Gå til innhold

SSD og partition alignment: Win7 fikser, gjelder det også RAID?

MiSP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plukket opp at Windows 7 automatisk fikser partition alignment på SSD-er når man installerer operativsystemet. Men gjelder dette også om man bruker RAID? (RAID0 i mitt tilfelle.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan bare slappe av :)

Eventuell stripesize må du jo velge, men de fleste velger 64k. Om du velger 128k, så vil du ikkje merke noe i praksis.

Skrevet
Takk! :) Siden du nevnte det - hva er standard (64k?), og hva er hensikten med å velge noe annet?

Du velger det når du setter opp raid'et i raidbiosen :) Tror standard 64k stripesize kommer opp ved raid-0 med 2 disker.

Skrevet

Jeg vet hvor jeg velger det - spørsmålet var hva hensikten med å velge noe annet er. Vil jeg få økt ytelse ved valg av en annen stripe size?

Skrevet
Jeg vet hvor jeg velger det - spørsmålet var hva hensikten med å velge noe annet er. Vil jeg få økt ytelse ved valg av en annen stripe size?

lav stripesize = raskest på små filer --> til et visst punkt

stor stripesize = raskest på store filer

Skrevet

Ok, takk! Får google litt og lese mer om dette. :) Har du noen kilder angående Win7 og alignment av partisjoner i RAID, forresten?

Skrevet
Ok, takk! Får google litt og lese mer om dette. :) Har du noen kilder angående Win7 og alignment av partisjoner i RAID, forresten?

Det finner du på google. Windows 7 fikser alignment selv, det gjør ikkje windows xp.

Skrevet

Googlet etter det før jeg søkte her, så klart. :) Men jeg fant ikke så mye om alignment-problematikken når det kommer til RAID, det var spesifikt det jeg lurte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...