Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

tenner, trenger veiledning


Bjorn94e

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg er da en gutt med litt gule tenner (ikke KNALL gule, men ikke akkurat hvite heller for å si det sånn)

så jeg har et par spørsmål til dere:

 

-helt nederst på noen av tennene (de forrerste) er det litt gjennomsiktig AKTIG, hva er det/hva betyr det ? (tannlegen min har alltid sagt at jeg har veldig fine og sunne tenner... (da mener hun nok ikke fargen :p)

-men så på den ene fortannen min er det en bitteliten HVIT prikk omtrent på tannen. så det virker som at jeg egentlig har hvite tenner og at de bare har blitt misfarget gjennom årene (mener jeg hadde mye hvitere når jeg var yngre), tror dere at det er sånn det er?

-fortennene er LITT skjeve, altså den ene kanten overlapper den andre og nede er bare en tann litt sånn :p betyr det at jeg trenger streng? (er 15 år, hvis det har noe med saken å gjøre)

 

Til dere jenter:

-hvis hvis en gutt med gule tenner, sånn som mine ville dere avslått/dømt meg på forhånd for det?

-ville dere kysset personer som har sånne tenner (føler ikke at jeg er særlig upen :p)

-hva syntes dere om dette?

 

vær så snill og svar ærlig på alt dette og takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, for å svare på de siste spørsmålene dine: Gule tenner er ikke i utgangspunktet noe problem, så lenge de ikke er råtne og ånden lukter kadaver.

 

Når tennene begynner å bli brune, derimot, kan det nok hende noen vil ta litt avstand. Men det er fordi såpass misfargede tenner som regel er et ganske sikkert tegn på at eieren røyker tungt, drikker mye øl og aldri pusser tennene sine.

Lenke til kommentar

-hvis hvis en gutt med gule tenner, sånn som mine ville dere avslått/dømt meg på forhånd for det?

Ehm.. Det spørs.. Om du røyker eller noe annet som skaper misfargen, ville jeg nok tatt avstand uansett, siden

jeg synes det er litt småekkelt, men om det kommer av andre årsaker, og de ikke er nærme brune eller det lukter (som TheMartine sa), ville det ikke gjort meg

noe :)

 

-ville dere kysset personer som har sånne tenner (føler ikke at jeg er særlig upen )

Svarer nok tilnærmet det samme på dette som det over :)

 

-hva syntes dere om dette?

Altså.. Det ville ikke gjort meg noe, dersom det ikke er en klar årsak til dette. Prøvd å pusse tennene litt oftere kanskje?

Bruke munnskyll og kanskje en tannkrem som skal gjøre tennene hvitere? :)

Dette er hvertfall ikke et problem for så mange :)

 

Du fikk kanskje ikke de svarene du ville ha, men svarte forde jeg :)

Lenke til kommentar

Å pusse meir og oftare hjelper ikkje. To gonger om dagen er nok, meir enn det vil slite på tennene. Dei blir ikkje kvitare av å bruke tannkrem som påstår at dei blir det.

 

Skal du få kvitare tenner må du til tannlege og bleike dei.

 

Gule tenner er ikkje nødvendigvis eit teikn på misfarging, men det er vanleg at dei kan bli mindre kvite etter som du blir eldre. Uansett kan det ikkje reverserast ved å pusse hardt.

Lenke til kommentar
Å pusse meir og oftare hjelper ikkje. To gonger om dagen er nok, meir enn det vil slite på tennene. Dei blir ikkje kvitare av å bruke tannkrem som påstår at dei blir det.

 

Sant nok, men om TS faktisk ikke er så flink til å pusse tennene sine, er det kanskje ikke så dumt å gjøre det litt oftere. Så jeg mente altså om de ikke blir pusset mer enn

annen hver dag eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at tennene gulner litt med alderen. Gule tenner er derfor ikke noe å bekymre seg over helsemessig sett. Så lenge tennene ikke er knallgule eller på vei til å bli brune trenger du egentlig ikke å bekymre deg for mye. Når det gjelder den hvite prikken/flekken ville jeg anta at dette er tannstein (forkalket plakk). Dette kan behandles av tannlege ved at det ytterste laget på tennene slipes vekk. På en annen side kan det være like greit å bleke tennene. Da vil ikke kalkstein-flekken vises så godt siden tennene dine har noenlunde samme farge som flekken. Når det gjelder gjennomsiktigheten nederst på fortennene (antar at du snakker om tennene i overkjeven) er dette helt vanlig, og skyldes sannsynligvis at tennene er svært tynne helt nederst.

 

Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye over fargen på tennene dine. Det viktigste er å pusse dem godt to ganger om dagen, og unngå belegg og dårlig ånde. Klarer du det tror jeg ikke eventuelle jenter vil bry seg om tennene er litt misfarget.

 

Edit: Også en fordel å bruke tanntråd og munnskyllevann om du vil unngå hull. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Altså, for å svare på de siste spørsmålene dine: Gule tenner er ikke i utgangspunktet noe problem, så lenge de ikke er råtne og ånden lukter kadaver.

 

Når tennene begynner å bli brune, derimot, kan det nok hende noen vil ta litt avstand. Men det er fordi såpass misfargede tenner som regel er et ganske sikkert tegn på at eieren røyker tungt, drikker mye øl og aldri pusser tennene sine.

 

 

for tenk så er det ikke sikkert brune tenner har noe selvforskyldt i seg ;) det er bare noe man velger å tro at det som regel er dårlig stell av tannebissa. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest grerthrt

Tenner er orginalt litt gule, det ytterste belaget på tennene (emalje) er gult, dette belaget beskytter tennene dine veldig bra, for å få hvite tenner må du slite ned det belaget men det anbelafes ikke siden det gjør tennene dine mye svakere.

 

Litt vanskelig for meg å si om du har bra emalje eller missfarging siden jeg ikke har sett tennene dine..

 

Hvite flekker/striper på tennene er vanligvis pga: For mye flour. Sykdom som barn. Eller så var tennene dine rett og slett laget sånn.

 

Gule tenner har absolutt ikke nødvendigvis noe å gjøre med dårlig munnhygiene, ofte det motsatte. Men om du har hvitt belag på tungen og dårlig ånde så er det nok hygienen det er noe gale med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...