Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nærsynt - hva nå?


Artorp

Anbefalte innlegg

Har oppdaget at jeg er svakt nærsynt og da er det noen spørsmål som dukker opp ;)

 

Hva anbefales av briller eller linser, og hvis briller, bør man bruke progressive briller? Og kan man bruke linser med en gang, eller bør man vente til etter "tilpasningsfasen"?

 

Tusen takk for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilpasningsfasen? Hva du tenker på med det ordet er jeg ikke helt sikker på, men jeg kan i det minste svare på noe av det andre.

 

Det jeg anbefaler deg av linser vs briller er det som gjør deg mest komfortabel. Selv valgte jeg å begynne med linser da jeg var i samme situasjon som deg for rundt 8 år siden. Den gangen begynte jeg å bruke linser med en gang.

 

Briller og linser har begge sine positive og negative sider.

 

Briller for eksempel trenger ikke noe vedlikehold i form av rensing hver eneste dag, men kan bli fort skitne slik at en pusseklut er obligatorisk å ha med seg.

 

Linser blir veldig ubehagelige å ha på seg i ei badstu, mens briller er langt fra ideelt i kombinasjon med en dykkermaske.

 

Så, hva ønsker du å bruke? Ser du på deg selv som en brilletype eller linsetype? Eventuelt kanskje en kombinasjon? Selv er jeg tilbake på linser etter å ha benyttet meg av briller i halvannet år.

Lenke til kommentar

Med tilpasningsfasen tenkte jeg da på å få øynene til å venne seg til det nye fokuspunktet, har hørt at det kan variere fra noen få timer til dager, med svimmelhet og hodepine ;)

 

En kombinasjon hadde passet bra, men kanskje jeg skal begynne med linser, og så se om hvor briller vil være bedre etterhvert. Så da går jeg kanskje for månedslinser da..

 

Og kan noen forklare fordeler med progressiv briller, har jeg rett når jeg tror det vil gjøre det lettere å se ting på nær avstand?

Lenke til kommentar

Det var det du tenkte på altså. For min del kan jeg ikke huske noen bivirkninger fra å endelig se klart igjen, rent bortsett fra glede.

 

Slik jeg nå har forstått det er progressive glass tiltenkt de som trenger korrigering for ulike avstander (både nært og langt, eller nært og mellom osv). De erstatter dermed de eldre brillene med leseglass. Her er det forklart.

Lenke til kommentar
Vil bare oppdatere med at jeg fikk testet synet, og hadde gjennomsnittlig +1, altså litt nærsynt. Har bestilt briller, så jeg får se senere om jeg skaffer linser ;)

 

Hvis du har synsstyrke på + siden så er du langsynt, - da er man nærsynt. Bare til info ;)

Både ja og nei... ;)

 

Nærsynthet skyldes at øyets Dioptri er for høy, altså krummer det lyset for mye eller øyeballen er for lang. Og da trenger man en negativ styrke (konkav linse) for å rette opp krumningen igjen. På den andre siden skyldes langsynthet at lysstrålene ikke blir krummet nok, og man trenger da en linse med positiv dioptri (konveks linse).

 

Altså, jeg er +1, og trenger -1 linser ;)

Endret av ArtistenT
Lenke til kommentar

Riktig som du sier der ja, men det vanligste er egentlig å si det man trenger og ikke det man er.

 

Gled deg til du får brillene på, alt blir så mye klarere! :). Jeg er -1,00 nærsynt selv, så jeg tror jeg ganske bra kan forestille meg hvordan du ser. Vet du om du hadde skjev horninne i tillegg? Angående briller/linser så tror jeg det var lurt av deg å starte med briller, også kanskje prøve deg med linser etter hvert. Det er, som nevnt tidligere, uansett alltid greit å ha briller også når man bruker linser, så øynene får hvilt seg litt inni mellom. Jeg bruker selv vanligvis linser, men blir noen ganger tørr i øynene på kvelden (spesielt foran pc-en) og da er det greit å koble ut med brillene.

 

Angående progressiv brille/linse er nok det ganske uaktuelt for deg, for jeg forstår det slik at du er ganske ung. Progressiv brille begynner man vanligvis ikke med før i 40-års alderen, da linsen i øyet blir mindre elastisk og øyet ikke lenger klarer å akkomodere like bra som før, så da er det praktiskt med lesefelt i brillen med pluss-styrke, pluss en styrke for mellomavstand.

Lenke til kommentar

Jess, gleder meg til å se alt mye klarere ja :grin: Tror ikke jeg hadde skjev hornhinne nei, kan ikke lese det av fra refraksjonen jeg fikk, og optikeren nevnte ikke noe om det, så tror ikke det ;)

 

Takk for råd og erfaringer, er selv fornøyd med valget :) Brillene kommer vel om en uke, så skal jeg gå innom forretningen igjen og justere dem til hodet mitt ;)

Lenke til kommentar

Ah, det er circa samme cylinder som jeg har selv. Har korreksjon på det i brillene mine, men i linsene har jeg ikke så jeg merker ikke så mye til det. Skjev hornhinne er forøvrig veldig vanlig, cirka 80 % har faktiskt en grad av skjev hornhine.

 

Så spennende, håper du blir fornøyd! :-)

Lenke til kommentar

Gøy og faktiskt se detaljer som stripene i panel-gulvet og bladene på trærne? ;P Husker det var spesielt det jeg la merke til da jeg fikk briller for første gang. Ved nærmere ettertanke er det vel litt feil årstid å se blader på trær nå, men du tar sikkert poenget;).

 

Kos deg med nytt syn, og bare spør hvis du lurer på noe mer!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...