Gå til innhold

HTC Tattoo vs HTC Magic


Anbefalte innlegg

Bare for å ta det med en gang, skulle gjerne kjøpt en Hero, men akkurat nå er budsjettet sånn at det står i mellom disse to.

 

Fordeler slik jeg har forstått det:

 

HTC Magic:

- Større skjerm

- Bedre kamera (?)

- Kapasitiv skjerm (lettere å tekste med)

- Bedre batteri

- Flere apps og widgets tilgjengelig

 

HTC Tattoo:

- Nyere (litt i allefall?)

- Bittelitt billigere

- Sense (kan oppgraderes på Magic?)

- 3,5 mm utgang

- Bedre wi-fi

 

Enig? Andre ting?

- Radio

- Fysisk mindre (?)

- Raskere (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Tattoo, og synes testen på Amobil var helt håpløs!

 

Den er jo billig, noe som er fint, batteritiden er god for min del, finere farge (IMO), men kameraet er ikke på topp! Er også fint at man kan designe egne deksler til den! Skjermen er helt fin de, ingen problem med å skrive på den. Finner stort sett det jeg vil ha på Market også...

 

Magic likte jeg ikke helt, for jeg har prøvd den også. Fargen var ikke noe særlig, var litt irritabel meny for meg, og jeg er ikke glad i trackballen...

 

Noe du lurer på om Tattoo, så bare spør ;)

Lenke til kommentar

Tattoo har med noen unntak (f.eks Amobil) fått meget gode kritikker. Kameraet er rævva, punktum. Skjermen er relativt liten og lavoppløst. Dette er et hinder for tilgjengelig programvare (apps) til denne modellen. Selv om utvalget er blitt klart bedre, er det mye bedre for androidtelefoner med større/bedre skjerm.

 

Ellers er Tattoo en sjarmerende telefon, med en masse innhold, og den tar seg godt ut. Dersom ikke, kan man fiffe den opp med et utall deksler.

 

Til prisen, er Tattoo et meget godt kjøp.

 

Dersom man trenger større skjerm, må man finne noe annet. F.eks Hero. Men til gjengjeld kan man bruke pekepenn på Android. Selv om Hero har en klart større skjerm, må man bruke fingrene, og "tastene" på skjermtastaturet er jo ikke så veldig mye større. Dessuten har Tattoo radio, noe Hero ikke har. Dersom man vil ha et godt kamera, må man finne noe annet enn androidmobiler.

 

Jeg tar en del bilder i farten, så for meg er Tattoo-kameraet ikke godt nok, men ellers synes jeg den er meget bra.

 

Jeg valgte Tattoo i stedet for Hero, fordi den var billigere. Dette fordi jeg ikke hadde erfaring med Android, og jeg ville teste ut Android. Men i dag hadde jeg nok gått for Hero.

 

Magic har jeg kun prøvd litt, og jeg likte den godt. Det kommer nå en ROM-oppdatering til den, som gjør den likere Tattoo/Hero.

 

HTC er virkelig et interessant merke. Spesielt etter de het Qtek, har de for alvor sloss seg inn i mobilmarkedet, og det de kommer med blir mer og mer spennende. At de har valgt å satse skikkelig på Android har vist seg å være et klokt trekk!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Dessuten har Tattoo radio, noe Hero ikke har. Dersom man vil ha et godt kamera, må man finne noe annet enn androidmobiler.

 

HTC er virkelig et interessant merke. Spesielt etter de het Qtek, har de for alvor sloss seg inn i mobilmarkedet, og det de kommer med blir mer og mer spennende. At de har valgt å satse skikkelig på Android har vist seg å være et klokt trekk!

 

Tenkte faktisk ikke på at Hero ikke har radio. Er jo ikke noe jeg bruker mye, likevel greit å ha...

 

Om man vil ha godt kamera, tror jeg man bør styre unna alt som kommer fra HTC!

 

Og det du sier om Qtek visste jeg ikke! En kamerat av meg har/hadde en blå Qtek kamsjelltelefon som kjørte Windows...Trodde det bare var et litt mer ukjent merke jeg...

 

Kanksje trådstarter vil si litt om hva h*n skal bruke telefonen mest til?

