Gå til innhold

Betenkt etter å ha blitt kontaktet av telefonselger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en annonse ute på finn.no hvor jeg selger det "gamle" kameraet mitt. Det har vært ute et par uker uten noen sånn særlig tilbakemelding, til tross for god pris. I går ble jeg oppringt av en jente/ung dame som påstod at hun jobbet for "lydogbilde bruktmarked" eller noe sånn - jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt hva hun sa.

 

Uansett, hun ringte å sa at hun la merke til at jeg solgte kameraet mitt på finn.no og spurte om jeg ville markedsføre det hos dem. Hun sa det ville koste 298,-, men at hun da kunne garantere at det ble solgt på to uker - hvis ikke ville jeg få igjen pengene og det ble annonsert gratis til det ble solgt.

 

Jeg var på jobb, uten mulighet til å sjekke dette noe særlig opp og siden hun var såpass overbevisende så sa jeg ja. Alt var meget proffesjonelt da hun sa at samtalen ble tatt opp osv. Jeg skulle få en SMS som jeg måtte svare "ja" på, også ble annonsen lagt ut. Om et par dager så ville jeg motta en mail med brukernavn/passord slik at jeg kunne endre annonsen som jeg ville.

 

Jeg er selger selv, og lite godtroende, men det falt meg ikke inn at dette kunne være en svindel, før i dag. Begynte å tenke over det og synes hele greia var litt rart. Sjekket forbruket på telefonen, og ingenting er blitt trukket. SMS'en kom fra nummeret 26112.

 

Jeg lurer på om noen har dårlig erfaringer med noe lignende, fordi jeg finner ikke dette bruktmarkedet hun snakket så pent om. Hva kan de egentlig gjøre med at jeg svarer "ja" på en melding? Jeg har ikke oppgitt noen kredittkortnummer, kun svart på SMS, gitt mailadresse og de har telefonnummeret mitt.

 

Tenkte jeg skulle ringe Telenor i morgen og spørre litt hva som kan gjøres for at jeg ikke skal gå på en smell om de prøver å svindle meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de bruker "Ja"-svaret ditt som digital signatur, så uten å sende den har de ingen rettigheter. Men gjør du det, har du i praksis signert en avtale.

 

Men ja, ring telenor og hør om de har fått inn flere klager. De logger sånt i et system alle har tilgang til. Da kan du også få vite hvilket firma nummeret tilhører, de har lister over alle kortnummer-leverandører med kontaktinfo.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om noen har dårlig erfaringer med noe lignende, fordi jeg finner ikke dette bruktmarkedet hun snakket så pent om. Hva kan de egentlig gjøre med at jeg svarer "ja" på en melding? Jeg har ikke oppgitt noen kredittkortnummer, kun svart på SMS, gitt mailadresse og de har telefonnummeret mitt.

 

Denne "Ja"-meldingen er en ny lov for å forhindre ugydige salg/utnyttelse av kunder osv. Dette er bare en skriftlig avtale på at du har godtatt avtalen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tror det heller er i kategorien "en dårlig deal".

 

Altså: "Vi tar 298,- av pengene dine hvis vi får solgt den på websiden vår".

Bruk heller finn.no (billigere) eller foto.no (gratis).

 

Ærlig talt - "vi er dritdyre, men er så nådige at du får igjen pengene hvis du ikke får solgt den via oss" - er det egentlig en så veldig god deal?

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...