Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nærsynt - hva nå?


Artorp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Månedslinser:

 

+ Billigere

- De må tas ut om kvelden og inn om morgenen, samt tilbringe natten i rensevæske.

 

Endagslinser:

 

+ Enklere da en slipper "styret" med å rense de.

- Dyrere

 

 

Jeg har stort sett kun benyttet meg av månedslinser. Det var i startfasen at jeg kjøpte en pakke med endagslinser for å prøve ut linser i seg selv. Etter at jeg bestemte meg for å fortsette med linser har jeg kun kjøpt månedslinser. Jeg har riktignok supplert med dagslinser hvis jeg har vært ute i marka i flere dager, eller lignende.

 

Når det kommer til komfort kan månedslinser bli litt "slitne" når tiden for utskiftning nærmer seg. Jeg har kjent dette i form av at øyene blir tørrere enn vanlig, men ikke i nærheten av noen form for ubehag.

 

Priser fra LensOn:

To pakker med endagslinser (Acuvue Standard) - totalt 60 linser = 30 dagers bruk = 398,-

En pakke med månedslinser (Acuvue 2) - 6 linser = 3 måneders bruk = 179,- eller ca. 60 per måned + ca. 70-90,- i linsevæske.

 

Edit: Smårusk

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Det finnes også andre løsninger som døgnlinser. Selv bruker jeg et merke som heter biofinity som kan brukes sammenhengende i 30 døgn - dag og natt. Selv syns jeg de er litt ubehagelige å sove med så jeg bruker å ta dem av om natten, men jeg har hatt mange kunder på jobben som er veldig fornøyd og som sier at de ikke merker at de har på seg linser en gang. Hender inni mellom at jeg også sover med dem på, hvis jeg ikke sover hjemme etc, og det går helt fint, men liker best å ta dem av om natta.

 

Og det å måtte oppbevare linsene i linse-beholder om natta ser jeg ikke på som noe særlig stress. Med dagslinser må man jo uansett ta de av og på kveld og morgen, forskjellen er bare at man legger månedslinsene i en beholder med linsevæske om natta i stedet for å kaste dem.

 

Men hvilke linser som passer best for deg bør du høre med optikeren om, og sammen prøve ut og finne både type og merke som passer best for deg. Noen øyne tåler f.eks ikke visse typer eller merker like godt som andre, og det kan optikeren din sammen med deg finne ut :-).

Lenke til kommentar

Døgnlinser ja, jeg glemte bort den biten :)

 

Jeg hadde det et års tid. Jeg synes det var veldig greit å slippe å ta inn og ut linsene hver dag, men jeg byttet da de eg brukte kostet nesten dobbelt så mye som vanlige månedslinser. Dette kan ha endret seg stort siden den gang (5-6 år siden).

 

Av og til følte jeg at øynene ble veldig tørre av det, spesielt rett etter at jeg våknert opp. Da hadde jeg to måter å gjøre noe med det:

1. Legge linsene i rensevæske i noen timer (mye av poenget med døgnlinsene forsvinner)

2. Ha en flaske med en saltvannsoppløsning som jeg kjøpte hos optiker i nærheten. Jeg drapp (? drypte? draup?) noen dråper så ble alt helt topp.

 

Optiker gir deg gjerne et sett med testlinser slik at du kan forsøke det før du går til innkjøp av større mengder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...