Gå til innhold

mulig å redde dette bildet?


Anbefalte innlegg

Hei.. Tatt en bile av en løve, et av de første bildene jeg tok med det nye objektivet mitt. Rommet jeg tokk bilde i var mørkt, og vanskelig å få bra bilder. Jeg surret også med feil instillinger, så jeg endte opp med superhøy iso som gjorde at bilde ble kornete... Noen som kan fikse dette bilde, å fjerne dette`? få det til å se bedre ut?

 

Hvordan:)?

post-180826-1264450622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du blåser det veldig opp, så synst jeg ikke det var ødeleggende mye støy. Kanskje gjøre det om til svart-hvitt å la støyen jobbe for deg?

 

Hadde det vært en metode for å magisk fjerne støy hadde nok det allerede vært programert inn i kamera ;) Men noisreduction kan jo hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Neat Image

 

Jeg prøvde og resultatet ble helt greit.

 

 

Jeg å, men med Imagenomic NoiseWare Pro og med en dæsj Topaz Adjust så ble det ikke så værst ;-)

Argh! :wallbash: Stop this madness! Biletet er bra som det er. Det er sikkert rom for å gå opp eit hakk på isoskalaen òg. Korleis er det de ser på eit bilete eigentleg? Får de i det heile med dykk motivet? (Spørsmålet er vel eigentleg retta mot nesten alle på forumet. *sukk*)

 

Til trådstartar du har tatt eit flott bilete, kos deg over det! Ikkje bruk energi på ting berre fotoAPARATnerder ser. På ein papirkopi og vis det fram på jobb/skule eller til familie/vener. Kor mange av dei kjem til å reagere på støy?

 

Ikkje for det, eg er utstyrnerd sjølv...

 

Det finst mange døme på bielte eg liker trass litt støy. Eit litt meir ekstremt døme her (ikkje mitt):

http://farm4.static.flickr.com/3332/362305...0e20ee60c_o.jpg

Fann biletet her. (Synst det er ein god vane å lenkje til opphavsmannen)

 

Sikkert ikkje alle som er samde, men eg synst folk generelt bør slutte å pixelpeepe.

Lenke til kommentar
Neat Image

 

Jeg prøvde og resultatet ble helt greit.

 

 

Jeg å, men med Imagenomic NoiseWare Pro og med en dæsj Topaz Adjust så ble det ikke så værst ;-)

Argh! :wallbash: Stop this madness! Biletet er bra som det er. Det er sikkert rom for å gå opp eit hakk på isoskalaen òg. Korleis er det de ser på eit bilete eigentleg? Får de i det heile med dykk motivet? (Spørsmålet er vel eigentleg retta mot nesten alle på forumet. *sukk*)

 

Til trådstartar du har tatt eit flott bilete, kos deg over det! Ikkje bruk energi på ting berre fotoAPARATnerder ser. På ein papirkopi og vis det fram på jobb/skule eller til familie/vener. Kor mange av dei kjem til å reagere på støy?

 

Ikkje for det, eg er utstyrnerd sjølv...

 

Det finst mange døme på bielte eg liker trass litt støy. Eit litt meir ekstremt døme her (ikkje mitt):

http://farm4.static.flickr.com/3332/362305...0e20ee60c_o.jpg

Fann biletet her. (Synst det er ein god vane å lenkje til opphavsmannen)

 

Sikkert ikkje alle som er samde, men eg synst folk generelt bør slutte å pixelpeepe.

 

Noen ser på motivet, andre ser på den tekniske utførelsen.

Hver sitt er en utfordring, men når trådstarter ber om tips til støyfjerning bør ikke du klage på folk som gir han det.

 

Trådstarter: Last ned Neat Image, Noise Ninja, osv, og prøv deg frem.

Trial-versjonene begrenser støyfjerningsområdene til rundt 1000px * 1000px.

Lenke til kommentar

EXIF sier at bildet er tatt med iso400, dette kvalifiserer vel strengt tatt ikke til "superhøy ISO" i våre dager. Jeg er mer skeptisk til lukkertid på 1/30s, tror bevegelsesuskarphet er grunnen til at bildet fremstår som noe slørete. For all del; bildestabilisatoren gjør en god jobb, men 1/30s på 300mm brennvidde er fortsatt litt vel optimistisk.

 

Neste gang: iso1600, overeksponer litt (tipper 1/100s på iso1600 hadde vært passe her).

Når det er sagt, så syntes jeg ikke bildet er så katastrofalt, hvertfall ikke i små forstørrelser :)

Lenke til kommentar
Er et greit bilde dette, støyen gjør uansett ikke mye av seg. Går helt fint å bruke som det er, men du har litt potensiale med annen bildebehandling og oppskarping. Prøvde selv kjapt, hvis du vil kan jeg legge opp resultatet her.

 

Hadde vært fint:) Jeg husker ikke helt hva jeg hatte av instillinger, men jeg drev å prøvde meg frem, vanskelig å si at løven bare skulle sitte der :whistle:

 

Men takk for all hjelp.. Får prøve meg litt frem her

Lenke til kommentar
Hadde vært fint:) Jeg husker ikke helt hva jeg hatte av instillinger, men jeg drev å prøvde meg frem, vanskelig å si at løven bare skulle sitte der :whistle:

 

Men takk for all hjelp.. Får prøve meg litt frem her

 

Leka meg litt med bilde ditt her jeg, håper det er greit.. Synes ikke korninga var spesiellt ille, værre synes jeg det var med skarpheten, som ikke er fiksbart...

 

post-17317-1264537819_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Mindre tid på akam mr.x og mer tid i studio/photoShop.

 

Vi tar ikke lett på nikon-svikere her inne, spesielt ikke barte- trøndere!

 

Intern klubb-sjikanering på gang :)

 

Likte bilde litt,ser ut som løven vurderer om fotografen er spiselig eller ei.

 

Er nok desverre samme klubb, må holde ut med han ca. Annenhver torsdag + noen dager om sommeren.

 

 

Mindre tid på akam mr.x og mer tid i studio/photoShop.

 

Vi tar ikke lett på nikon-svikere her inne, spesielt ikke barte- trøndere!

 

Intern klubb-sjikanering på gang :)

 

Likte bilde litt,ser ut som løven vurderer om fotografen er spiselig eller ei.

 

Er nok desverre samme klubb, må holde ut med han ca. Annenhver torsdag + noen dager om sommeren.

Lenke til kommentar
Mindre tid på akam mr.x og mer tid i studio/photoShop.

 

Vi tar ikke lett på nikon-svikere her inne, spesielt ikke barte- trøndere!

 

Er nok desverre samme klubb, må holde ut med han ca. Annenhver torsdag + noen dager om sommeren.

 

Jada, gutten, du skal få ta på kameraet mitt sjø.... :D

Endret av nortonx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...