Gå til innhold

Utanning til programmere?


superkaisa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal spørre menjeg prøver.

 

Jeg går på ungdomskolen nå, og lurer på hva jeg må gå på vidergående for å får utdanning så jeg kan får jobb som noe med data som eksempel programmerer programmer, eller spill programmerer.

 

Og er det slike jobber?

Hjelp

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha matte å fysikk for å komme inn på høgskole (kanskje universitet også).

 

For å bli programmerer kan du gå datateknikk på en høyskole (mer praktisk) eller informatikk ved ett universitet (mer teori).

 

Jeg gikk på høgskolen i Narvik, kjempefornøyd med skolen. Der kunne vi velge mellom spilldesign og web- og windows-programmering. Jeg valgte sistnevnte og alle i mitt kull (ca. 15 stykker som fullførte av 60) gikk rett ut i jobb (bachelor). Kunne gått 2 år til på samme skole for å bli master.

 

Ved universitet må man gå 5 år informatikk for å få seg jobb har jeg hørt rykter om, pga. det er "hardere" opplegg på høgskolen.

Lenke til kommentar

3 år allmenn + 3 år høgskole.

 

Jeg har vært heldig å få meg en kombinert jobb. Er ansvarlig for alle websider og videre utvikling av webapplikasjoner i ett landsdekkende firma med ca. 300 ansatte.

 

Så på den andre siden holder jeg på med drift av servere. Har akkurat kost meg i en uke med å lage ett deployment-image av Windows 7 som vi skal ha ut på 65 nyinnkjøpte maskiner. Pluss ny printserver (måtte installere 86 printere med både x86 og x64 drivere, ser jeg en printer nå så skyter jeg den) :p

 

Men det er godt å få en pause fra programmering også en gang i blandt :)

 

Edit: om det er å anbefale eller ikke er vanskelig å si. Liker man å sitte forran en PC ca. 80% av tiden man er våken en gitt dag, eller beholder man det som en hobby. Jeg vet ikke helt hvordan det er i jobber rundt om kring, men i tillegg til å tjene gode penger på en jobb jeg liker så har jeg spart en god del på PC-utstyr som jobben dekker :D

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Har ein litt anna jobb og utdanning iforhold til xibriz

 

3år allmen + 5 år universitet (tilsvarande master no)

 

Litt forskjellen mellom universitet og høgskule på lavere nivå er at høgskulane ofte er meir praktisk retta, mens universitetene kjører det meir teoretisk.

Det er fordeler og ulemper med ein slik tilnærming, dog kompansrere ein master ved ein høgskule mykje av denne forskjellen.

 

Generell sett har 5åring utdanning eit høgare lønnsivå og ein bedre karrierestige enn 3åring utdanning.

 

Jobbmessig har eg vore konsulent mesteparten av tida.

Dermed har eg jobba med alt frå websider (enkle CMS-løysninger) og drift/vedlikehold av servere til overordna ansvar for utvikling av større systemer som hadde behov for å ha integeringspunkt mellom seg.

 

Lønnsmessig har eg det greit, kunne sikkert ha tjent ein del 100-tusen meir, men har har prioritert gode kollegaer og god firmakultur framfor reint pengehardkjør.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Men noe du bør spørre om (som jeg ikke vet svaret på) er hvordan markedet er for 5-årig kontra 3-årig. Når er det lettest for å få jobb?

 

Vet ikke hvordan det er med universitet, men ved høgskole kan du melde deg opp til master og så hoppe av på bachelor hvis du blir lei. Eller melde deg på bachelor å fortsette til master hvis man har lyst.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Praktisk tilnærming og flere timer realfag (matte, fysikk, kjemi) på ingeniørlinje (høgskole) er ikke dårlig bruk av tiden om man skal bli programmerer på 3 år.

 

Mer teori på informatikk (universitet) er ikke noen ulempe om man skal bli prosjektansvarlig etter 5 årig utdannelse.

 

Mer teori eller mer praksis forbereder deg på forskjellige karrierer igrunn, men hva folk jobber med til slutt kommer mest av alt an på de valgene man gjør etter utdannelsen. :p

Lenke til kommentar
Praktisk tilnærming og flere timer realfag (matte, fysikk, kjemi) på ingeniørlinje (høgskole) er ikke dårlig bruk av tiden om man skal bli programmerer på 3 år.

 

Mer teori på informatikk (universitet) er ikke noen ulempe om man skal bli prosjektansvarlig etter 5 årig utdannelse.

 

Mer teori eller mer praksis forbereder deg på forskjellige karrierer igrunn, men hva folk jobber med til slutt kommer mest av alt an på de valgene man gjør etter utdannelsen. :p

 

Veldig enig i dette :)

Lenke til kommentar

Helt enig i det. Jeg kan også peke på en ting du burde ta med i vurderingen, hvis du tar 3-årig utdanning og er engasjert vil du kunne få en god jobb allerede før du er ferdig, mens 5-årig gir deg enda bedre papirer. Men på de to årene du "går glipp av" kunne du fått erfaringer, som kanskje ville få deg til å tenke gjennom om du vil gå to år ekstra i samme retning, eller kanskje endre kurs litt. Et par års erfaring skader heller ikke på CVen.

 

Kanskje ikke så relevant for deg hvis du vil satse på spill-programmering, men hvis du vil satse på jobb i det offentlige spiller papirer større rolle enn i det private, og da er du som regel også sikret en del høyere startlønn uansett hvis du har 5 år med teori enn 3 år (f.eks. stilling som "senior ingeniør").

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...