Gå til innhold

Nettopp bygget ny pc --->ikke start


Anbefalte innlegg

Fikk nettopp delene mine igår:

 

Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x Sort

Bulk,SD-616QEBB, Sort design (1)

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

Socket A (Barton) prosessor, 512kb (2)

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Floppydisk Intern (3)

 

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Blå

Kabinett m/360W DX-01BL-D-U m/USB/FW (4)

 

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

nForce2SPP/MCP2-T/Ultra 400, ATX,1394 (5)

 

Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE

ATA/100 harddisk 8MB cache 7200RPM (6)

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) (7)

 

GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA

RetaiI Igloo Silent Breeze /XP2700+ (8)

 

I tillegg har jeg satt inn et sb audigy lydkort og et Geforce 4 MX440 skjermkort.

 

Jeg har aldri bygget PC før så jeg fikk hjelp av min datakyndige kamerat til å sette den sammen. Skuffelsen ble derimot stor når vi plugget den inn og det hørtes ut som en sirene, ba-bu ba-bu-ba-bu sa det før den slo seg av. Hva kan problemet være ? Er det noen av komponentene som ikke passer sammen ? Kan hovedkort eller andre komponent være skadet ?

Takker så utrolig mye hvis noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde det samme problemet (lagte lyd og starta ikke opp).. Jeg husker ikke helt var det var (begynner og bli en stund siden) men jeg tror det var CPUen som var for varm eller noe.. kan være rammen også.. det var disse 2 som var feilen med min pc..

jeg kjenner til skuffelse følelsen..:) ikke en god følelse!

Lenke til kommentar

sjekk skruehodene dere brukte for å feste hovedkortet.

 

jeg dummet iallefall ut på de ifjor sommer da jeg satte sammen en maskin. jeg hadde brukt skruer med litt for store skruehodet noe som førte til overledning på hovedkortet. følgende av dette var diverse pipelyder før hovedkortet skrudde seg av.

 

tråden finner du her

Lenke til kommentar

Hvilke slot'er har du plassert minnebrikken(e) i?

 

Jeg har mine to (2 x 256 twinmos pc3200 m/winbond) i de som står nærmest (1 og 2). Da jeg igår skulle sette de i slot 2 og 3 (som det står i manualen) så kom det mange pip etterhverandre med gjevne mellomrom og maskinen startet ikke. Satte minnebrikkene tilbake i slot 1 og 2 og maskinen startet og alt var som før. Ikke vet jeg hvorfor den kommer med slike pipelyder, men merkelig er det ettersom det står i manualen at minnebrikkene skal stå i slot 2 og 3... :roll:

Lenke til kommentar

Mange gode forlag så langt. Du kan jo vurdere disse også:

 

1. Kobl vekk alt du ikke strengt tatt behøver for å boote inn i bios: Harddisker, CD/DVD spiller/brenner, mus, PCI kort etc.

2. Sett i kun en minnebrikke, den må sitte godt på plass.

3. Dobbeltsjekk at CPU kjøleren er satt riktig på plass og viften er koblet til.

4. Sjekk at skjermkortet sitter god i nedi AGP sporet.

5. Prøv en annen minnebrikke/annne minneplassering hvis du har problemer.

 

Det kan jo hende at noen av delene er skadet, men det er lite sannsynlig. PSU og høyttaler virker jo ihvertfall! Husk å dra ut strømledningen når du mekker, for det er alltid noe hvilestrøm på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette minnebrikken i slot 1 og 3, uten hell.

CPU viften står i rett kontakt. Jeg skal prøve uten harddisk diskettstasjon og CD-rom.

Poster oppdatering når jeg kommer hjem fra jobb.

Takk for alle tips sålangt :smile:

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å starte uten ram, harddisk, cdrom, diskettstasjon og lydkort. Samme forbanna piping. Det var rytmisk piping ja, to toner. Skal prøve med et annet skjermkort.

 

 

Bra oppsett det der.

 

Vurderer å kjøpe nesten akkurat samme selv. :D  

 

Hvor mye måtte du gi og hvor kjøpte du det?

 

Ga rett under 6k med frakt fra komplett.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg byttet nettopp til nforce 2 og barton. Hvis du bruker en gammel HD, noe vennen min gjorde, kan det være et problem med at kortet prøver å kjøre chipsettdrivere til det gamle kortet. Det skjedde ihvertfall hos vennen min, og da ble det pip. Etterhvert fant han ut at det kunne være lurt å installere XP på nytt, noe han gjorde. Etterpå funket det perfekt. Hvis du ikke bruker en gammel HD, så sorry, men jeg gadd ikke sjekke :)

Lenke til kommentar
Yahoo!

:D  

Nå virker den, det var visst glemt host*å ta av to teip biter som var under CPU viften slik at den ikke fikk kontakt med CPU*hark :oops:  

Altså cpu'en ble for varm, jaja er ikke noe å skjemst for det. Har gjort det samme eg og, to små puter som skal hindre at du knuser kjerne var årsaken til varme p3 1000 som nektet å starte. Fant det ut av å kjenne på kjøleren, kald som i en frysebox :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...