Lenke til kommentar

@ andhaj

 

Hvilken bruk folk har for radio, er opp til den enkelte å vurdere. For noen er det viktig, for andre er det ikke vesentlig. Nevner det, fordi jeg selv "liker" at det er radio på mobilen, men jeg bruker det sjelden! Hvor logikken er, vet jeg ikke selv :)

 

Godt kamera og HTC stemmer dårlig, ja! Men det endres nok, for HTC ligger ikke på latsiden.

 

Før det ble HTC het det Qtek. Mener å huske at det var et merke til, som leverte de samme telefonene. Men jeg kan ha husket feil. Nåja. Den gang var det kun Windows Mobile det gikk i.

 

Så ble det HTC, og så tok det av. Og det må det bare fortsette med! For tiden peker pilen bare en vei for taiwanerne - oppover! :)

Lenke til kommentar

HTC er vel det eneste fra Taiwan som kommer med skikkelig god kvalitet...

 

 

 

Tattoo er min første touch, og derfor er den overraskende bra. Er jo ikke vant med slik luksus at det bare er å trykke der, og trykke der...Måte jo trykke på masse rart for å komme dit jeg ville med den gamle...

Endret av andhaj
Lenke til kommentar
HTC er vel det eneste fra Taiwan som kommer med skikkelig god kvalitet...

 

 

 

Tattoo er min første touchmobil, og derfor er den overraskende bra. Er jo ikke vant med slik luksus at det bare er å trykke der, og trykke der...Måte jo trykke på masse rart for å komme dit jeg ville med den gamle...

 

 

Taiwanske firma produserer mange meget gode produkter. Flere selskaper som produserer bl.a hovedkort er taiwanesiske. Taiwan er som Japan var på 1950-60-tallet. Dårlige apekattkopier til en lav pris. Så kom Hong Kong og senere Sør-Korea. De begynte i det små og jobbet seg opp. Fra å levere apekattkopier eller merkevarer på lisens, jobbet de seg opp, og tok over hele kontrollen, samtidig som kvaliteten ble bedre. Bare tenk på merkevarer fra Sør-Korea, som Samsung, LG, Hyundai osv. Nå er det Kina som kommer seilende opp.

 

Billig arbeidskraft er også et aspekt. Mange vestlige firma bruker lavkostland til å produsere sine varer slik at du betaler 5000 kr for en komfyr, slik man gjorde for 30 år siden, da de ble laget i den såkalte vestlige verden.

 

 

Over til Tattoo. Min første touchmobil var en Nokia 5800, men Tattoo er lysår foran på mange områder. Det skyldes Android, men også at HTC har lagt til Sense-funksjonaliteten. Det meste føles mer intuitivt og moderne, kontra det tilårskomne Symbian S60 operativsystemet, som riktignok oppgraderes i år.

 

Jeg kunne lagt ut Tattoo på QXL, men har ikke hjerte til å kvitte meg med den ennå, selv om jeg har den liggende i en skuff. Håper det kommer en ROM-oppdatering som gir bedre kamera. I mellomtiden har jeg faktisk kjøpt min andre Nokia 5800, som gjør en bra jobb, og som er Tattoo overlegen på kamera, batteri, norsk tilpasning, navigasjon, javaprogrammer (noe Android vel ikke har), wi-fi stabilitet, varsling (kalender) og høyttaler.

 

Dessuten har Tattoo dårlige batteritider på avspilling, samt at den har en veldig høy SAR-verdi. SAR-verdien er så høy at HTC har "glemt" å ta den med i brukerveiledningen og på hjemmesiden. Den er til informasjon på hele 1,74 (kropp) og mer moderate - men likevel høye - 1,25 (hode). Står trykket på esken den kommer i.

 

På de fleste andre områder er Tattoo en drøm i forhold til Nokia 5800. Men jeg har jo tatt hensyn til hva jeg konkret trenger i hverdagen, derfor ligger Tattoo i en skuff (skuffende nok) mens jeg bruker Nokiaen...

Lenke til kommentar

5800 kan jo også vurderes, men jeg synes den er treg...En kamerat av meg har den, og jeg har jo da fått prøve :) Skjermen er mer å trykke på enn Tattoo (som er en grunn til at jeg valgte Tattoo), og jeg synes ikke designet på 5800 var noe særlig...

