 (896MB)

Asus M2N32-SLI DELUXE nForce 570 SLI

Corsair HX 850w PSU

Både skjerm- og hovedkortdriverne er up-to-date

Hadde et annet og eldre PSU før som jeg nettop byttet ut med min nye Corsair HX 850w PSU for å se om dette var grunnen til treg ytelse men etter testing etter kobling av ny PSU ser jeg lite til ingen forbedring og undrer fælt på hva som er galt og hva som sinker ned så mye

har kjørt et prog. som heter D3DBandwidth.exe som visst måler båndbredden mellom video memory og system memory (begge veier) og med testing av min leieboers PC som har noen deler som er dårligere enn min bl.a. skjermkortet så fikk han likevel over 2500 MB/s mens min var såvidt 790-840MB/s

Håper på hjelp/råd fra noen her som kan dette godt siden når jeg selv har prøvd å løse problemet uten å se resultater så blir man litt frustrert

PS: Har hatt litt problem med at den har ikke ville slå seg ordentlig på etter å ha slått den på og må ofte trykke på Reset for at den skal kjøre videre

Endret av Citano
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er et Nvidia basert hovedkort, desverre så gir disse mye trøbbel om du ikke har sørget for at innstillingene er 100% riktig i bios.

Ta en tur innom Kontrolpanel, hendelseliste og se om du får opp noen feilmeldinger der, hvis ikke så bør du gå inn i bios og sjekke at minnet og cpu kjører på riktig hastighet.

Skrevet

sjekket temperaturen i BIOS der den "påstår" at CPU tempen ligger på godt over 100 grader, noe som er litt BS siden da skulle det ha ryket godt der inne. Etter å ha latt maskinen stå av i en del timer og på igjen for å sjekke BIOS så starter CPU temp på ca. 50 grader men stiger stabilt i temperatur i bare BIOS med ca. 1 grad hvert 2 sekund. Vifta mi kjører på fullt (2300RPM+) så skjønner ikke i det hele tatt hvordan dette "skjer" likevel

Skrevet

Gi bæng i å sjekke temp i bios. Last ned CoreTemp og/eller HwMonitor, og skjekk der. Hvis alt er normalt der, så laster du ned Furmark, og ser etter temperaturen under test :)

Skrevet

kommer ikke inn i Windows engang mer med den PCen siden den slår seg av seg selv etter en kort stund (t.o.m. i BIOS)

Undrer på om det er hovedkortet som har skyld i det meste men er ikke sikker (Er ikke sikker på om noen her kan mye ang VM<->SM)

Skrevet

har prøvd å bytte hovedkort, prosessor og RAM, men jeg har fremdeles like dårlig grafikkytelse.

Kan det være fordi at jeg bruker PCI Express 1.0?

Skrevet

jeg lurer på PCI express standaren. Temperaturen er ikke lenger problemet siden jeg har byttet hovedkort men det er enda noe som gjør at mitt skjermkort ikke yter på langt nær det den burde gjøre

etter å ha kjørt D3DBandwidth.exe igjen for å sjekke båndbredden til skjermkortet mitt så blir resultatet:

VM to SM <Download>: 787.23 MB/s

SM to VM <Upload>: 974.52 MB/s

Har prøvd skjermkortet på en Core i7 maskin (som desverre ikke er min) og får da et helt annet resultat dvs. ca. 2200+ MB/s

Skrevet

Tviler på at du benytter deg av et pcie 1x spor, men at det er snakk om et pci-e 8x eller 16x spor.

I og med du har testet skjermkortet i en annen pc og det fungerer fint der så er det nok hovedkortet ditt som roter.

Som sagt prøv :

*Oppdater bios.

*Sjekk innstillinger i bios (du kan jo ta bilde og poste disse om du ønsker).

Skrevet

Hvilket annet hovedkort testet du dette på? Asus M2N-SLI DELUXE har ingen offisiell støtte for Phenom II X4 940, det kan ha noe med saken å gjøre.

Skrevet

Prøver en annen prosessor nå uten at det hjelper noe og selv om den er da dårligere så burde den likevel ha fått støtte fra hovedkortet (AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2.01 GHz)

Skrevet

Du bør også sørge for å benytte deg av andre programmer, det kan være en bug i d3d bandwith som gjør at du får feil resultat.

Så kjør 3dmark etc.

Skrevet

tok en test med 3dmark:

3dmarktest.jpg

...og som du kan se så er grafikkpoengscoren utrolig lav (selv om jeg bruker en annen prosessor nå for å prøve å finne ut hva som forårsaker den elendige grafikkytselsen) og ja jeg lurer på om det er hovedkortet mitt som da ikke har PCI express 2.0 eller noe annet som forårsaker dette men er ikke 100% sikker

Skrevet

noen som har noen tips eller kan hjelpe meg videre? Vil helst ha "løsningen" iorden så fort som mulig så jeg kan skaffe det jeg trenger til å fikse problemet mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...