Gå til innhold

Tjene penger?


oceanstudio

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg og en kamerat har en "foretningside". Vi bare begge holdt på med koding av websider i noen år begge to. Vi er begge født i 94 og har på følsen det kanskje kan skape problemer?

 

Uansett er planen våres og selge nettsider til firmaer, organisasjoner og andre interiserte. Vi skal tilby pakke løsninger, hvorav det er forskjellig pris. En billig og enkel, en god og normal pris og en mere avansert som koster litt mere.

 

Vi har allerede blitt kontaktet av en bedrift via familie kontakter og vi har lyst til å takke ja til oppdraget samt legge ut det du leste over av salg.

 

Spørsmålet er vell enkelig bare hvor mye kan vi selge for før det blir "ulovelig" og vi må skatte av det?

 

mvh

 

Even

 

(Beklager hvis jeg poster feil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørst jo om dere selger dette svart eller hvitt.

 

Hvis dere selger det hvitt, må dere skaffe dere skattekort, og da er det noe som heter frikort, det kan du bruke til du har tjent 30.000 uten å måtte betale skatt.

 

Selger dere svart, så er det jo mellom dere og firmaet, uten at staten er innblandet. (Kan være ulovlig)

Lenke til kommentar
Det spørst jo om dere selger dette svart eller hvitt.

 

Hvis dere selger det hvitt, må dere skaffe dere skattekort, og da er det noe som heter frikort, det kan du bruke til du har tjent 30.000 uten å måtte betale skatt.

 

Selger dere svart, så er det jo mellom dere og firmaet, uten at staten er innblandet. (Kan være ulovlig)

 

 

Ja, det vet jeg. Men det jeg lurer på er om vi må opprette en form for bedrift eller lignende? Eller vil det gå under å jobbe freelance?

 

Skattekort er jo ikke noe problem å få tak i.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke feil må man vel være 18 år for å lage firma. Anbefaler deg egentlig å unngå dette og bare ta et par oppdrag her og der på privat basis. Begynner man å lage firma og øker seriøsiteten, øker også risikoen. Har dere tenkt på hva dere skal ha med i en kontrakt? Skal det være support etter arbeid? Isåfall skal den være betalt? Hva med domene og webhotell? Gir dere garanti? Regnskapsfører? Har dere mulighet for å stille opp på kort varsel ved feil? Har dere kompetansen til å gå etter et problem og fikse det? Slike ting tenker man som oftest ikke over, før det kommer opp. Og kommer det frem senere at et firma har hatt økonomisk tap på grunn av arbeide dere har gjort, kan ting fort bli komplisert.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Siden dere er under 18 år, så vil nok det enkleste kanskje være (som nevnt) at dere blir ansatt i bedriften midlertidig på lik linje med en sommerjobb. Jeg er ganske sikker på at dere må være 18 år for å starte et foretak. Anbefaler dere å snakke med den aktuelle bedriften å komme frem til en løsning sammen med dem, de vet gjerne litt mer om hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Men ellers sier jeg bare: Kjør på! Tenk dere den erfaringen dere vil få med tiden. Så kan dere jo starte opp et firma senere og da med mer kunnskap og erfaring i bagasjen. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et godt sted å starte er Allinn. Du kan antagelig starte et enkeltpersonforetak (enkeltmannsselskap), hvis dine foresatt samtykker i det.

 

 

Det må være en kjempe fin erfaring å få med seg ved å prøve å drive ett eget selskap. Så fint å kunne prøve ut sitt eget talent å få erfaring med veldig mye rart!

 

Jeg syns du burde prøve å forfølge det så langt det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...