 

Holdt jo på å kjøpe 5800, men jeg synes ikke det er noe moro med "gamle" telefoner, og jeg kjenner alt for mange som har den...Blir liksom ikke så moro da...

 

Tvilsomt at det kommer en ROM til kameraet på Tattoo som gjør det mye bedre...Det har nok en del med det som faktisk er i telefonen fra før...

Lenke til kommentar
5800 kan jo også vurderes, men jeg synes den er treg...En kamerat av meg har den, og jeg har jo da fått prøve :) Skjermen er mer å trykke på enn Tattoo (som er en grunn til at jeg valgte Tattoo), og jeg synes ikke designet på 5800 var noe særlig...

 

Holdt jo på å kjøpe 5800, men jeg synes ikke det er noe moro med "gamle" telefoner, og jeg kjenner alt for mange som har den...Blir liksom ikke så moro da...

 

Tvilsomt at det kommer en ROM til kameraet på Tattoo som gjør det mye bedre...Det har nok en del med det som faktisk er i telefonen fra før...

 

 

5800 er på flere områder gammeldags, men er ikke noen dårlig mobil. Designet er ikke pent, men den ligger greit i hånda, og er ikke noen murstein.

 

Sitter nå med begge foran meg og sammenligner, og det er en helt annen og bedre fornøyelse å betjene Tattoo'en!

 

Nå er riktignok 5800 lettere å betjene etter den siste firmwareoppdateringen, men den får ikke jeg lastet ned. Har den blå utgaven (det er forskjeller om man har den røde eller den blå bl.a (!). Men med den nye FW-oppdateringen er telefonene blitt bedre med hensyn til kinetisk scrolling, noe Tattoo har "lært seg" fra starten av...

 

Når det gjelder ROM-oppdatering, kan man håpe, men siden Tattoo opprinnelig kom med en nyere utgave av Android enn f.eks Hero, kan det drøye før HTC gidder å komme med oppdatering til Android 2.0. Hero kom(mer) jo ikke engang med norske menyer, men man kan oppdatere via hjemmesiden og PC-programvaren.

 

Nokia/OVI Maps er et klart fortrinn i favør 5800 på navigasjonssiden, og ikke minst etter at Nokia nå tilbyr gratis stemmestyring. Det kommer jo også Google Maps med, men man kan ikke forhåndslaste kartene, noe som kan koste dyrt i nedlastingsutgifter, ikke minst i utlandet. Der har Nokia gjort et smart trekk, først med gratis forhåndsnedlasing av kart, og så selve navigeringen.

 

Vet ikke om det finnes GPS-programvare som fungerer med Tattoo, men det er i så fall vanskelig å finne noe som støtter forhåndsnedlasting av kart. Arrester meg om jeg er på jordet.

 

Når det gjelder kameraet på Tattoo, kommer det ikke bare an på ROM-oppdatering, men også maskinvaren, det var kanskje det du mente. Jeg har ikke stor tro på at det blir særlig bedre på det området. Men det kommer jo nye modeller, og jeg regner med at androidtelefoner flest får bedre kamera.

 

 

EDIT:

 

Navigasjonstasten på Tattoo, eller styrekulen på Hero og Magic, er ikke dumt, spesielt for de som ikke har hatt touchmobil fra før. Det har nok litt med gammel vane å gjøre, men jeg synes det er kjekt å ha.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Oj, så mye bra svar jeg har fått i løpet av døgnet!

 

Jeg har faktisk hatt en Tattoo i huset siste dagene, kjøpte en til 2000 gjennom Pixmania. Stor skuffelse når jeg åpnet opp og oppdaget at det ikke gikk å laste ned norske menyer og ordliste til SMS. Skal derfor bruke angreretten og sende den tilbake. Bortsett fra det likte jeg den svært godt. Spørsmålet nå er at jeg ser den blir noen hundrelapper dyrere for å få kjøpt en nordisk versjon. Da nærmerer jeg meg lik pris som for en Magic, og lurer på om det er et bedre valg? Et av de største problemene er manglende 3,5 mm plugg, det kommer til å plage vettet av meg!

 

Jeg hadde likt å bruke den wi-fi til både surfing, epost, muligens Spotify. Kommer til å sette i et 16 gb kort for å ha masse musikk på den. Kanskje noen spill og apps, men er ikke nødt til å ha så mye av det.

