Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kva gjer oss til rollemodellar ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle er rollemodeller, men i hovedsak må rollemodellen være eldre eller like gammel for at noen skal se opp til ham/henne.

Man gidder liksom ikke å se opp til noen som er yngre enn seg selv, nei, rollemodeller er venner på omtrent samme alder, foreldre, popstjerner, idoler osv.

 

Ferdes du i et miljø med narkomane og kriminelle må du regne med å bli preget av det. Eller ferdes du i et miljø med idrettselever kan du regne med å bli preget av det. Det er lurt å velge sine venner med omhu.

Lenke til kommentar

Som barn var eldre barn stort sett automatisk rollemodeller. Etterhvert som jeg ble tenåring kunne jeg godt se på barn på min egen alder eller yngre, og strekke meg etter dem - men det gikk mer på overfladiske ting som utseende. Nå når jeg er 20+ har jeg rollemodeller som har kvaliteter jeg gjerne vil ha; spesielt vidsom og kunnskap på spesielle områder, og også et par venner mer en livsførsel og prinsipper jeg beundrer. Folk det er verdt å lytte til, som jeg beundrer og gjerne tar imot råd fra.

 

Det er klart at miljøet bestemmer akkurat hvem man får som sine rollemodeller, men på generelt grunnlag vil jeg si at en rollemodell representerer noe jeg vil strekke meg etter, en som har egenskaper jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...