Gå til innhold

Qnap utvider i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Sette inn disk eller bytte disk i Qnap er såre enkelt. De har brukerveiledninger på nettet i ymse språk så jeg gidder ikke gjenfortelle det her, men jeg har selv gjort dette mange ganger og det var ikke noe spesielt komplisert. Så lenge du ikke tar ut mer enn en disk av gangen går det rimelig greit. Boksen har enkelte ganger gjort noe automagisk med nye disker, men den oppførselen avhenger nok litt av firmware revisjon, konfigurasjon osv. Hvis du bare skal bytte en disk er det bare å fortelle hvilken du vil bytte og så hotswappe i vei. Boksen gjør alt automatisk. f.eks kan du bytte alle disker en etter en og så expande raidet. Dermed oppnår du oppgradering av NAS kapasiteten uten reboot, med data "in place". Operasjonen vil ta ca ett døgn med 5x ~500GB disker da en må gjøre raid rebuild mellom hvert diskbytte. Tiden vil også variere med hvilken boks du har, firmware revisjon og disker. Hvis du har lite data på raidet i forhold til størrelsen på raidet så er det nok fordel å ha bitmapping på sånn at en ikke behøver rebuild av tomme områder.

 

PS rebuilding, og dermed bytting av disk, på RAID0 er naturlig nok ikke mulig, men de kan utvides hvis du allerede har plass. Husk også at RAID 5 som gjør rebuild effektivt sett er et RAID0 i rebuild perioden. Videre blir RAID 6 som RAID 5 og RAID 10 blir litt sjansespill med "RAID0 nivå" på en disk og RAID 10 på de som ikke er berørt når en gjør rebuild.

 

mrs.robinson: tror ikke det er noen som betviler at selvbygg vil gi mer ytelse for pengene...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten kommentar til dere som vurderer en ferdig NAS boks. "Download manager" som de fleste kommer med, seeder ikke etter de er ferdig å laste ned. Bare sånn til info. Oppdaget dette da jeg lastet ned Bergensbanen filmen som NRK har lagt ut. Et Google søk avslørte at det var helt normalt. Sånn til info,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...