 

Det kan jo kanskje tenkes at det dukker opp Hero til enda billigere pris en det de går for nå?

 

Ser det er få butikker som har de ulike HTC'ene fysisk i hylla, så det ser vanskelig ut å få sammenlignet alle på en gang.

Lenke til kommentar

Om du virkelig ønsker 3,5 mm, så bør jo egentlig Magic være utelukket?

 

Hero kommer nok til å gå litt ned i pris etterhvert, skal du se ;)

 

Ta det en tur innom finn.no, der har de Tattoo...Så en til 1500, og en til 2000 tror jeg det var...De så ikke så dårlige ut heller!

 

16GB minnekort? Da blir den nok treg, skal jeg si deg! I hvertfall om det skal være fullt. Burde nok holde med 8 GB tenker nå jeg...(Uten å vite hvor mye musikk du har...)

Endret av andhaj
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være belærende, men jeg ville kjøpt telefonen i Norge, og heller betalt mer for den. Av flere årsaker. Tenker også på garanti og reklamasjonsrett.

 

Men nok om det :)

 

Det er jo kjipt at det ikke er støtte for norsk ordbok og tastatur på Markedet for de som har Tattoo uten dette som standard. Men det er jo skjermen på Tattoo som setter begrensninger i forhold til tilgjengelig programvare fra Markedet.

 

Det går jo an å deaktivere ordboken, men dersom det ikke er støtte for æøå i det hele tatt, blir det et problem.

Lenke til kommentar
Nå er riktignok 5800 lettere å betjene etter den siste firmwareoppdateringen, men den får ikke jeg lastet ned. Har den blå utgaven (det er forskjeller om man har den røde eller den blå bl.a (!). Men med den nye FW-oppdateringen er telefonene blitt bedre med hensyn til kinetisk scrolling, noe Tattoo har "lært seg" fra starten av...

Åssen forskjeller da? Har jeg ikke hørt noe om for å være ærlig...

Lenke til kommentar
En overgang fra miniUSB til 3,5mm jack koster rundt 100kr, så ta med det i beregningen om du vurderer Magic.

 

Når det er sagt så kommer min anbefaling: Kjøp Magic! :-)

 

Takk, det var greit å vite! Men kan du ikke si litt mer om hvorfor du vil anbefale Magic?

Lenke til kommentar

Som du selv sa:

 

HTC Magic:

- Større skjerm (2,8" mot 3,2" oppleves veldig forskjellig, synes Tattoo'en blir for liten.)

- Bedre kamera (?)

- Kapasitiv skjerm (lettere å tekste med, navigere med, mer presis osv)

- Bedre batteri

- Flere apps og widgets tilgjengelig (spesielt Scandinavian keyboard og norsk ordliste, som Tattoo visstnok ikke får pga resistitiv skjerm)

 

I tillegg:

- Magic er finere (subjektivt)

- Flere muligheter med tanke på custom ROM og forbedringer av telefonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som du selv sa:

 

HTC Magic:

- Større skjerm (2,8" mot 3,2" oppleves veldig forskjellig, synes Tattoo'en blir for liten.)

- Bedre kamera (?)

- Kapasitiv skjerm (lettere å tekste med, navigere med, mer presis osv)

- Bedre batteri

- Flere apps og widgets tilgjengelig (spesielt Scandinavian keyboard og norsk ordliste, som Tattoo visstnok ikke får pga resistitiv skjerm)

 

I tillegg:

- Magic er finere (subjektivt)

- Flere muligheter med tanke på custom ROM og forbedringer av telefonen.

 

Jeg har hatt magic i 6 måneder. Etter at jeg fikk den over på norsk OS og norsk ordliste, digger jeg å skrive med den. Testet en tatoo i dag, og det var virkelig et plunder å skrive med. Med Tatoo kan man jo bruke en penn, men for meg er ikke det noe alternativ.

 

En alternativ telefon er Samsung I7500 Galaxy, som jo også er Android.

*Bedre skjerm enn Magic

* 3.5" jack

*lavere SAR

- mangler exchange støtte

- usikker på tastaturløsning.

+ Bra pris 2250, uten abb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...